12

مهر

1403


حوادث

21 تیر 1393 09:00 0 کامنت

شنبه گذشته، حادثه ای غمناک در مجتمع شهرک پیامبر اعظم بندرعباس رخ داد که منجر به مرگ 3 نفر و مسمومیت بیش از 25 نفر دیگر شد . این حادثه مربوط به انتشار گاز قرص سمی برنج (فسفید آلومینیوم) بود که از طبقه ششم  وارد یک بلوک مسکونی گردید  و در عرض چند ساعت، جان النا 4 ساله، سپیده  9ساله و زن جوان 19 ساله را گرفت وساکنان را راهی بیمارستان کرد. فرد استفاده کننده از این قرص که در واحد مسکونی خود از 300 عدد قرص استفاده کرده بود نیز در بازداشت پلیس قرار گرفت.این حادثه بازتاب های متفاوتی در رسانه های مجازی داشت که عده ای آن را مرگ مرموز نامیدند اما پس از گذشت یک هفته از این ماجرا به جز مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی هرمزگان، از سوی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی هیچ اظهار نظری صورت نپذیرفته و جواب به این معما را منوط به تکمیل شدن پرونده ذکر شده است.
سایه مرگ درخانه النا  
النا 4 ساله، ساکت گوشه ای نشسته بود و مادر با تعجب از اینکه دخترش با حضور مهمان ها چطوری آرام و بدون بازیگوشی نشسته است  به او گفت خوابت می آید برو بخواب که یک دفعه دخترش استفراغ کرد و می گفت سرم گیج می رود حالم بد است. عقربه های ساعت 16 شنبه 15 تیرماه جاری را نشان می دهد که پدر و مادر، دختر کوچکشان  را به مطب بردند، پزشک با دیدن علائم و به ظن مسمومیت غذایی، دارو و آمپول تزریق کرد. 3 ساعت بعد از این اتفاق، اعضای خانواده 4 نفره به همراه  6 نفر از مهمانان که از شهرستان آمده بودند دچار سرگیجه و تهوع شدند نمی دانستند چه شده است و به آب شک داشتند که شاید بر اثر مصرف آب همگی مسموم شده باشند،آنها با این تفکر به بیمارستان رفتند،سرم تزریق شدو سپس همگی به منزل برگشتند،3 بامداد ،حالت تهوع و سرگیجه النا و برادر یک و نیم ساله اش  ایلیا و همچنین یک از کودکان مهمان به نام مهدی 4 ساله شدید شد. 
مریم مهمان خانواده در این باره گفت:"من و 8 نفر از شهرستان در خانه  خواهرم در طبقه سوم  مجتمع شهرک پیامبر اعظم مهمان بودیم تا آنکه آن روز،در حالی در خانه نشسته بودم سرم گیج رفت،به روی خودم نیاوردم ولی دیدم دو خواهرزاده ام و همچنین بقیه افراد حالشان بد است و فکر می کردیم دچار مسمومیت آب و یا غذا شدیم". وی ادامه داد:"با تزریق سرم و آمپول، وضعیت جسمانیمان بهتر شد تا آنکه دم دمای صبح، دختر و پسربچه ها حالشان بد شد، به بیمارستان رفتیم و به جز من که با آمپول بهتر شدم همگی بستری شدند".النا سعادتی نیا به همراه دو پسر بچه به بیمارستان کودکان منتقل شدند. مریم افزود:"به کادر بیمارستان گفتم شاید آب خانه مشکل دارد و کارشناسان بهداشت از آب لوله کشی منزل نمونه برداری نمودند تا آنکه یکی از کارشناسان گفت بوی خاصی از مجتمع می آید".کارشناسان مرکز  بهداشت متوجه شدند بوی خاصی از طبقه ششم مجتمع به مشام می رسد تا آنکه پی بردند در منزل یکی از ساکنان طبقه ششم قرص برنج  وجود دارد و این بو از گاز ناشی از این قرص است...  
ساعاتی از این موضوع نگذشته بود که النا علیرغم تلاش پزشکان جان داد و قرص برنج قاتل جان النا شد...
 مرگ  سپیده  و نوعروس جوان 
 ساعت 2 بعدازظهر شنبه گذشته ،سپیده 9 ساله سری به قفس پرنده هایش زد اما با دیدن پرنده های بی جان که کف قفس افتاده بودند با فریاد گفت که جوجه هام مرده است. پدر که تازه از سرکار آمده بود به سرعت به سمت قفس رفت، آب و دانه بود ولی همه پرنده ها مرده بودند تعجب کرد همه اعضای خانواده شوکه شده بودند که چه اتفاقی رخ داده  است. ناگهان سپیده که چشم از پرندهایش بر نمی داشت چهره اش دگرگون شد و گفت حالم بد است و استفراغ کرد. پدر و مادرش فکر کردند احتمالا سپیده غذا زیاد خورده است و یا با دیدن وضعیت پرندگان چنین حالتی به او دست داده است. 
 ساعت 17، داوود  صفری پدر سپیده، تازه به محل کار رسیده بود که همسرش به او خبر داد همگی دچار تهوع شدند و وضعیت جسمانی خوبی ندارند.وی آنها را به مطب دکتر برد  که پزشک با دیدن سپیده که صورتش کبود شده بود تاکید کرد که هر چه زودتر، او را  بیمارستان برسانید چرا که علت این علائم مشخص نیست. سپیده با پای خودش از خودرو پیاده و به درون بیمارستان صاحب الزمان رفت.  مادر ،پسر 11 ساله، دختر 13 ساله و سپیده 4 ساله به جز مرد جوان در بیمارستان  بستری شدند و به همگی سرم تزریق گردید. پسر خانواده به بیمارستان کودکان انتقال یافت.این مرد که اهل تهران و ساکن بندرعباس است  در شوک حادثه  بسر می برد که در ساعت 22 به او اطلاع دادند سپیده دچار مرگ مغزی شده است وی با شنیدن این جمله  از هوش رفت و زمانی که به هوش آمد فهمید دخترش فوت شده است.
صفری گفت:"نمی دانم چه اتفاقی افتاد که در عرض چند ساعت، دخترم را از دست دادم و اینکه النا دوست و همبازی دخترم بود  چه کسی مقصر است صاحبخانه و یا فروش آزاد قرص سمی برنج و..." .   وی ادامه داد:" عروس و داماد کرمانشاهی تازه به این مجتمع آمده بودند که این عروس 19 ساله بر استنشاق گازجان خود را از دست داد".       
به موقع رسیدن به بیمارستان 
ابراهیم جوان 34 ساله نیز که یکی از ساکنان مجتمع دچار مسمومیت شده بود گفت: "ظهر بود که به خانه آمدم دیدم  دو پسرهایم به نامهای پیمان و پژمان حالشان بد است آنها را به مطب دکتر بردم و بعد از تزریق آمپول و سرم، آنها را به منزل آوردم. ساعت 12 شب بود که حس کردم سرم گیج می رود و حالت تهوع دارم به اطراف نگاه کردم همسر باردارم و مادرش و همچنین پسرهایم همگی حال و روز بهتر از من را نداشتند نمی دانستیم چی شده است ". 
این مرد جوان خواست بلند شود اما نمی توانست به زور دستش را دراز کرد و تلفن همراه را برداشت و به یکی از دوستانش تماس گرفت و درخواست کمک نمود. وی ادامه داد:"ما در بیمارستان شهید محمدی بستری شدیم و پسرها نیز به بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان کودکان انتقال یافتند و در آنجا فهمیدم که بر اثر انتشار گاز ناشی از قرص برنج مسموم شدیم".  ابراهیم گفت:"پزشکان گفتند که ما اگر دیرتر به بیمارستان می رسیدیم معلوم نبود که چه  اتفاقی می افتاد و اکنون همگی حالمان خوب است". وی از مسوولان خواست که در خصوص سم های مختلف اطلاع رسانی شفافی صورت گیرد تا دیگر هیچ کس شاهد چنین اتفاقی نباشد.
قرص برنج قاتل حشرات یا انسان 
هفته گذشته مرد 37 ساله ای ، به گفته ساکنان مجتمع، مستاجر طبقه 6 سایت لاوان  بود که جهت از بین بردن سوسک و مورچه های خانه، اقدام به گذاشتن آفت کش فسفید آلومنیوم  نموده بود که به دلیل آزاد شدن گاز آن در طبقات، موجبات چنین اتفاقی  گردید. این موضوع به مرکز بهداشت اطلاع داده شدو  درب منزل با مجوز قضایی توسط اکیپ اعزامی از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس، بازگردید وفرد مورد نظر پس از مراجعه به منزل توسط پلیس جهت انجام مراحل قانونی به کلانتری انتقال داده شد. 
برخورد با متخلفان فروش قرص برنج
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان چندی پیش در خبرگزاری اظهار نموده بود :استفاده از قرص برنج از نظر سازمان حفظ نباتات ممنوع بوده و با متخلفان فروش قرص برنج در شهر بندرعباس که منجر به مسمومیت و مرگ تعدادی از شهروندان شده، به شدت برخورد می شود. پرویز ترابی افزود:هنوزمشخص نشده این قرص سمی از کجا تهیه شده، اما در صورت مشخص شدن این موضوع از سوی دستگاه های انتظامی، سازمان جهاد کشاورزی در حیطه مسوولیت خود با متخلفان فروش برخورد خواهد کرد.وی با بیان این که هم اکنون در حدود 50 مرکز مجاز فروش سم در هرمزگان فعال است، گفت فعالیت این مراکز زیر نظر نظام مهندسی کشاورزی بوده و حضور یک کارشناس فنی که دارای تحصیلات گیاه پزشکی و یا سایر رشته های مرتبط باشد، در آنها الزامی است.مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد:سازمان نظام مهندسی کشاورزی همواره با حساسیت ویژه بر فعالیت مراکز فروش سم نظارت دارد ، اما در صورت مشاهده تخلف نمی تواند اقدام به تعطیلی واحد متخلف کند بلکه با اعلام به نیروی انتظامی،خواستار اعمال قانون می شود. 
فراوانی قرص برنج در بازار
 مسئول بهداشت محيط مركز بهداشت بندرعباس گفت:در بررسی های کارشناسان تیم بازرسی مرکز بهداشت شهرستان، مسمومیت با استنشاق گاز ناشی از قرص سمی در یکی از واحدهای مسکونی مورد تایید قرار گرفته است و همه ساکنین بلوک مسکونی با هماهنگی نیروی انتظامی تخلیه شده اند. طالب غریب پور به فراوانی این نوع قرص در بازار اشاره کرد و افزود: متاسفانه این ماده سمی فسفید آلومینیوم در بازار و اکثر فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی به راحتی در دست افراد قرار می گیرد.این مقام مسوول ادامه داد که پس از این اتفاق این قرص ها در اغلب  فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی جمع آوری گردید.وی در خصوص خطر قرص برنج گفت:این قرص که برخی از آن برای جلوگیری از فساد برنج و ماندگاری آن استفاده می کنند اسم علمی آن  فسفید آلومینیوم و اسم فرنگی آن  سلفوس است ،ماده ای است با ترکیب فسفید که به صورت قرص های سه گرمی و به رنگ خاکستری تیره در بسته های استوانه ای، به میزان 10 قرص در هر بسته عرضه و با قیمتی نازل فروخته می شود.غریب پور با اشاره به اینکه قرص برنج،خاصیت تصعید(تبدیل جامد به بخار) دارد و در اثر این تصعید، گاز فسفین آزاد می کند و گاز آزاد شده سبب می شود لارو یا حشرات در دانه های غلات به ویژه غلات انبار شده از بین برود افزود:اگر گاز این قرص در فضای آزاد رها شود قابل استشمام خواهد بود که بویی بسیار نامطبوع همچون ماهی گندیده دارد و استنشاق آن برای انسان خطر آفرین است.
مسئول بهداشت محيط مركز بهداشت بندرعباس یادآور شد:مردم باید در سم زایی از موسسات و شرکت های که دارای مجور رسمی هستند استفاده کنند و در صورت نیاز از حشره کش های معتبر و استاندارد جهت سم پاشی و دفع حشرات استفاده شود. وی به شهروندان هشدار داد: برای سمپاشی و از بین بردن جانوران موزی در منازل مسکونی باید از مواد استاندارد و مورد تایید که اثرات جانبی بر روی انسان ندارد ، استفاده کنند و یا از شرکتهای متخصص در این کار که مورد تایید جهاد کشاورزی باشند، کمک بگیرند.
پایان  تلخ 
چند روزی است که شناسنامه های  النا 4 ساله ، سپیده 9 ساله و زن 19 ساله  بر اثر یک سهل انگاری فردی باطل شده است و  خاک سرد، جسمشان را در خود احاطه کرده است...

دیدگاه ها (0)
img