12

مهر

1403


سیاسی

19 دی 1392 08:11 0 کامنت

صبح ساحل ، سیاسی - رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه "دولت نباید شیوه تعاملی با مجلس را از دست بدهد"، گفت: سه قوه با یکدیگر و تحت نظر رهبری می‌ توانند کارها را پیش ببرند و بنابراین اختلاف بین قوا به صلاح کشور نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست استانداران در دولت تدبیر و امید که در وزارت کشور برگزار شد، ضمن تقدیر از حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت، گفت: ایشان در همه مراحل از دولت حمایت کردند. یادمان باشد که ما یک کشور، یک رهبر و یک دولت داریم.

 نباید از مجلس برنجیم

 روحانی با بیان اینکه "در زمینه اصلاح بودجه 92 و لایحه بودجه 93، مجلس تاکنون همکاری خوبی با دولت داشته است"، گفت: اینکه چهار وزیر برای یک پست معرفی شوند و رییس‌جمهور ناچار شد برای یکی از وزرا چند بار به مجلس برود تا وزیر ورزش رای لازم را بگیرد، گرچه بی‌سابقه بود و من این را در تاریخ جمهوری اسلامی به یاد ندارم اما باز هم این حق مجلس بود و ما نباید برنجیم.وی همچنین تاکید کرد: ما باید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت احترام بگذاریم، به قانون مصوب مجلس که مورد تایید شورای نگهبان است احترام بگذاریم، به آن عمل کنیم؛ چراکه غیر از قانون‌گرایی، راهی پیش‌روی ما نیست. فرار از قانون اگر به فرض منفعت موقتی داشته باشد، ضررهای بسیار مهم و طولانی دارد.

 بی‌عدالتی در استخدام ها را باید جبران کنیم

 رییس‌جمهور در ادامه گفت: من به وزرا توصیه کردم و گفتم که در شرایط مساوی برای انتخاب معاونین و مدیرکل اگر خانم و آقا شرایط مساوی دارند، ترجیح بر خانم است، به دلیل این‌که در سال‌های گذشته بی‌عدالتی بوده و باید بتوانیم در سال‌های بعد قدم به قدم آن را جبران کنیم.

 مردم از نظر معیشتی در شرایط مطلوبی قرار ندارند

 

روحانی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع معیشت مردم از سوی دولت و استانداران، اظهار کرد: مردم از نظر معیشتی در شرایط مطلوب و خوبی قرار ندارند. یکی از دلایلی که دولت مجبور شد شیر مجانی در مدارس توزیع کند، به دلیل همین مسائل و گزارش‌هایی بود که وزارت بهداشت از وضع کودکان و نوجوانان بویژه در روستاها در این ارتباط ارائه می‌کرد.وی با اشاره به توزیع سبد کالای حمایتی دولت در بین مردم و اینکه "در توزیع این سبد حمایتی بخشی که آسیب‌پذیرتر بوده مورد توجه قرار گرفته است"، گفت:‌ دولت در حد امکانش درصدد است که این بار سنگین از دوش مردم برداشته شود.

 دولت قصد ندارد یارانه نقدی را حذف کند

 به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: دولت قصد ندارد پرداخت یارانه نقدی را به کسانی که یارانه می‌گیرند، متوقف کند و این صحبت‌هایی که اخیرا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، درست نیست. البته ممکن است در کنار یارانه نقدی، یارانه کالایی نیز گنجانده شود.روحانی در ادامه صحبت‌های خود در جمع استانداران سراسر کشور با اشاره به برنامه دولت برای ادامه مسیر هدفمندی یارانه‌ها، گفت: موضوع هدفمندی یارانه‌ها که این روزها به کرات در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود بحث جدی دولت است. در مسأله یارانه‌ها اساس بحث این بود که ما قیمت‌ها را واقعی کنیم تا سرمایه‌گذاری درست انجام شود و عدالت اجتماعی محقق گردد و در ارتباط با این قانونی در مجلس به تصویب رسید، ولی در اجرا با مشکلاتی همراه بود.

 برنامه‌های جدی برای  هدفمندی یارانه‌ها

 وی افزود: البته باید زیر و بم هدفمندی را به مردم توضیح داد، چراکه مردم فکر می‌کنند هدفمندی هم مثل حقوق هسته‌ای حقی مسلم است در حالی که یارانه در معنا به معنای یاری رساندن است و این یارانه برای اشخاص کم درآمد به جهت یاری به آنان پرداخت می‌شود و آیا باید به آنانی که نیازی به یارانه ندارند یارانه پرداخت شود آن هم در شرایطی که منابع کمبود دارد و پرداخت آن باری است بر دوش ملت و ادامه روند پرداخت یارانه به افرادی که نیازی ندارند دوباره بی‌عدالتی را ایجاد خواهد کرد.روحانی ادامه داد: باید به مردم توضیح داد یارانه برای حل مشکلات در دوران گذار است تا کشوری که می‌خواهد از وضع اقتصاد سوبسیدی به وضع اقتصاد سالم برسد از آن استفاده کند تا اقشار آسیب‌پذیر دچار مشکل نشوند و این اقشار زیر بار حذف یارانه‌ها له نشوند.وی با اشاره به موضوع شناسایی دهک‌های مختلف جامعه گفت: دولت گذشته در شناسایی درست و کامل دهک‌های درآمدی دچار مشکل شد که البته به دلیل سختی این کار و ما نیز که امروز پیگیر این موضوع هستیم می‌بینیم که این کار چقدر سخت است و چه بهتر بود افرادی که نیازی به یارانه ندارند خودشان اعلام می‌کردند و این کار هزینه دولت را به شدت کاهش می‌دهد. البته دولت برنامه‌های جدی برای موضوع هدفمندی یارانه‌ها دارد و وقت زیادی برای آن می‌گذارد و فردا نیز جلسه دولت به طور کامل مرتبط با همین موضوع است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید دید آیا همه به یک اندازه باید یارانه دریافت کنند یا هرکسی که آسیب‌پذیرتر است باید بیشتر یارانه بگیرد و برای این کار باید دهک‌های درآمدی تفکیک شوند و بی‌شک استانداران در این مسیر می‌توانند کمک زیادی به دولت کنند. همچنین باید در پرداخت یارانه توجه نمود که یارانه متناسب با میزان درآمدی که از منابع قانونی مصوب به دست می‌آید، پرداخت شود نه اینکه به خاطر آن از منابع دیگری برداشت.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به بخش سلامت در جامعه تصریح کرد: در بحث یارانه‌ها باید به سلامت جامعه توجه کرد، چرا که ما می‌بینیم عضوی از خانواده‌ای به خاطر بیماری‌های صعب‌العلاج زندگی خود را از دست می‌دهد و حتی خانه کوچک خود را نیز می‌فروشد و دولت باید برای حل آن تلاش فراوانی انجام دهد و در این مدت نیز این کار را کرده است و می‌بینید که در موضوع کاهش قیمت دارو اتفاقات مثبتی افتاده است که البته هنوز مسیر زیادی برای بهبود اوضاع باقی است.

  تعامل استانداران با مجلس و دولت

 وی با بیان اینکه "در تعامل مجلس و دولت، استانداران نقش بسیار مهمی دارند"،‌ خطاب به استانداران گفت: هماهنگی استانداران با نمایندگان مجلس بخشی از بحث وزرا و مجلس را حل و فصل خواهد کرد. اگر شما در این زمینه فعال باشید، خوب است؛ چراکه برخی از سوالات، بحث‌ها و مسائلی که در مجلس مطرح می‌شود، مربوط به مسائل محلی و منطقه‌ای می‌شود. شما باید بار مسائل محلی و منطقه‌ای را بردوش بگیرید. شما باید با نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، سیاسیون، احزاب و همه تعامل سازنده‌ای را برقرار کنید.رییس دولت یازدهم همچنین با بیان اینکه "منظور از تعامل سازنده، تنها داشتن تعامل با جهان نیست"، تاکید کرد:‌ ما ابتدا باید با خودمان تعامل سازنده داشته باشیم و از درِ آشتی، اخوت و دوستی درآییم. بنابراین همه مؤمنین و مؤمنان باید در پیوند ولایت الهی که قرآن بر او تاکید دارد، باشند.

دیدگاه ها (0)
img