مبتلایان کرونا، دیروز در هرمزگان رکورد زدند

982+



بار دیگر هرمزگان در خصوص آمار شناسایی افراد کرونایی رکود زد. 982 نفر . این عدد مربوط به 24 ساعت گذشته بود که تست  این تعداد افراد در استان  مثبت شد. البته بارها گفته‌شده که آمار افراد کرونایی بیش از این است که تست ندادند و شناسایی نشده‌اند...
حدود 3 روزی است که با آمار افزایش‌یافته تست مثبت کرونای  مواجهه ایم . فقط در این مدت 2هزار و 597مورد مثبت ابتلا به کرونا شناسایی شد که  این ارقام  از زمان شیوع تاکنون در استان  سابقه نداشته است.در طی روزهای  یکشنبه  و دوشنبه و سه‌شنبه  گذشته آزمایش افراد کرونایی به ترتیب ۷۴۱ ،۸۷۴ و 982 نفر مثبت شد.کرونا این روزها در استان یکه‌تاز میدان است  و کسی گویا جلودارش نیست. بر اساس آخرین  آمار هر یک دقیقه و 28 ثانیه  یا به عبارتی هر 88ثانیه ، یک بیمار کرونایی جدید به کرونایی ها اضافه‌شده است. از اول هفته تا دیروز 23 نفر به علت این بیماری منحوس جان سپردند.
9خانم و14 آقا در میانگین سنی 37 تا 93 ساله، از بندرعباس، رودان ، میناب ، قشم، بستک، بندرلنگه . بدین ترتیب کشته های قطعی کرونا در استان از زمان شیوع تاکنون  به هزار و 284 رسید.  در 5 روز گذشته، 434 نفر در بخش کووید بستری شدند و هم‌اکنون 77 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) تحت درمان قرار دارند که حال 15  نفر وخیم است. 
 
حال  هرمزگان رو به وخامت 
تعطیلات درراه است و مسافرت‌ها در پیش . اوضاع کرونا در کشور روبه بهبودی است اما در هرمزگان فراتر از بحران شده  است. بندرعباس، میناب، رودان، قشم، بندر خمیر و جاسک به رنگ قرمز کرونایی هستند و وضعیت دیگر مناطق نیز بسیار ناپایدار است. ۱۰ بخش  کرونا در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس فعال است و تخت خالی برای بیمار جدید به‌سختی فراهم می‌شود. 
سومین بخش بستری کووید ۱۹ در بیمارستان قشم به دلیل سیر صعودی مبتلایان نیز راه‌اندازی شد.کادر درمان خسته‌اند و خواب به چشم ندارند، عده‌ای از فعالیت زیاد بی‌حال می‌شوند. کادر درمان  از زمان شیفت تا پایان آن  مجبور هستند با یونیفرم  مخصوص به بیماران خدمت دهند، یونیفرمی که نفس کشیدن و راه رفتن و نشستن با آن سخت است، پوششی که حدود یک و سال ونیم به تن دارند و باید  به‌اجبار و ناخواسته تا پایان کرونا به تن داشته باشند. بیماران افزایش‌یافته و قرنطینه خانگی 3 برابر شده است. عده‌ای نیز پروتکل ها را رعایت نمی‌کنند، قرنطینه را می‌شکند راهی کوچه و خیابان می‌شوند...
 
موج جدید درراه است 
از امروز به‌نوعی تعطیلات آغازشده است و علیرغم تأکیدات مسئولان ، عده‌ای بار سفر را بستند از استان خارج  و یا به استان وارد شدند .ستاد استانی کرونا محدودیت‌ها  و تمهیدات شدیدی برای تعطیلات پایان هفته در نظر گرفته‌اند.رفت‌وآمدها از ساعت 11 روز سه‌شنبه تا دوشنبه 17 خردادماه ممنوع اعلام شد و حتی به بخشداران و فرمانداران هر منطقه از هرمزگان تأکید شد که سخت‌گیرانه‌ترین محدودیت‌های تردد را به اجرا بگذارند و تردد از هرمزگان به دیگر استان‌ها و همین‌طور از دیگر استان‌ها به هرمزگان ممنوع است. با این‌ حال امیدواریم این بار این ستاد بتواند جلوی رفت‌وآمدها شیوع کرونا را بگیرد. اگر مانند تعطیلات گذشته سفرهایی هوایی، ریلی و اتوبوسی و ....  برقرار باشد شاهد موج جدیدی از کرونا و افزایش شمار شهرستان‌های قرمز خواهیم بود. 
 
مردم متضرر 
با رعایت محدودیت‌های کرونایی و پرهیز از رفت‌وآمدهای غیرضروری، یاری گر مدافعان سلامت و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باشیم. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان از مردم خواست  که شرایط حساس و شیوع بالای کرونا در هرمزگان را جدی بگیرند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، زیرا که اعمال هرگونه محدودیتی در صورت بی‌توجهی مردم به شیوه‌نامه‌های بهداشتی، بی‌نتیجه خواهد بود و تنها گروهی از مردم از این وضعیت متضرر خواهند شد.
فاطمه نوروزیان توصیه اکیدی به مادران باردار داشت که در معرض عوارض بیشتر ناشی از بیماری کووید ۱۹ قرار دارند.وی گفت: «مادران باردار اصول خود مراقبتی صحیح را به‌درستی آموخته و بدان عمل کنند، از حضور در دورهمی های خانوادگی بپرهیزند و مراقبت‌های بهداشتی دوران بارداری خود را به‌موقع دریافت کنند».
وی  با اشاره به اینکه مادران باردار حتماً هنگام مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت از ماسک‌های طبی استاندارد استفاده کنند، عنوان کرد که  حفظ رعایت فاصله با سایرین، عدم شرکت در مراسمات عروسی، تولد، عزا و سایر تجمعات، مراجعه به پزشک، ماما و یا بهورز محل سکونت خود در صورت بروز کوچک‌ترین علامت از دیگر اقداماتی است که مادران باردار باید رعایت کنند.
این مقام مسوول  ضمن تأکید بر اهمیت آغاز به‌موقع درمان کرونا از مادران باردار خواست ضمن کنترل و مدیریت استرس خود و مراجعه زودهنگام به پزشک، از بروز عوارض ناگوار بعدی پیشگیری نموده و دوره بارداری خود را به‌سلامت سپری کنند.
 
تدابیر سازنده برای مهار کرونا 
بارها در خصوص کرونا مطالب  نوشته‌ایم و در این روزنامه درج‌شده است. هر مرتبه این را گفته‌ایم که دلیل اصلی شیوع بیماری کرونا، بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، رفت‌وآمدهای خانوادگی و دورهمی ها و همچنین بی‌تدبیری مسئولان امر بوده، که به دلیل وجود گرما و روشن بودن کولر و پنکه وعدم  امکان تهویه مناسب سرعت چرخش این بیماری نیز افزایش‌یافته است. 
به گفته  دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان  تنها راه مقابله با بحران فعلی کرونا «تعطیلی گسترده و سراسری در هرمزگان» است که مسئولان باید با توجه به شرایط استان محدودیت‌های بیشتری برای کنترل هر چه بیشتر این وضعیت اتخاذ کنند. البته با توجه به شرایط اقتصادی تنها تعطیل کردن مشاغل، راه مناسب برای کنترل بیماری نیست و می‌توان مجازات افرادی  که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌کنند تشدید کنند که‌تر و خشک باهم نسوزند. یا برای جبران تعطیلی امتیازهای را قائل شوند که نان‌آور خانوار مجبور نشود مخفیانه درب مغازه  خود را باز  کند و گاها با مشتری‌های که این پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند سروکله بزنند. باید از کشورهای که در این امر موفق شدند الگو گرفت تا زودتر کرونا مهار شود...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها