صبح ساحل از دغدغه کشاورزان رودان گزارش می دهد؛

جاروک جادوگر باغات لیمو را جارو کرد



  صبح ساحل ، اقتصادی -    بسیار خرسندیم که پس از انتشار دو شماره از گفت و گو با مسوولان تشکل ها این سلسله گزارش ها که به دغدغه و مشکلات مردم در بخش های مختلف می پردازد مورد استقبال قرار گرفت و خواستار ادامه آن شدند. صبح ساحل آمادگی دارد با بیان مشکلات گروه های مختلف این صفحه را خواندنی تر کند.

در این شماره نماینده جامعه کشاورزان رودان در شورای مرکزی خانه کشاورز ایران به موضوعی اشاره کرده که کم کم به فراموشی سپرده می شود. جاروک جادوگر، بیماری که مرگ درختان لیمو را از دهه 70 رقم زد وآنان را به زغال کبابی ها تبدیل کرد. شرق هرمزگان زمانی مرکز تولید لیموی کشور بود. مستعلی امیری نماینده کشاورزان رودان می گوید: وضعیت کشاورزی رودان علاوه بر مشکلات زیرساختی موجود، هنوز گریبانگیر پدیده جاروک جادوگر است که از سال 69 به شکل مخرب خودنمایی می کند.وی افزود: طبق قانون و مصوبه حفظ نباتات خسارت هایی پرداخت شد اما به دلیل عدم کنترل دقیق شیوع، این بیماری به شکل تصاعدی بحرانی شد و مقرر شد که اعتبارات قابل توجهی برای تحقیقات و مبارزه با این بیماری تخصیص داده شود ولی این اعتبارات مقطعی و بسیار ناچیز بوده است.

امیری ادامه داد: با وجود تلاش های محققین نتیجه ای برای مبارزه با این بیماری حصول نشده است و حاصل آن از بین رفتن ماحصل زندگی بهره برداران و باغداران لیمو کار استان هرمزگان که با صرف هزینه های هنگفت ملی و مردمی باغاتی را به این شکل احیا کرده بودند، به طور کامل از بین رفت.

وی تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هنوز کشاورزان در زمینه جایگزین کشت،کاسه "چه کنم" دست گرفته اند و از بین رفتن صد در صدی دارایی کشاورزان و باغداران منطقه رودان باعث شده توازن اقتصادی کاملاً بهم بخورد و ازسویی توان پرداخت تسهیلات را نیزنداشته باشند ضمن اینکه بانک ها از تزریق منابع جدید برای سرمایه در گردش به دلیل معوقات امتناع می کنندو حاصل آن تاثیر بر امنیت شغلی، فساد اجتماعی ناشی از بیکاری می باشد.این فعال و کشاورز منطقه شرق هرمزگان پیشنهاد داد: دولت برای احیای مجدد تولید لیمو مجدداً به صورت جدی ورود کند و با تخصیص اعتبارات تحقیقاتی و تخصیص تسهیلات گام موثری با برنامه ریزی انجام دهد که اگر غیر از این باشد آینده بسیا ناخوشایند و به مراتب از وضعیت موجود نگران کننده تر خواهد بود و تاثیر گذاری آن بر جامعه روستایی استان هرمزگان و بخشی از جنوب کرمان نیز خواهد بود.

برنامه ریزی بدون مطالعات در بخش زراعی

نماینده کشاورزان رودان در خانه کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود به عدم مشاوره و استفاده از نظرات کارشناسان مجرب در بخش برنامه ریزی آغاز سال زراعی و پایان هر سال در سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای انجام امور کشاورزی و حواشی مربوط به آن باید با استفاده از نظرات دست اندرکاران هر بخش که به طور ملموس با کار مربوطه درگیر هستند باید صورت پذیرد و شاید به جرات بتوان گفت این عدم برنامه ریزی ها به دلیل عدم مطالعات کافی بوده است.

امیری پیشنهاد داد: سازمان جهاد کشاورزی در آستانه پایان سال زراعی یا در آستانه و در طول سال شمسی جامعه کشاورزان را در جریان امور و تصمیمات قرار دهد و در کارگروه ها و جلسات از  نظرات آنان استفاده کند. وی در پایان به وضعیت وجانمایی  نامناسب گلخانه رودان هم اشاره کوتاهی کرد وگفت: در این زمینه هم پیشنهادات ارایه شده که امیدواریم استفاده شود.

امیری اجرای طرح های بی بازده را حاصل استفاده نکردن ازنظرات فعالان بخش های مربوطه عنوان کرد و گفت: مجتمع گاوداری خورچاه نمونه ای از این طرح هاست که در وضعیت نامناسب و بی رونقی  قرار دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها