افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در جاسک



مجری مخازن طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده برای منطقه مکران، به‌طور حتم در آینده ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه پاسخگوی نیاز نخواهد بود، به همین دلیل افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی در فازهای دوم و سوم اجتناب‌ناپذیر است.

     

به گزارش صبح ساحل، عبدالله احمدی درباره مخازن طرح خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک گفت: ۲۰ مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در مجموع به میزان ۱۰ میلیون بشکه در جاسک ظرفیت ذخیره‌سازی ایجاد خواهد شد که از نوع سقف شناور و فلزی است و تنها تفاوتی که با مخازن موجود در کشور دارد، بحث سیستم‌های هم‌بندی است. این مخازن همگی ایرانی هستند، ضمن اینکه با سیستم پمپاژ مخزن که سه مجموعه پمپ هستند، می‌توانیم روزانه تا ۴.۵ میلیون بشکه نفت را به سمت گوی‌های شناور (SPM) انتقال دهیم. افزون بر این، ساخت کارخانه تصفیه آب به ظرفیت ۶۵۰ مترمکعب و یک نیروگاه به ظرفیت ۱۵ مگاوات نیز در محوطه این مخازن ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت مخازن بر پایه روش قراردادی ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (بی‌اوتی) به بخش خصوصی واگذار شده است که پس از بهره‌برداری برای ۱۵ سال در اجاره شرکت ملی نفت ایران و پس از این مدت مالکیت آن به این شرکت انتقال می‌یابد.

مجری مخازن طرح انتقال نفت خام گوره - جاسک درباره روش قراردادی بی‌اوتی گفت: معتقدم اگر قرار است پروژه‌ای بر پایه این شیوه قراردادی انجام شود، باید این اجازه به کارفرما داده شود که در انتخاب پیمانکاران اجرایی دخالت داشته باشد، زیرا اکنون مشکل ما با سرمایه‌گذار، همین موضوع است و بیشتر سرمایه‌گذاران در این زمینه تجربه‌ای ندارند.

وی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی که برای مکران و با هدف تبدیل شدن به هاب انرژی انجام شده است، به‌طور حتم با صادرات و واردات در آینده ۱۰ میلیون بشکه پاسخگوی نیاز نخواهد بود، به همین دلیل فازهای دوم و سوم نیز اجرایی می‌شوند.

     

منبع:ایلنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها