رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنعت طیور کشور:

کاهش تولید مرغ ناشی از تنش گرمایی/ جوجه یک‌روزه گران شد



رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنعت طیور کشور گفت: با توجه به افزایش دما پیش‌بینی می‌شود که تولید مرغ ۲۵ تا ۳۰ هزار تن کاهش یابد.

باشگاه خبرنگاران نوشت: «برومند چهار آیین»، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور، درباره آخرین تحولات بازار مرغ گفت: علی رغم افزایش مصوب قیمت نهاده های مورد نیاز از جمله کنجاله سویا، ذرت و حمل و نقل، قیمت مصوب مرغ تغییری نکرده است. وی افزود: با وجود افزایش قیمت نهاده های تولید نمی توان انتظار داشت که قیمت مرغ ثابت بماند.

چهارآیین با اشاره به افزایش جهانی قیمت ذرت و کنجاله سویا بیان کرد: با توجه به تغییرات قیمت نهاده های دامی از مسئولان انتظار می رود که به این موضوعات توجه کنند چرا که بعد از اصلاح قیمت مصوب مرغ، نرخ تمامی نهاده ها افزایش پیدا کرده است. این مقام مسئول میزان جوجه ریزی خرداد را قابل قبول دانست و گفت: بنابر آمار ۱۱۶ میلیون قطعه جوجه ریزی در خرداد صورت گرفته است که به دلیل مشکلات وزن گیری ناشی از فصل گرما ممکن است با کاهش ۲۵ تا ۳۰ هزار تنی تولید روبرو شویم که دولت برای تامین نیاز کشور چاره ای جز تامین از محل ذخایر استراتژیک یا واردات ندارد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه همچنان ۲ برابر نرخ مصوب است، بیان کرد: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان است که متاسفانه مسئولان به این موضوع توجه ندارند و تنها بر قیمت مرغ به عنوان حلقه نهایی زنجیره نظارت می‌کنند. وی با تاکید بر این‌مسئله که مکانیزم‌عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است، گفت: در کشور ما با اقتصاد دستوری می خواهند بازار را کنترل کنند، درحالیکه طی ۴۰ سال گذشته این سیاست جواب نداده است که امیدواریم در دولت جدید با محوریت سیاست تولید بازار مدیریت شود.

به گفته چهارآیین، برای جلوگیری از سودجویی و کنترل بر عرضه مرغ در سطح بازار انتظار می رود که مرغ فروشی ها دارای سامانه الکترونیک باشند تا به سهولت میزان ورودی و خروجی بار و خرید و فروش ها رصد شود، در غیر این صورت احتمال تخلف به دلیل سود بالای قطعه بندی مرغ وجود دارد. این مقام مسئول در پایان درباره اینکه با اصلاح مجدد قیمت مرغ، اقشار ضعیف جامعه برای تامین مورد نیاز چه کنند، تصریح کرد: بارها اعلام کرده ایم که با تک نرخی شدن ارز، دولت از محل تفاوت نرخ ارز، کالا برگ الکترونیک در اختیار اقشار آسیب پذیر همچون حقوق بگیران، بازنشستگان، کمیته امداد و بهزیستی قرار دهد که با این وجود ضمن کنترل تورم از کاهش مصرف و خروج مرغداران از چرخه تولید جلوگیری می کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها