تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا مستقر شد



تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، جانشین آژانس فضایی برای تلسکوپ هابل که روز ۲۵دسامبر۲۰۲۱ در ماموریتی برای مطالعه اولین ستارگان و بررسی دورتر از گذشته‌های کیهان پرتاب شده بود، در فضا مستقر شد.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از اقتصاد آنلاین، جیمز وب در حال حاضر در سفر ۲۹ روزه به نقطه رصد خود، نقطه لاگرانژ ۲ (L2) نزدیک به ۱ میلیون مایل (۱.۶ میلیون کیلومتر) قرار دارد. گفتنی است این بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی است که تاکنون به فضا پرتاب شده است. 

این تلسکوپ فضایی روز جمعه اولین بخش از دو بال خود را بر روی آینه اصلی شش ضلعی خود با روکش طلا باز کرد. ناسا بعدازظهر جمعه تایید کرد که جیمز وب استقرار موفقیت آمیز داشته است.

بر اساس بیانیه ناسا جیمز وب ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح جمعه به وقت شرقی، باز کردن صفحه سمت چپ آینه اول طلایی خود را آغاز کرد، این پنل دارای سه بخش آینه شش ضلعی است که رصد خانه از آن برای دریافت نور استفاده می‌کند.

در طول استقرار، اعضای تیم، بال را از موقعیت ذخیره شده باز کرده و سپس موتورهای پنل را در فرآیندی پنج دقیقه‌ای باز کرده‌اند. بر اساس بیانیه منتشر شده این فرآیند حدود دو ساعت صرف بستن پنل در محل می‌کند. این رویداد از ساعت ۹ صبح امروز شنبه به وقت شرقی (۱۴ به وقت گرینویچ) به صورت زنده پخش شده است.

در دیگر اخبار مرتبط با جیمز وب، آژانس فضایی اروپا یک ویدیوی HD خیره کننده از تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر کرد که درست پس از جدا شدن از موشک آریان ۵ گرفته شده است. این آخرین نمای تلسکوپ فضایی است که تا مدتی در اختیار خواهیم داشت.

تلسکوپ جیمز وب در فضا مستقر شد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها