وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد:

تصویب قطعنامه برابر است با تضعیف همکاری



 قطعنامه کشورهای اروپایی عضو برجام ( آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان) علیه ایران شب گذشته در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصویب رسید.

         

به گزارش صبح ساحل، در این قطعنامه نویسندگان نسبت به ادعاهای ساختگی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کردند و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند.

این رأی‌گیری چهارشنبه شب در  شورای حکام برگزار شد که در پی این قطعنامه پیشنهادی؛ ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید.

           

ماجرای اطلاعات دروغین رژیم صهیونیستی در مورد آژانس اتمی ایران

در تاریخ 10 خرداد سال جاری، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در صفحه توییترش مدعی شد که ایران اسناد محرمانه را از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ربوده است تا از این اطلاعات برای دور زدن سیستماتیک تحقیقات هسته‌ای[آژانس در ایران] استفاده کند!

شبکه آی ۲۴ رژیم صهیونیستی در گزارشی در این باره نوشت، بنت با قرار دادن یک آدرس اینترنتی گوگل درایو در متن این پیام توییتری مدعی شد اسناد موجود در این آدرس اتهامات علیه ایران مبنی بر جاسوسی آن از آژانس را برای «دور زدن تحقیقات هسته‌ای» اثبات می‌کند.

در این گزارش آمده است: هفته پیش، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده بود که ایران اسنادی محرمانه را از این نهاد بین‌المللی «ربوده» و از آن‌ها برای دور زدن و فریب دادن آژانس در حدود ۲۰ سال پیش استفاده کرده است.

در این گزارش مطرح شد: آن موقع، بیش از ۱۵ سال پیش، آژانس در حال تحقیق بر روی این بود که آیا ایران از برنامه هسته‌ای‌اش برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند یا نه.

دولت ایران در برابر این اطلاعات دروغین رژیم صهیونیستی در مورد آژانس اتمی واکنشی نشان نداد.

حالا اما با گذشت چند روز از این اتفاق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه علیه ایران تصویب کرد که با واکنش بسیاری از مقامات ایرانی روبه رو شد.

«گروسی» مدیر کل آژانس روز گذشته مدعی شد که ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. مدیر آژانس همچنین با «جاه‌طلب» خواندن برنامه‌های هسته‌ای ایران ادعا کرد که آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اظهارات ایران را تأیید کند.

    

سه مکان ادعایی


اشاره مدیرکل آژانس به مکان‌های ادعایی در‌حالی است که او اسفندماه گذشته در سومین سفر خود در دولت سید ابراهیم رئیسی به تهران آمد. این سفر درست در مرحله پایانی مذاکرات وین انجام شد و این در حالی بود که بستن پرونده‌های باز ایران در آژانس یکی از شروط مورد تأکید مقام‌های کشورمان برای موافقت با بازگشت امریکا به برجام بود. شرط‌ گذاری ایران از آن جهت حائز اهمیت بود که آژانس روی موضوعاتی دست گذاشته بود که پرونده آنها پیشتر یعنی یک سال پس از دستیابی به برجام در قالب پرونده موسوم به مطالعات ادعایی بسته شده بود؛ مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند اسناد ادعایی آنها نشان می‌دهد ذراتی هسته‌ای در ایران وجود دارد که از گزارش پیرامون آنها خودداری کرده است. جالب آن بود که رژیم صهیونیستی برای این ادعا هرگز اسناد معتبری به آژانس ارائه نداده بود اما مدیر کل آژانس بر مبنای همین ادعا خواستار پاسخگویی ایران درباره سه مکان شیان تهران و سایت‌هایی در نزدیکی اصفهان و آباده در استان فارس شد. این درست نقطه مقابل روند همکاری ای بود که میان ایران و آژانس در چهارچوب برجام به جریان افتاده بود. در پی سفر اسفندماه گذشته گروسی به تهران، ایران و آژانس به توافق جدیدی دست پیدا کردند که بر اساس آن مقرر شد سازمان انرژی اتمی ایران حداکثر تا ۲۹ اسفندماه گذشته توضیحات کتبی مطرح‌شده توسط آژانس درباره موضوعات مربوط به سه مکان ادعایی را به همراه اسناد پشتیبان مربوط، به این نهاد ارائه کند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با توجه به توافق‌های انجام شده اعلام کرد که تا آخر خردادماه مدارک لازم بین ایران و آژانس تبادل خواهد شد. دو طرف پس از این توافق، تاکنون سه دور نشست برگزار کرده‌اند و ایران نیز یک بار به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کرده است، اما به رغم این همکاری، گزارش اخیر آژانس بی‌اعتنا به اقدامات ایران منتشر شده و مدیر کل، استدلال‌های غیرمنطقی خود را بر پایه سناریوی جعلی رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.
حالا در شرایطی که ایران بالاترین سطح همکاری خود با آژانس را برای حل موضوعات اختلافی به جریان انداخته است سه کشور اروپایی طرف برجام با همراهی امریکا و رژیم صهیونیستی نشست شورای حکام را به فرصتی برای گشودن جبهه جدید فشار علیه جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌اند.

         

هشدار وزارت امور خارجه ایران در خصوص تصویب این قطعنامه

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای هشدار داد و گفت:« تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس دربر نخواهد داشت».

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال‌سازی دوربین های فرا‌پادمانی از جمله آنهاست.

اما واقعیت این است که رژیم صهیونیستی به‌عنوان مجرم اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان، بشدت در تلاش است تا پرونده بسته‌شدۀ "ابعاد احتمالی نظامی" در سال ٢٠١۵ را به واسطه اطلاعات یا ادعاهای غیرمستند مجدداً مفتوح ‌سازد.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز گفت‌: رویکرد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سیاسی است و مخالف هر قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل هستیم.

        

بیانیه ایران متعاقب تصویب قطعنامه ضدایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی

وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی تاکید کرد: ایران به‌دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب این قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال‌سازی دوربین‌های فراپادمانی از جمله آنها است.

وزارت امور خارجه ایران در ارتباط با این موضوع به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می‌نماید.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای، اقدامی سازنده و واقع‌بینانه در جهت عادی‌سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیچ‌وجه نگرانی عدم اشاعه‌ای نداشته، صورت دهد. ظاهراً برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یک‌بار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.

جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده‌ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی‌های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است، به‌گونه‌ای که کشورمان در حال حاضر از شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است.

تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتاب‌زده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.

همانگونه که قبلاً نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال‌سازی دوربین‌های فراپادمانی از جمله آنها است.»

   

منبع:ایرنا، ایسنا، ایران، ایمنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها