نگاهی به پیامدهای خشكسالی در هرمزگان



صبح ساحل، اقتصادی _ استمرار پدیده خشكسالی در هرمزگان پیامدهای منفی را برای ساكنان این استان به همراه داشته است.

این روزها در حالی كه برخی استانهای همجوار زمستان برفی را تجربه می كنند در استان هرمزگان وجود گرد و غبار را به خوبی می توان روی مژه های اهالی، گلهای تازه روییده خیار، بادمجان و برگهای گلهای آفتاب گردان زینتی مشاهده كرد. یكی از كشاورزان با سابقه بندرعباس می گوید: بیش از یك 10 سالی می شود كه هر سال تنها شاهد ریزش چند ساعت باران این رحمت الهی هستیم.

منصور امیری اضافه كرد: امسال كه تنها افزون بر سه هفته به پایان آن باقی مانده برخلاف سالهای گذشته همین چند ساعت باران را نیز ندیده ایم. یكی از عشایر كوچنده از غرب استان كرمان كه اطراف حاجی آباد را برای گذراندن زمستان دامهایش انتخاب كرده نیز ابراز داشت: اگر باران نبارد زادو ولد گوسفندانش با مشكل مواجه می شود.

منوچهر احمد یوسفی بااشاره به گله گوسفندش كه در دامنه یكی از كوههای اطراف متوقف شده اند ادامه می دهد: بارانی نباریده كه علفی سبز شود و یا بوته گیاهی برگ بیاورد تا گوسفندان را به چرا ببریم. عده ای از عشایر كوچنده می گویند، به رغم گرانی قیمت علوفه برای جلوگیری از مرگ دامها مجبوریم به آنها جو و علوفه خشك بدهیم، اما دامها برای ادامه حیات نیاز به علوفه سبز دارند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان با تایید كمبود بارندگی و خشكسالی گفت: ریزش گردو غبار مشكلات را مضاعف كرده طوریكه در عمل فتوسنتز گیاهان زراعی اختلاف ایجاد شده است.

مهندس غلامپور ادامه داد: اگر فتوسنتز خوب انجام نشود سرعت شیره دراندامهای گیاه كاهش پیدا می كند و درنتیجه قدرت دفاعی آن در برابر آفات و بیماریها كاهش پیدا می كند.

وی اضافه كرد: گرد و غبار از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری و موجب جذب نور كمتر می شود كه در نتیجه ان گیاهان دچار كوتولگی می شوند كه درنتیجه شاهد كاهش عملكرد آنها خواهیم بود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان تنها راه برون رفت از این مشكل را بارندگی و یا آبیاری بارانی مزارع عنوان كرد.

وسعت زمینهای كشاورزی هرمزگان 152هزارهكتار با تولید سالانه دو میلیون و 200 هزارتن اعلام شده كه بیشترین تولیدات آن را محصولات زراعی به ویژه سبزی و صیفی تشكیل می دهد. مسوول دفتر عشایری سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان نیز با تایید گفته های دامداران و عشایر كوچنده ابراز داشت: برگ سبزی برای چرای گوسفندان باقی نمانده طوریكه طی 14سال گذشته تاكنون بدترین وضعیت را در این استان شاهد هستیم. آمار دامهای این استان نیز دو میلیون و 200 هزار واحد دامی ذكرشده است.

درحالی شاهد گردو غبار و كاهش بارندگی هستیم كه نزدیك به 200 هزار كلنی زنبور عسل همچون سالهای گذشته از استانهای مختلف كشور بمنظور زمستان گذرانی به شهرهای مختلف هرمزگان مهاجرت كرده اند كه به گفته زنبورداران گردو غبار بلای جان زنبورها است. كارشناس مركز پیش بینی اداره كل هواشناسی هرمزگان گفته است: وزش باد شدید برروی بخش شرقی ومركزی این استان سبب گرد وخاك و كاهش میدانی دید افقی شده است. مجتبی حمزه نژاد افزود: بررسی نقشه ها نشان می دهد كه وزش باد همراه با گرد و غبار امروز و فردا تداوم داشته باشد.

در اطلاعات منتشره سازمان جهاد كشاورزی، آب منطقه ای و هواشناسی هرمزگان آمده است كه امسال در بین 14سالی كه خشكسالی بر آسمان این استان سایه انداخته از لحاظ نباریدن باران بدترین وضعیت را داریم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها