12

مهر

1403


حوادث

15 بهمن 1392 10:11 0 کامنت

 صبح ساحل ، حوادث - بحث قاچاق سوخت یکی از بحث های چالشی چند ساله اخیر است  که اغلب هر یک از ارگانها همدیگر را متهم به عدم برخوردمناسب با این معضل اجتماعی می کنند و بیشتر نگاه ها به نیروی انتظامی زوم می شود. عده ای نیز  عملکرد این نیرو در مقابله با قاچاق سوخت در استان هرمزگان را ضعیف ارزیابی و آن را زیر ذره بین قرار می دهند که چرا با وجود نیروی انتظامی،شاهد افزایش  و تامین قاچاق سوخت به استانهای همجوار  باشیم.

فرمانده انتظامی استان در نشست مطبوعاتی در این خصوص واکنش نشان داد و گفت: برخلاف ادعاهای بیان شده که تامین سوخت قاچاق را به خارج از استان نسبت می دهند باید گفت با بیشترین اشراف اطلاعاتی که داریم  75درصد سوخت قاچاق در خود استان تامین می شود و هرکس که این رقم را باورندارد، برود مطالعه کند.

سردار رضا محمدی یگانه، عدم واقعی بودن سهیمه های سوخت و اختصاص این سهیمه برای مراکزی که فعالیت ندارند را از جمله پدیده های چند وجهی  قاچاق دانست و افزود: به جای آنکه این عده که همه قصورها را به دوش نیروی انتظامی بیاندازد و از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند باید بدانند که در این زمینه همه سازمان ها و نهادهای مختلفی مسئولند.وی از اجرایی27 طرح مبارزه با قاچاق سوخت در استان هرمزگان در 10 ماهه سال جاری سخن گفت که تاکنون تنها توسط نیروی انتظامی هرمزگان منهای کشفیات دریابانی، 9 میلیون و 315 هزار و 647 لیتر سوخت قاچاق کشف شده و در این رابطه با تشکیل هزارو 869 پرونده ،هزار و 385 نفر دستگیر شدند.

سردار محمدی یگانه  کشف 664 خودروی سنگین و هزار و 109 خودروی سبک  و یک فروند لنج توقیف شده را از دیگر عملکرد مبارزه با قاچاق سوخت ذکر کرد. این مقام مسوول این عملکردها را گواه روشنی دانست و ادامه داد: نیروی انتظامی با همه توان در این امر پای کار است و بی انصافی است برای توجیه قاچاق و روند آن قصور را متوجه پلیس کنند.

 قاچاق از طریق  از زمین های منابع طبیعی

فرمانده انتظامی استان با اشاره به کشف منابع ذخیره سوخت قاچاق در روستاها، گفت:اخیرا یک دستگاه تانکر قاچاق سوخت در سه راهی روستای گچین بندرعباس توقیف شد که محل تحویل سوخت در شرکتی در پلیس راه قدیم بوده است. سردار محمدی یگانه در خصوص  قاچاق سوخت در گچین تصریح کرد:  در ابتدا مخازن ذخیره سوخت در حیاط منازل بود و با اجرای طرحهای مقابله ای، این مخازن به زیر زمین ها و سپس با لوله کشی زیرزمینی، سوخت را منتقل می کردند، اما هم اکنون قاچاقچیان از زمین های منابع طبیعی استان برای قاچاق سوخت استفاده می کنند ومشخص نیست چرا کسی جلوی آلوده کردن منابع طبیعی به سوخت قاچاق را نمی گیرد.وی ادامه داد: مگر منابع طبیعی صاحب ندارد مگر در روستاها  شورا و دهیار نیست که تلاشی در این راه انجام نمی دهند؟ مگر آنها مسوول نیستند؟ مگر مقابله با تخلف وظیفه همگی نیست چرا همه نیروی انتظامی را به چالش می کشند؟

سردار محمدی یگانه با بیان اینکه نیروی انتظامی با اجرای چند طرح مهم محل دپو سوخت را از خانه ها دور کرد اظهار داشت: اما چرا منابع طبیعی اجازه این کاررا در اراضی تحت پوشش خود می دهد؟ مگر منابع طبیعی  صاحب ندارد که چاله و چاه درست می کنند و سوخت دپو می کنند.فرمانده انتظامی استان هرمزگان تاکید کرد:مطمئنم  تا با این معضل به طور  واقع بینی نگاه نشود  و سهم همه عوامل با کار پژوهشی و کارشناسی احصا نشود و  وظیفه هر دستگاه دقیق تعیین نشود این معضل همچنان ادامه خواهد داشت چراکه این موضوع یک زنجیره به هم پیوسته است و هرجا این زنجیره پاره گردد کار به سرانجام نمی رسد.

 متهـم به کم کـاری

وی همچنین با بیان اینکه بیشترین خسارت مادی و معنوی مبارزه با سوخت قاچاق  متوجه  نیروی انتظامی  و پرنسل است گفت:در تعقیب و گریزو برخوردها امکانات نیرواعم از ماشین  تجهیزات و همچنین نفرات آسیب می بینند و گاهی درجین تیراندازی هم  ممکن است به کسی تیر اصابت کند و بحث دیه پیش بیاید .همه اینها متوجه پلیس می شود آنوقت متهم به کم کاری هم بشود؟

 منـاظـره

فرمانده انتظامی استان هرمزگان با تاکید بر اینکه  هرکس از عملکرد نیروی انتظامی در امر قاچاق سوخت انتقاد دارد  ومدعی است بیاید من در مقابل  مردم حاضر به مناظره هستم یادآور شد:این امر  یک بام ودو وهوا نمی شودیا همه پای کار باشند یا کار را رها کنیم. وی افزود: اگر نیروی انتظامی با این امر  برخورد کند که مدعی می شوند برخوردها موجب نارضایتی می شود.سردار محمدی یگانه ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که منتقدان نیز باید پیشنهاد مناسب هم ارائه دهند.

 دستگیری سارقان مسلح طلافـروشی

فرمانده انتظامی هرمزگان در ادامه این نشست از دستگیری عاملان سرقت مسلحانه از یک طلافروشی درشهر درگهان قشم و کشف بیش از 16 کیلو طلا از سارقان خبر داد و گفت: در ساعت 13 و 45 دقیقه یکم بهمن ماه سال‌جاری  سرقت مسلحانه ای در شهر درگهان جزیره قشم به وقوع پیوست. سردار محمدی یگانه عنوان کرد:با تلاش مستمر پلیس آگاهی شهرستان قشم و تیم‌های اعزامی کارشناسی از مرکز استان،7 نفر از 9 نفر در کمتر از گذشت6 روز از وقوع این سرقت شناسایی و  دستگیر شدند. وی افزود: در این راستا 16 کیلو و 350 کیلوگرم طلا از این باند کشف شد. سردار محمدی یگانه ادامه داد: از این سارقان یک قبضه اسلحه کلاشینکف و دو قبضه اسلحه کمری به همراه مقادیری فشنگ و خشاب کشف گردید.به گفته این مقام مسوول، این سرقت را همراه با گروگان گیری ذکر کرد و افزود: در روز واقع، سارقان با گروگان‌گیری، ضرب و شتم، مرد طلافروش را مجبور به بازگشایی مغازه و در اختیار قرار دادن طلای موجود در گاوصندوق طلافروشی وی کرده‌اند.وی سارقان را  اهل قشم وبندرعباس دانست و گفت: چند نفر از این باند، در قشم و دو نفر نیز هنگام سوار شدن به شناور شناسایی و در اسکله بندرعباس توسط پلیس دستگیر شدند.

سردار محمدی یگانه در ادامه گفت:یک نفر از این باند نیز در جاسک سرباز است که پس از شناسایی به جزیره قشم ارجاع  داده شده است.  وی این را نیز تصریح کرد که با توجه به موقعیت قشم اگر پلیس عکس‌العمل به موقع و کارآمد پیرامون این سرقت نداشت شاهد تبعات نامناسب دیگری  بودیم.

 کشته های  سوانح رانندگی درمراکز درمانی

فرمانده انتظامی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان  به تصادفات رانندگی در هرمزگان اشاره کرد و افزود: در حالی که متوسط مرگ  و میر ناشی از سوانح رانندگی درمراکز درمانی و بیمارستهای کشور 39 و چهار دهم درصداست این آمار بر اساس آمارپزشک قانونی  در هرمزگان تقریبا دو برابر متوسط کشوری یعنی عدد 2/76 است.سردار محمدی یگانه  افزود: درهشت ماهه امسال با 6/28  درصد رشد به نسبت سال گذشته رتبه دوم کشوری را در تلفات ناشی از حوادث رانندگی درون شهری داراست که  از این تعداد  76 و دو دهم درصد مرگ و میرها در بیمارستانها اتفاق می افتد.

 اجرای برنامه های دهه فجر

فرمانده نیروی انتظامی استان در خصوص برنامه‌های نیروهای مسلح استان هرمزگان در دهه فجر اشاره کرد. وی نواختن بوق شناورهای نظامی و انتظامی سپاه، دریابانی و ارتش،برگزاری رژه موتوری پلیس از فرودگاه به سمت گلزار شهدا،حضور فعال نیروهای مسلح   در بخش‌های مختلف نمایشگاه دهه فجر،برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح همزمان با 19 بهمن‌ماه روز نیروی هوایی در بلوار ساحلی بندرعباس ، مسابقه دو استقامت در مجتمع ورزشی پاس، دیدار با خانواده های معظم شهدا و... از جمله این برنامه های هفته دهه فجر ایراد نمود.سردار محمدی یگانه  تصریح کرد: همچنین تیم‌های پزشکی نیز توسط ارتش و سپاه به جاسک و بستک با هدف ویزیت رایگان در این مناطق اعزام می‌شوند.محمدی‌یگانه ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های مذکور چند برنامه دیگر نیز به طور مشترک و یا مستقل توسط سپاه، ارتش و نیروی انتظامی در استان برگزار می‌شود.وی اظهار داشت:نیروی انتظامی در استان به عنوان دبیر برنامه‌های نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.

دیدگاه ها (0)
img