12

مهر

1403


سیاسی

15 خرداد 1400 19:19 0 کامنت

بخش اول مناظره های انتخابات ریاست جمهوری پایان یافت.

 

به گزارش صبح ساحل، ببخش اول مناظره های انتخابات ریاست جمهوری با حضور ۷ داوطلب تایید صلاحیت شده (سیدابراهیم رئیسی،‌ محسن رضایی،‌ سعید جلیلی،‌ محسن مهرعلیزاده،‌ عبدالناصر همتی،‌ علیرضا زاکانی،‌ امیرحسین قاضی زاده) پایان یافت.

 در این مناظره  نامزدها از دیدگاه‌های اقتصادی خود در دولت آینده سخن گفتند.

بخش دوم این مناظره بعد از 15 دقیقه استراحت کاندیداها آغاز می‌شود.

بخشی از سخنان نامزدهای انتخاباتی :


قاضی‌زاده هاشمی:
مردمی که پای گیرنده ها نشسته اند انتظار بیان چه مطالبی را از کاندیداها دارند؟ وقتی مردم تا خرخره در مشکلات غرق هستند می خواهند ببینند کاندیداها چه برنامه ای برای حل این مشکلات و امروز و آینده فرزندانشان دارند.
اینکه بحث از مناظره اقتصادی به انحراف برده می شود نشانه این است که همان طور که عده ای سال ها برای اداره کشور برنامه نداشتند، الان هم برنامه ندارند لذا با ایجاد دوقطبی و تهمت، بی برنامگی شان را نشان می دهند.
دو، سه سالی است که ما با جمعی از جوانان انقلابی تحت عنوان دولت "سلام" برنامه ای را تهیه کردیم. مسئله ما مدیریت است ، اما آنچه مهمتر از مدیریت است وجود سازوکار نادرست استضعفاگر است. اگر می خواهیم اصلاحات اقتصادی انجام دهیم و با فساد مبارزه کنیم باید به دنبال اصلاح ساختارهای استضعفاگر برویم.

محسن رضایی:
 وضعیت اقتصاد کشور را به حال و روزی انداختید که وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی نشان می‌دهد که چگونه دلار از ۸ هزار تومان به وضع امروز رسیده است. اقتصاددان است ایشان؟
چه طور این فاجعه یعنی نقدینگی ایجاد شده را که اگر امسال جلویش را نگیریم خطر جدی کشور را تهدید می‌کند، را تشخیص نداد؟
 وقتی آمریکا تهدید می‌کند که حمله می‌کند من هم می‌گویم گروگان می‌گیریم. ما رجز می‌خوانیم و به شکلی هم حرف می‌زنیم که جنبه انسانی ما حفظ شود.
 اینکه آقای همتی رجز خوانی نظامی را نمی‌داند یک طرف است اما اینکه دلسوز مردم خود را معرفی می‌کند طرف دیگری است.
 قبل از انقلاب که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی دانشگاه بودم با زور اسلحه بود؟ مدرک من در دانشگاه تهران را دکتر عارف از دوستان آقای همتی امضا کرده است.
 من برای اداره اقتصاد کشور برنامه جدیدی دارم به همین دلیل با محاسبات دقیق یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را پیشنهاد دادم.


پاسخ قاضی‌زاده:
 اگر ما بتوانیم تورم را در جامعه به عنوان ام المصائب کنترل کنیم، می توانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم.

در کشور ما مسئولین مربوطه به جای اینکه مسئول حفاظت از ارزش پول ملی باشند، مسئول حفاظت از ارز خارجی شده اند. ظاهرا این کار مسئول مشخصی ندارد و مسئولینی که وظیفه پاسخگویی دارند هم آن را گردن دیگری می اندازند. ای کاش رئیس بانک مرکزی ما خود را مسئول حفظ ریال بداند نه دلار.
ما بسته مفصلی را در دولت "سلام" شامل 213 پروژه تعریف کردیم که بیش از 50 پروژه آن به کنترل تورم برمی گردد و در آن اصلاحات ساختاری بانک ها و بودجه نیز پیش بینی شده است.
تورم یک مالیات دائمی از سمت مردم پابرهنه به سمت دولت و طبقه مرفه است که در 50، 60 سال گذشته ادامه داشته است.
ما به دنبال گسترش تولید، تقویت تولید، هدایت نقدینگی به سمت تولید و کنترل قیمت در بازار هستیم.

مهرعلیزاده:

آقای رییسی اگر شما دلتان برای اقتصاد می سوزد، همان قوه قضاییه را که هنوز به روش عهد قاجار اداره میشود، اصلاح کنید؛ شما از ۱۶ سالگی در این قوه بوده و هستید.
رییسی شما راهکارهایی را برای رفع موانع تولید مطرح کردید، خودتان چقدر با مسأله تولید آشنایی دارید؟ ممکن است چند نفر کارشناس دور هم جمع شوند و مطالبی را بگویند، آدم حفظ و اینجا آن مطالب را عنوان کند اما اینها به درد مردم نمی‌خورد.
از آقای رییسی این سوال را میکنم که آیا شما میتوانید یک سوال اقتصادی مطرح کنید و بدون کمک مشاوران‌تان به آن پاسخ دهید؟
برخی می‌گویند جناب آقای رییسی سندروم پست بی قرار شدید دارند.

مردم نگرانند و نمی‌توانند اعتماد کنند.

دیدگاه‌های اقتصادی عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دولت آینده

آقای رضایی بگوید که چگونه با گروگان گیری سربازان غربی می‌خواست درآمد ارزی کشور را بالاتر ببرد؟ ما چندماه است منتظریم که ایشان برنامه خود را در این زمینه اعلام کند. شما آقای رضایی، شما باید بدانید با عدم پذیرش FATF در مجمع تشخیص مصلحت، پدر اقتصاد کشور را درآورده اید.جای تعجب دارد که رهبری اعلام ارجاع موضوع FATF را به مجمع تشخیص مطرح کردند، اما بازهم در این زمینه شاهد عدم تصویب این لایحه بودیم.

رئیسی:

 این همه تهمت زدن و اهانت کردن خسته نشدید؟ چرا این همه دروغ می‌گویید؟ چرا به شعور مردم اهانت می‌کنید؟ مردم هم من را دیده‌اند و هم شما را.

چرا اینگونه به دیگران اهانت می‌کنید؟ اولین بار در تاریخ سیاسی ایران کسی پوششی عمل کرد که از دوستان شما بود. من معتقد به رقابت و مشارکت هستم .

می‌گویید چرا من به کارخانه‌ها سر زدم؟ چون شما من را گرفتار کردید. این چیزها پیش روی مردم است. من مدیر نشسته در اتاق نیستم.

اگر مشکلات مردم با توهین و اهانت به بنده حل میشود خب بفرمایید.

نه یک سایت بستیم و نه یک روزنامه را  بستیم، نه یک نفر را بخاطر انتقاد دستگیر کردیم. من در دوره قبلی حتی از یک نفر هم بخاطر توهین و تهمت شکایت نکردم.



جلیلی:
مردم سوال اساسی دارند که پاسخ مسائل اقتصادی مشخص است، ولی چرا اجرا نمی‌شود؟ پاسخ این است که این راهکارها دنبال نمی‌شود.
 آقای همتی فرمود چرا FATF تصویب نمی‌شود؟ اگر همین نگاه است که نتیجه این می‌شود.
 عدم فهم مسئله موجب می‌شود که مسائل را حل نکنید. رویکرد شما اشتباه است.
 دوستان به صراحت می‌گویند نمی‌شود، نه شما نمی‌توانید. ما می‌گوییم می‌شود.
همانطور که قبلاً گفتم تحریم‌ها برداشته نمی‌شود و روزنامه‌ها تیتر زدند که تحریم‌ها برداشته می‌شود، ولی جلیلی می‌گوید، نمی‌شود.

دیدگاه ها (0)
img