جزییات سیلاب مرگبار در بشاگرد‌؛

طغیان رودخانه«دوگون وپوستکی»



طغیان رودخانه «دوگون وپوستکی» بشاگرد جان دو زن جوان و یک زن مسن را گرفت. این حادثه تلخ در عصر پنج شنبه گذشته رخ داد . عصری که بارش باران قرار بود طراوت خاصی به منطقه دهد و دل کشاورزان و دامداران را خوشحال کند اما منجر به مرگ  مریم فردوسی 24 ساله، مریم شهسواری 28 ساله و سکینه آپتین 75 ساله و عزادار شدن روستاییان گردیوالان و دگنویر از بخش گافر و پارامون شد.
 
 رفت بی برگشت
ساعت 14 و 20 دقیقه . باران شروع به بارش کرد ، دقایقی گذشت این باریدن شدت گرفت .مریم فردوسی  پسر 3 ساله اش را بوسید  به او قول داد زود نزدش بر می گردد و از خانه بیرون آمد تا  به همراه زن دایی اش به نام مریم شهسواری دنبال مادربزرگش برود. زن مسنی که برای چرا گوسفندان به زمین های کشاورزی روستای پوستکی رفته بود.رودخانه آرام بود و آن دو نفر به راحتی از آنجا عبور کردند .به مقصد رسیدند ولی زن مسن را ندیدند.
 وی قبل از رسیدن آنها خود را به روستای  دگنویر رسانده بود . دو زن جوان  با تصور اینکه  او به خانه برگشت است راهی محل سکونتشان شدند. باران شدیدتر شده بود.آنها بی خبر از اینکه چه سرنوشتی در انتظارشان است به سرعت خود را به رودخانه رسانند .اما در مسیر عبور ، سیلابی جاری شده بود.
 
 سیلاب مرگ
زن 75 ساله ای قصد برگشت به منزلش را داشت ولی نمی توانست از آن رودخانه گذر کند. دو زن جوان تا این اقوام خود را دیدند می دانستند که هم مسیرشان است ،برای کمک و نجات وی  دستش را گرفتند و سه نفری  آهسته و محتاطانه  قصد عبور از رودخانه را داشتند. لحظات پر از اضطرابی بود  آنها در چنگال سیلاب گرفتار شده بودند ناگهان زور آبهای سرکش بیشتر شد آنها را با خود برد.
 
 کشف اجساد 
خبر غرق شدگی 3 زن، دهان به دهان چرخید و اهالی برای کمک، خود را محل رساندند.
«رودخانه طغیان کرده بود و اجازه نمی داد کسی  وارد آن شود و به نجات غرق شدگان برود، صحنه دردناکی بود ».اسحق  اخلاصی رییس شورای اسلامی روستای زمین حسن این را گفت و با بیان اینکه این سه خانم در حریم رودخانه گردیوالان بودند که بر اثر بارش شدید باران در بالا دست رودخانه و اضافه شدن ناگهانی آب رودخانه سیل آنها رو برد ادامه داد:دو ساعت به طول انجامید تا اولین جسد زن 24 ساله را نزدیک روستای دگنویر یافتیم. وی ادامه داد: 600 متر آن طرف تر جسد زن 28 ساله و 5 کیلومتر بعد نزدیک روستای زمین حسن بدن بی جان زن مسن را از آب بیرون آوردیم.  اخلاصی یادآور شد: بستر رودخانه‌ای که این افراد قصد عبور از آن برای رفتن به منزل‌شان داشته‌اند سنگلاخ بوده و در شرایط بارانی با توجه به بارش‌های بالادست و احتمال وقوع سیلاب ناگهانی و یا اضافه شدن آب از بالادست امکان عبور افراد پیاده را ندارد.
 
  خانه ابدی 
ساعت 21 و 45 دقیقه پنج شنبه 28 مردادماه جاری ، مریم فردوسی دارای  یک فرزند به نام میلاد،  مریم شهسواری دارای 4 فرزند به نام های علی، زهرا، عباس و صغرا  و همچنین سکینه آپتین در آرامستان «گردیوالان» به خاک سپرده شدند. 
 
 خسارات ناشی از سیلاب
مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با تسلیت به خانواده این 3 نفر  و بیان این که در منطقه گافر و پارامون سیلاب باعث قطعی برق برخی روستاها و آسیب جدی به راههای روستایی نیز شده است، خاطرنشان کرد: در منطقه کوهشاه احمدی از توابع شهرستان حاجی آباد نیز متأسفانه بارندگی‌های شدید باعث تخریب جاده دو روستا و قطع برق و خسارت به کشاورزان دو روستای کوهشاه احمدی شده است.
 
 مرگ جوانی  بر اثر صاعقه 
این مقام مسوول  از مرگ یک جوان 36 ساله در منطقه سیاهو شهرستان بندرعباس بر اثر صاعقه جان خود را از دست داد افزود: همچنین راه ارتباطی یک روستا در این منطقه در پی بارندگی و طغیان رودخانه فصلی مسدود شده است.
وی ادامه داد: یک دستگاه لودر متعلق به افراد محلی با توجه به بعد مسافت و بازگشایی سریع‌تر مسیر بکار گرفته شده است.مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اضافه کرد: راه راه های ارتباطی روستاهای هماگ، سغ و دق فینو قطع شده بود که اکنون تنها راه روستای سغ مسدود است و راه سایر روستاها بازگشایی شده است.وی بیان کرد: رودخانه های منطقه هماگ، بنکلایان، سغ، تلگردو و دق فینو طغیان کرده بودند و ۱۰۰راس دام در روستای سغ تلف شدند.وی ابراز کرد: آنتن مخابرات در روستاهای سیاهو، تلگردو، سغ، دق فینو و هماگ هم قطع شده بود.مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان عنوان کرد: این بارش‌ها حاصل فعالیت سامانه فصلی است و شرایط نامساعد جوی و دریایی که برای آنها هشدار زرد و نارنجی صادر شده در چند روز آینده ادامه دارد. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها