انتقاد وزیر بهداشت از بیمه ها



صبح ساحل ، اجتماعی -  وزیر بهداشت و درمان سه مشکل اصلی این وزارتخانه را کسری اعتبارات وزارت بهداشت، فقدان همکاریهای بین بخشی و مدیریت دولتی در بخش پزشکی عنوان کرد و گفت: اگر وضعیت بیمه‌ها در حوزه سلامت درست نشوند، نه هزینه‌ها قابل کنترل است و نه عدالت محقق می‌شود.به گزارش مهر، دکتر سید حسن هاشمی گفت: پزشکان بسیاری در روزهای انقلاب فداکاری کرده و حضور فعالی در آن زمان داشتند. همچنین شعارهایی در حوزه بهداشت و سلامت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی داده شد که برخی از این شعارها اجرایی شده و باید برای رسیدن به دیگر بخش ها تلاش کرد.وی با بیان اینکه همچنان بار زیادی در زمینه سلامت روی زمین مانده است به فرمان امام خمینی(ره) در زمینه 20 میلیون بسیجی اشاره کرد و افزود: در آن زمان که امام (ره) فرمان 20 میلیون بسیجی را دادند جمعی کشور 35 میلیون نفر بود و منظور این بود که همه مردم باید بسیجی باشند. در حال حاضر ممکن است برخی افراد افرادی در سازمان بسیج نباشند اما این افراد هم بسیجی هستند چرا که درد مردم را دارند.وزیر بهداشت با انتقاد از  گستردگی ماموریتهای وزارت بهداشت گفت: مشکلاتی بهداشتی مردم رو به افزایش است که این افزایش ناشی از گستردگی ماموریت در این حوزه است؛ به ویژه پس از ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان، تمام مقبولیت‌های تولید نیرو، تولید علم، بهداشت،  و ... بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفته است، اما هیچگاه اعتراض نکرده ایم که این ادغام چه آسیبهایی برای نظام سلامت داشته است.

 کسری بودجه 8 هزار میلیاردی وزارت بهداشت

 هاشمی در بخشی دیگر از صحبتهای خود  به کسری اعتبارات وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت اکنون وزارتخانه‌ای است با هفت تا هشت هزار میلیارد تومان کسری اعتبار. سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری) حدود 5500 میلیارد تومان آن را پذیرفته است و تاکنون 700 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.وی تصریح کرد: دلیل عمده این مشکلات آن است که سلامت هیچگاه جزء پنج اولویت اصلی کشور نبوده است. اما از دیگر سو شاهد انتقاداتی از مدیریت نادرست در نظام سلامت هستیم. این انتقادات به این دلیل است که مدیریت نظام سلامت مشکل دارد. اگر سیاست‌گذاران از جمله رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، نمایندگان و ... به سلامت، به معنای واقعی کلمه اهمیت دهند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.به گفته وزیر بهداشت، بالاخره باید جایی این کسری‌های اعتباری وزارت بهداشت برطرف شود. اکنون در این زمینه در حال تلاشیم. با دانشگاههای علوم پزشکی نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم که میزان بدهی‌ها و همچنین چگونگی پرداخت و زمان پرداخت آنها مشخص شود. اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد و بگذارند کمک کنند، باید بدهی‌هایمان را صفر کنیم و از آن زمان از روسای دانشگاه‌ها بخواهیم که دخل و خرجشان با هم بخواند.

 

انتقاد  وزیر بهداشت به عملکرد بیمه‌ها

 

وزیر بهداشت به نابسامانی بیمه ها در حوزه سلامت اشاره کرد و توضیح داد: اگر  وضعیت بیمه‌ها در حوزه سلامت درست نشوند، نه هزینه‌ها قابل کنترل است و نه عدالت محقق می‌شود. در حال حاضر با تعدد صندوق‌های بیمه‌ای مواجه هستیم،  این در حالی است که طبق قانون باید بیمه‌ها تجمیع شوند.

 

بدهی 800 هزار میلیاردی بیمه ها به وزارت بهداشت

 

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما تولید کننده خدمت هستم و خریدار این خدمات، بیمه ها هستند، اما باید سوال کرد که با کدام تولیدکننده در کشور این‌گونه برخورد می‌شود. بیمه‌ها خود خدمات را قیمت‌گذاری می‌کنند و هر وقت دلشان خواست آنها را می‌پردازند. البته بیمه ها  20 تا 30 درصد کسورات نیز به آن اضافه می‌کنند.  نکته جالب آن است که  اختیارات این موضوع نیز در  مدیریت وزارتخانه دیگری است. این موضوعات باعث شده که در حال حاضر بیمه ها 800 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهکار باشند. به همین دلیل یکپارچه شدن بیمه‌ها و سیاست‌گذاری صحیح در آن باید مطالبه همه ما باشد.

 

وزارت بهداشت تا چند سال آینده از نظر نیرو جای آموزش و پرورش را می گیرد

 

به گفته وزیر بهداشت، مدیریت در بخش پزشکی  از دیگر مشکلات نظام سلامت است که برخلاف نظر بسیاری یکسری از این مشکلات به ادغام آموزش پزشکی در بهداشت و درمان بازمی‌گردد. ما برخلاف دنیا تا توانسته‌ایم دولتی فکر کرده‌ایم و برعکس آن شعار داده‌ایم.وی ادامه داد: بسیاری بخش خصوصی را در نظام سلامت قبول ندارند و نتیجه این قبول نداشتن این شده است که با وزارتخانه ای با 420 هزار پرسنل روبه رو هستیم، البته در بخش هایی نیز با کمبودهایی مواجه بوده برای جبران آن 200 هزار نیروی دیگر به آن اضافه کرده ایم . بنابراین طی چند سال آینده وزارت بهداشت از نظر پرسنل و نیروی انسانی وزارتخانه اول می‌شود و جای آموزش و پرورش را می‌گیرد.  قیمتهای غیرواقعی در نظام سلامت کشور

 

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت های خود  قیمت های نظام سلامت کشور را غیرواقعی عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات دیگر ما در نظام سلامت خدمات و هزینه های غیرواقعی مرتبط با آن است. دائما بر جامعه پزشکی انتقاد می شود اما اگر واقع‌بینانه و منطقی با جامعه پزشکی صحبت کنیم، مطمئن باشید این آلودگی‌های اندک هم از بین می‌رود.هاشمی افزود: باید هزینه تمام شده خدمات در بخش خصوصی با احتساب درصد معقول سود تعیین شود. بیمه ها نیز با وجود تعهداتشان مردم را به دنبال ملزومات پزشکی می فرستند و پزشکان نیز به نوعی زیر میزی می گیرند که علت همه اینها آن است که قیمت واقعی خدمات مشخص نیست و اعتبارات اندک است.وزیر بهداشت ادامه داد: در کشوری که بیش از 38 درصد تورم دارد، چهار سال است که K جراحی تغییری نکرده است. از طرف دیگر هر تخت بیمارستانی در یک 24 ساعت بابت صبحانه، ناهار، شام، خدمات پزشکی، ملزومات مصرفی و ... 50 هزار تومان بدهی به بار می‌آورد. این در حالی است که حدود 22 میلیون تخت‌ بستری در سال داریم. سرجمع این بدهی‌ها در هر سال چقدر می‌شود. یک بار جرات کنید و هزینه تمام شده خدمات را اعلام کنید.

 

50 درصد نیروهای وزارتخانه متولی سلامت مردم، دیپلم و زیر دیپلم هستند

 

وزیر بهداشت با اعلام آنکه 50 درصد نیروهای وزارتخانه متولی سلامت مردم مدرک تحصیلی شان دیپلم و زیر دیپلم است، در ابتدای دولت نهم، وزارت بهداشت 230 پرسنل داشت که این رقم به 420 هزار نفر رسیده است. ترکیب نیروهای فعال در این وزارتخانه به عنوان یک وزارتخانه تخصصی که با جان مردم در ارتباط است، اهمیت بسیار زیادی دارد. این در حالی است که 50 درصد نیروهای این وزارتخانه تخصصی، دیپلم و زیر دیپلم هستند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها