آیا حیوانات خانگی ناقل بیماری کرونا هستند؟


نویسنده: راضیه نیرومند

برخی افراد در منازل خود، حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند و با آنها در تماس بسیار نزدیک هستند. با توجه به ناشناخته بودن نوع انتقال از انسان به حیوان و بالعکس (بهجز شروع بیماری در چین که ابتلا از حیوان به انسان سرآغاز اپیدمی بود) اکثر سایت‌ها و دانشمندان، توصیه کرد‌ه‌اند که در زمینه پیشگیری، حیوانات خانگی را دقیقا همانند انسان در نظر بگیریم و تمام نکات ایمنی را که فرد در جهت عدم انتقال ویروس رعایت می کند، در مورد حیوانات هم در نظر گرفته شود.
بر اساس تحقیقات اخیر برخی از گونه‌های جانوری که در ارتباط نزدیک با انسان هستند، قابلیت ابتلا به کوویدـ۱۹ را دارند. بر اساس اطلاعات موجود، سگ، خرگوش، گربه و راسو امکان آلوده شدن به ویروس کوویدـ۱۹ را دارند. در این بین سگ‌ و خرگوش،‌ فاقد علائم بیماری هستند و نمی‌توانند ویروس را به همنوعان خود یا سایر گونه‌های جانوری و انسان منتقل کنند. گربه‌ها و راسوها علائم متوسط و خفیفی از بیماری را نشان می‌دهند و امکان انتقال بیماری به همنوعان خود را دارند اما تاکنون مستنداتی از امکان انتقال کوویدـ۱۹ از گربه به انسان به دست نیامده است. با این حساب فرد مبتلا به کرونا نیز بنا بر احتیاط لازم به هیچ وجه نباید تماس نزدیک و بدون رعایت نکات ایمنی با حیوان خود داشته باشد. اگر چه امکان انتقال به حیوانات خانگی هنوز اثبات نشده‌ است، اما ممکن است این حیوانات بتوانند به عنوان حامل یا ناقل ویروس عمل کنند و باعث انتشار بیماری شوند.
بنابر یافته جدید محققان؛ تاکنون در جهان انتقال ویروس کرونا از حیوانات خانگی به انسان دیده نشده است ولی انتقال این ویروس از انسان به گربهسانان گزارش شده است. بهتر است گربه‌های آلوده به ویروس در یک اتاق مستقل قرنطینه شده و محل خواب، ظروف غذا و محل دفع ضایعات آن‌ها از سایر بخش‌های منزل و حیوانات دیگر تفکیک شود. همچنین حیوان خانگی باید همواره در فاصله دو متری از انسان‌ها و سایر حیوانات قرار گیرند. محققان توصیه می کنند که هر فرد آلوده به ویروس کرونا، لازم است تماس خود را با حیوانات محدود و در صورت تماس با حیوانات، دستورالعمل های بهداشتی از جمله شستن دست ها با آب و صابون را رعایت کند. 
منبع: .irimc.org /ایرنا

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها