اعتراض بی‌وقفه مردم نسبت به دور بودن شهرک علوی از شهر؛

مسکن ملی راهی برای خانه‌دار شدن یا حاشیه‌نشین شدن؟



خانه‌دار شدن برای قشر حاشیه‌نشین و ضعیف جامعه مانند یک رویا بود. تا آن‌که مسئولان به فکر اجرای طرحی برای خانه‌دار شدن این قشر افتادند. اما این طرح در کنار داشتن مزایا، معایب بسیاری برای واجدین شرایط داشت. استفاده از مصالح نامرغوب، مشکلات برق، آب و غیره تنها بخش کوچکی از معایب این طرح به شمار می‌رود. حال در دوره‌ی جدید طرح ملی مسکن، شهر جدید علومی برای مردم بندرعباس و بندرخمیر در نظر گرفته شده، شهر جدیدی که کیلومترها از شهر دور است. شهر جدید علوی در 50 کیلومتری شهر بندرعباس قرار دارد، این که مسئولان چرا محل احداث خانه‌های طرح مسکن ملی را فرسنگ‌ها دورتر از شهر درنظر گرفته‌اند، سوالی که حتی برخی مسئولان نیز از مقامات عالی دارند. در ادامه این گزارش، گلایه‌های مردم نسبت به طرح ملی مسکن و اظهار نظرهای مسئولان هرمزگان در این باره را می‌خوانیم.
   
مردم خسته‌ از نادیده‌گرفته شدن
قشر کم‌درآمد و حاشیه‌نشین بندرعباس به امید تحقق رویای خانه‌دار شدن‌شان در طرح نهضت مسکن ملی ثبت نام کردند و با کلی قرض و وام توانستند هزینه‌ی اولیه‌ی امتیاز مسکن ملی‌شان را پرداخت کنند اما بی‌خبر از آن که، این خانه‌ی ملی آن‌ها را کیلومترها از شهر دور می‌کند! شهر جدید علوی، 50 کیلومتری بندرعباس و مکانی برای اجرای طرح مسکن ملی درنظر گرفته شد. از سال گذشته تاکنون، جمعی از واجدین شرایط نسبت به این موضوع معترض هستند. مردی که به دفتر روزنامه زنگ زده بود تا اعتراض خود را نسبت به این امر منعکس کند، گفت:« بنده به نمایندگی جمعی از مردمی هستم که اسم‌شان در طرح مسکن ملی درآمده‌‌است. ما قشر کم‌درآمد جامعه هستیم و خوشحال بودیم که بالاخره بعد از چندین سال می‌توانیم صاحب خانه شویم، بی‌خبر از آن‌که فرسنگ‌ها از شهر دورمان می‌کند. بنده وسیله‌ی نقلیه‌ای ندارم که بتوانم هر روز این مسافت طولانی را برای سرکار آمدن طی کنم، مگر چقدر حقوق می‌گیرم که توانایی پرداخت آژانس را داشته باشم؟ همچنین فرزندانم مشغول به تحصیل هستند، هزینه‌ی سرویس آن‌ها را چگونه تامین کنم؟ این طرح قرار است به معیشت ما کمک کند یا درد‌هایمان را بیشتر کند؟ ای کاش قبل از درنظر گرفتن چنین مکانی برای اجرای طرح مسکن ملی، ذره‌ای به فکر قشر ضعیف و حاشیه‌‎نشین هم بودند! حال بنده به نمایندگی افراد ثبت‌نام کرده در این طرح از شما خواهش می‌کنم این موضوع را پیگیری کنید و صدای ما را به مسئولان برسانید». مشکلات طرح مسکن ملی تمامی ندارد. از مشکلات قطعی‌های مکرر برق، افت فشار و اختلال‌ در آنتن‌دهی تلفن همراه شهرک‌های مسکن ملی بندرعباس که بگذریم، شهروندان بندرعباس همواره با تماس‌های مکرر به خبرنگاران و تجمع مقابل استانداری هرمزگان نسبت به تحویل نگرفتن خانه‌هایشان معترض هستند. یکی از شهروندان بندرعباس در این باره می‌گوید:« چندین سال است که با قرض و وام توانستم اقساط مسکن ملی را بدهم، تنها به این امید که بالاخره در ایام پیری راحت سر بر روی بالشت می‌گذارم و غصه‌ی خانه نداشتن را نمی‌خورم. حال اقساط تسهیلات بانکی‌ام رو به پایان است اما هنوز خبری از تحویل دادن خانه‌‌ام نیست! انگار تجمع کردن مردم هم مسئولان را از خواب بیدار نمی‌کند». 
   
مسئولانِ به میدان آمده
از همان روزهای ابتدایی مشخص شدن شهرک جدید برای طرح مسکن ملی، گلایه‌های مردم آغاز شد، حتی برخی از مسئولان نیز نسبت به این مسئله موضع گرفتند. «حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده»، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان در سال گذشته گفته بود:« برای تامین مسکن هرمزگان، مکانی در شهرک علوی انتخاب شده است که برای مردم شهر بندرعباس و استان هرمزگان مناسب نیست. موضوع را با استاندار مطرح کرده‌ام و جناب استاندار با این موضوع مخالف هستند؛چراکه جای مناسبی نیست. این منطقه که برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده است بیش از ۵۰ کیلومتر با شهر بندرعباس فاصله دارد و از نظر زیرساخت‌های مهم شرایط مناسبی ندارد». به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زادی، پروژه شهر علوی شکست خورده است و باید نقطه دیگری برای طرح اقدام ملی مسکن مردم هرمزگان جانمایی شود. همچنین «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان هم با نظر مردم موافق است. به گفته دوستی، بندرعباس باید در مسیر ساحل توسعه یابد نه در شهر جدید علوی. «احمد مرادی» نماینده مردم هرمزگان نیز درباره مسکن ملی گفته بود که دولت شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال را به زبان آورده که این کار خیلی همت می‌خواهد. مرادی معتقد است که نباید به بهانه مسکن، مردم را آواره شهرک علوی کنیم.امکان پذیر نیست که یک جوانی محل کارش در بندرعباس باشد و خانه‌اش ۵۰ کیلومتر آن سوتر. پس از اظهارنظرهای مسئولان و نشان دادن نارضایتی‌شان نسبت به این موضوع، در 21 فروردین‌ماه سال‌جاری و در مراسم  تودیع و معارفه مدیران راه و شهرسازی هرمزگان، «ایمان اسلامیان»، معاون  توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی گفته بود:« با رویکرد جدید دولت، مسیر خانه دار شدن مردم هموار می‌شود و با اجرای طرح ملی مسکن وضعیت بسیار نابه‌هنجار کشور و هرمزگان در این بخش بهبود می‌یابد. در استان هرمزگان نیز یک‌هزار و ۲۰۰هکتار زمین برای این بخش پیش بینی شده است». این درحالی است که در اوایل فروردین‌ماه زمزمه‌های اختصاص یافتن اراضی 350 هکتاری بندرعباس برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن شنیده شد. به گفته استاندار هرمزگان، طی مکاتبات انجام شده با وزیر راه و شهرسازی و مطرح کردن دغدغه مردم و حل این معضل از طریق اختصاص زمین در محدوده شهر تاکید شد که خوشبختانه وزیر نیز در این زمینه همکاری خوبی داشتند. استاندار هرمزگان اعلام کرده بود:« بر طبق ابلاغ صورت گرفته از سوی وزیر مقرر شده مالکیت اراضی 350 هکتاری شرکت بازآفرینی به سازمان ملی زمین و مسکن منتقل و اداره کل استان نسبت به اجرای نهضت ملی مسکن برای متقاضیان شهر بندرعباس در اراضی مذکور اقدام کند».
    
ماجرای مسکن ملی
«محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌جمهور وقت ایران آغازکننده مسکن ملی در ایران بود. پس از آن، طرح مسکن ملی اولین بار با هدف خانه‌دار شدن جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ هزار خانوار در سال 1398 اجرا شد. هر چند در اولین دور ثبت نام برای مسکن ملی ۲۶۰ هزار نفر متقاضی، نسبت به ثبت‌نام اقدام کردند. شروط اصلی ثبت نام در طرح مسکن ملی عبارت از؛ تاهل یا سرپرست خانوار، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن، دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا، در شهرهاي جديد سابقه سكونت حداقل 5 سال در شهر جديد مورد تقاضا يا در شهر مادر ملاك است، نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و غیره)، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهيلات بانكي)، امکان سپرده‌گذاری حداقل سي درصد هزينه ساخت مازاد بر تسهيلات بانكي، در خصوص متقاضيان واجد شرايط بر اساس اعلام دستگاه يا نهاد مربوطه، توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی است. طبق اطلاعیه‌ی سال 1400 در دوره‌ی جدید طرح نهضت مسکن ملی در استان هرمزگان تنها شهر علوی برای این طرح درنظر گرفته شده است. به عبارتی، افرادی که ساکن در شهرهای شهرستان‌ بندرعباس و بندرخمیر هستند، می‌توانند از این طرح بهره ببرند. تازه‌ترین اخبار مربوط به این طرح {6 اردیبهشت‌ماه}، امکان ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن فراهم شده و متقاضیان با ورود به سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن و انتخاب گزینه خانواده‌های دارای سه فرزند می‌توانند ثبت نام کنند. با توجه به تکلیف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت درباره واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوار‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر،  امکان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن فراهم شده است. بنابراین متقاضیانی که تاریخ تولد فرزند سوم یا بیشتر آن‌ها بعد از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ است، می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس http//:saman.mrud.ir با ورود به سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن  و رفتن به قسمت سرپرستی با انتخاب گزینه خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا یا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. همچنین مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن در 5 اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که خانواده‌های دارای ۳ فرزند که محل سکونت آن‌ها در شهر‌های با جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر است،  یک قطعه زمین ۲۰۰ متری دریافت می‌کنند و این امکان برای افرادی که فرم «ج» آن‌ها قرمز هم باشد، وجود دارد. همچنین افرادی که در شهر‌های بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند در شهر‌های اطراف یا جدید یا شهر‌های زادگاه پدر و مادر به انتخاب خودشان یک واحد مسکونی یا ۲۰۰ متر زمین بر اساس داشته‌های وزارت راه و شهرسازی دریافت می‌کنند. با وجود اعلام جزئیات ثبت نام، اما تا 5 اردیبهشت‌ماه با ورود به سامانه نهضت ملی مسکن،  امکان ثبت‌نام برای خانواده های دارای سه فرزند فراهم نشده بود./منابع: ایرنا/ باشگاه خبرنگاران جوان/ ایسنا/ فارس/ شبستان

منتشر شده: 2
hadi
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
منم شهرک علوی به اسمم در اومد واریزی هم داشتم ولی رفتم از نزدیک دیدم پشیمون شدم اگه فکری به حال ما نکنن منم انصراف میدم
mohsen
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
سلام واقعا شهرک علوی خیلی دوره بدرد نمیخوره من هم نمیدونستم ثبت نام کردم اگه شهر مورد تقاضا تغییر ندن من انصراف میدم واقعا اونجا بدردم نمیخوره
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها