12

مهر

1403


اجتماعی

09 اسفند 1390 09:51 0 کامنت

صبح ساحل، اجتماعی _  هرکس قدمی برمی دارد و داوطلبانه جان بر کفن می کند بسیجی است بسیجی یعنی ولایتمداری یعنی عشق یعنی کارآمدی و توانمندی درهر لباسی که باشی لباس بنایی، لباس کارگری، آچار به دست برای تعمیر ماشین آلات سنگین جنگ، بسیجی یعنی هزار کلمه خوب و بالاخره بسیجی منحصر به رفتار و حرکات خاص نیست،بسیج دانش آموزی، بسیج فرهنگی، بسیج پزشکان، بسیج وکلا، بسیج  مهندسین و...

امروز پنجم اسفندماه سالروز  و زادروز بزرگمردی تاریخی،دانشمندی جسور و با شهامت خواجه نصیرالدین طوسی، به همین مناسبت این روز به نام مهندسین  نامگذاری شد. درهمین راستا سازمان بسیج مهندسین استان هرمزگان به میمنت این روز مهم میزبان مهندسین بسیجی شاغل در ادارات و دستگاه بود، میهمانان رسمی این ضیافت وتجلیل از بسیجیان استاندار ، معاونان، مدیران کل و مسوولان  نظامی بودند.

رییس سازمان بسیج مهندسین استان هرمزگان با اشاره به اینکه پس از جنگ، نخبگان کشور به فکر استفاده و هدایت تخصص، توان و انرژی مهندسین توانمند درجنگ افتادند گفت:برای جلوگیری از بین رفتن تجربیات مهندسین به فرمان مقام معظم رهبری درسال 1379 سازمان بسیج مهندسین راه اندازی شد تا بتواند فرهنگ بسیجی را به جامعه مهندسین اشاعه دهد و در تولید و فناوری علم به سرعت بخشی بیانجامد. مهندس مهدی نوبانی بیان داشت:فعالیت های سازمان نوسازی در 5 کانون استان  و در شهرستان های بندرلنگه، میناب، بندرعباس و رودان در پنج شاخه انرژی معماری شهرسازی، صنعت و معدن و فناوری با همکاری مهندسین در حال انجام است.

وی ادامه داد:سازمان بسیج مهندسین درسه بخش فناوری و اطلاعات و فناوری، تخصصی ، علمی پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می کند. مهندس نوبانی ا بیان اینکه امروز کشور ما نیاز به پرورش مهندسان  متعهد داردکه برای پیشبرد سریع به کشور و انقلاب کمک کنند افزود: وظیفه ما تقویت خودباوری و ایجاد روحیه خودگذشتگی است که سعی کردیم این موضوع را ترویج دهیم. وی با اشاره به اقدامات سازمان بسیج مهندسین در نقاط مختلف استان گفت: دراین راستا و در بخش سازندگی نظارت های مختلف بر اردوهای جهادی، احداث مسکن، خانه عالم، خانه روستایی وهمکاری با کمیته امداد، بهزیستی و دیگر مباحث سازندگی فعالیت داشته تا به محرومیت زدایی کمک شود. وی تفکر بسیج مهندسین را ضروری دانست و ازکسانی که در طی سال 1390 همکاری کردند قدردانی کرد.

رییس سازمان بسیج مهندسین در ادامه به انجمن های تخصصی سازمان اشاره کرد و گفت: گروه عمران، سازه،ساختمان، معماری شهرسازی، راه وترابری،آب و فاضلاب وبتن، گروه معدن، کشاورزی، هوا وفضا و انرژی در انجمن دسته بندی نیست و با دارا بودن دبیر  و روسا جلسات علمی تشکیل داده  است. وی اردوی آموزشی جهت دبیران انجمن های تخصصی، کلاس های اخلاقی، کارگاه آموزشی جهت اشتغال مهندسین را از فعالیت های سال جاری برشمرد و افزود:براساس تفاهمنامه با قرارگاه خاتم الانبیاء ازتمام رشته های مهندسی جذب و به قرارگاه معرفی شوند تا مشغول شوند. نوبانی برگزاری کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای،کشاورزی،GPS ،اتوکد و دیگر رشته ها را نیز یادآورشد. مهندس نوبانی بیان داشت: برای محرومیت زدایی در روستاها با آموزش به کشاورزان به صورت رایگان  اقدامات فراوانی صورت گرفتندکه می توان به آموزش آفت ها اشاره کرد و اقدامات فرهنگی مانند: اعزام راهیان نور، نظارت بر پروژه های محرومیت زدایی عمرانی وکشاورزی وبرگزاری اردوهای علمی ازدیگر فعالیت های این سازمان است. وی افزود:  در بخش ورزشی نیز تیم آمادگی جسمانی بانوان کانون  بندرعباس توانست مقام اول راکسب کند.راه اندازی بانک اطلاعاتی مهندسین غیر جوان، راهپیمایی روز قدس، فعالیت های مختلف مذهبی از فعالیت های سازمان بسیج مهندسین بودکه نوبانی به آن اشاره کرد. نوبانی اظهارداشت: هر مهندسی که عضو سازمان است آمادگی خود را به همکاری با محرومین اعلام می کند ودراین راستا فعالیت های بسیجی شکل گرفته وطبق تفاهمنامه ها باکمیته و بهزیستی مهندسین بسیجی به محرومیت زدایی کمک می کند و در نهایت به اشتغال زایی و سوددهی می انجامد. اعطای کارت طلایی با تخفیف 30 تا 50 درصدی به مهندسین، همکاری باکمیته وتحت پوشش قرار دادن 30 نفر ازمددجویان از دیگر فعالیت های سازمان بسیج مهندسین است. مهندس نوبانی به چشم انداز سازمان بسیج مهندسین اشاره کردو افزود: حضور کارآمد در عرصه سازندگی فنی ومهندسی، برگزاری کارگروه تخصصی، ارتقاء اعتماد به نفس مهندسین بسیجی برای تصدی در پستهای کلیدی کشور، کمک به کارآمدی نیروها،به کارگیری نیروهای مجرب متعهد بسیجی، حمایت از پروژه های تخصصی و تحقیقاتی مهندسی وبرگزاری کارگروه‌های تخصصی در راستای اجرای برنامه از جمله برنامه های پیش بینی شده است. نوبانی درپایان از استاندار هرمزگان به دلیل اعلام آمادگی جهت حمایت از بسیج مهندسین قدردانی ویژه نمود.

استاندار هرمزگان در آیین تجلیل مهندسین بسیجی به همت سازمان بسیج مهندسین با قدردانی از سپاه منطقه امام سجاد و بسیج مهندسین گفت:شخصیت های بسیار بزرگ و ارزشمندی در ساختار مهندسی کشور مانند شهید چمران تقدیم اسلام و انقلاب شد. ابراهیم عزیزی با بیان اینکه هر عنوان یک وظیفه و مسوولیتی را برعهده جامعه هدف قرار می دهد تاکیدکرد:هرکس که ملقب به اسم و مهندس می شود بی شک دارای تکلیف است و از نظر بار علمی نیز که همه بی نیازند. وی افزود: مهندسی عمل توام با فکر، اندیشه، نظم‌یافتگی،عالمانه،هدفمند، برنامه ریز رفتاری معنا ومفهوم مهندس است وهر اقدامی که از یک عمل آمیخته به این رفتارها باشد و مبنای تعریف مهندسی قرار دهیم برای جامعه راهگشا،موثر و تاثیرگذار خواهد بود. عزیزی ادامه داد: چنانچه این سرفصل‌ها با نگاه معتقدانه و تفکر اعتقادی توأم شود مهندسی بسیجی را شکل می دهد و زمانی که ازمهندس بسیجی نام می بریم باید توصیف ویژه ای را برای این تعریف داشته باشیم. وی این موضوع را وجه تمایز بسیجی با بسیجی مهندسی عنوان کردوگفت: جامعه ای که ملقب با حرکت توام با فکر، اعتقاد هدفمندی باشد رسالت های بزرگی را برعهده دارد و روزمهندس فرصتی برای بازیابی، بررسی و ارزیابی از مسیر انتخابی و مسیر پیش روست. عزیزی ادامه داد: روزمهندس باید فرصتی باشد تا ارزیابی کنیم درمسیر تحقق اندیشه های اعتقادی، نبوی وعلوی همراه با افکار عالمانه هدفمند وبرنامه ریزی شده وهم چنین تحقق رسالت و دیدگاه های رهبری و ولایت چه اقدامی انجام داده ایم. استاندار خاطرنشان کرد: وجه تمایز بین دوران پیروزی انقلاب تا امروز وجود دارد و بسیاری شخصیت ها از نظر زمانی سه دوره زمانی را تعریف می کنند که یکی  به قبل از اسلام باز می گردد و درآن دوران ایران دارای ویژگی هایی در زمینه کشاورزی ،نظام قنوات، ساختارها، نظام آبیاری و بخش های مختلف منحصر به فردی بود و بیانگر سابقه طولانی نظام مهندسی است. وی ادامه داد: در دوران صفویه اوج شاهکارهای  مهندسی ایران اسلامی است که شاهد رشد و شکوفایی بسیاری در زمینه راه ها کاروانسراها برای تجارت وبازرگانی پیش بینی شده و ما بهره بردیم. عزیزی اوج عظمت، خلاقیت پیشرفت وبه رخ کشیدن مهندسی بسیجی در دوران انقلاب اسلامی دانست و افزود: تمایز وتفاوت های این مقطع ازتاریخ با هیچ دورانی قابل قیاس نیست و ایران اسلامی در دوران پس ازانقلاب در بخش انرژی، سدسازی، زیر ساخت ها، راه وبخش های مختلف نظام مهندسی همراه با تفکر توام با اعتقاد و اندیشه را می توان درک کرد. مقام عالی دولت در استان توانمندی مهندسین بسیجی را در دوران دفاع مقدس کارنامه درخشان ملت یاران برشمرد و افزود: احداث پل سرنوشت ساز خیبر و والفجر نمونه ای از  این توانمندی است. عزیزی تکیه بر اندیشه ها، باورهای اعتقادی و اصول معنویت را از موفقیت و پیشرفت انقلاب برشمردو افزود:امروز اگر ایران بربلندای افتخار و عزت ایستاده و چشم جهان اسلام شده به برکت همین باورها و اندیشه های اسلامی است.

فرمانده سپاه امام سجاد هم دراین آیین با اشاره به نامگذاری روز بسیج مهندسین و تناسب آن با تولد انسان بزرگ خواجه نصیر الدین طوسی بیان داشت: جمع کردن علما، نجات آنان از دست مغولان، جمع آوری بیش از 400 هزار جلد کتاب،تاسیس کتابخانه و درکنار آن تعلیم و تربیت دانش آموزان وطلبه‌ها از کارهای بزرگ این عالم و فیلسوف ایرانی بود.

سردار محمد مارانی با بیان اینکه جامعه مهندسین ایرانی در زمینه های علمی باعث رونق بسیاری پس از انقلاب شدند،یادآور شد: تفکر بسیجی در دوران دفاع مقدس نقطه عطف آن دوران بود که عملیات خیبر و احداث پل سرنوشت ساز توسط مهندسین مصداق این تفکر است. وی ادامه داد: اقدامات لجستیک، فنی ومهندسی در دوران جنگ برای احداث پل، راه و دیگر بخش‌ها ستودنی و بی نظیر بود.

گفتنی است دراین مراسم باتقدیر از مدیران  بسیجی مهندس استان خادمی، دستوان، وجدانی،  حمزه پور،  لقمانی، پروین، کهوری نژاد، زمانی اردشیری، یکتاپور،مقبلی، صالحی، ترابی، جهانداری و هم چنین روسای کانون ها آقایان جمشیدی ، کوهستانی،کریمی، رده و مسوولان کانون های ادارات مانند مهندس قنبری از آبفار، رضایی ازملی گاز، مقدم  و دیگر بسیجیان ادامه داشت و در پایان همچنین جشنی نیز به همین مناسبت با حضور هنرمندان  برای خانواده ها بسیج مهندسین برگزار شد.

دیدگاه ها (0)
img