12

مهر

1403


اجتماعی

05 مهر 1393 08:30 0 کامنت

صبح ساحل ، اجتماعی - صندوق مهر امام رضا(ع) یکی از مصوبات دولت قبل بود که جدیدا شاهد تغییر وتحولاتی در رویکرد مدیریتی آن هستیم  . برآن شديم تا از تجربيات مديريتي آقای میراب زاده ، مدیر این صندوق در استان هرمزگان استفاده کنیم که گفتگوي ذيل حاصل آنست و تقديمتان مي گردد  :در ابتدا ضمن معرفی خود ، ماموریت ها و وظایف سازمان خود را تشریح کنید ؟بنده از سال1385 مدیر صندوق مهر امام رضا(ع) قشم بودم و از آبان1392 نیز به مدت ده ماه هست که در شعبه سرپرستی استان هرمزگان مشغول به خدمت هستم . صندوق مهر امام رضا (ع) در تیر ماه 1385 در صحن مقدس امام رضا(ع) اولین مصوبه هیئت دولت بود که از سه صندوق ازدواج ،  فرصتهای شغلی و توسعه روستایی  باهم ادغام شدند و این صندوق ایجاد شد و هم اکنون در سراسر کشور و در تمام شهرها شعبه دارد . در اوایل تشکیل صندوق بیشتر پرداختها وام ازدواج بود و تا سال 1391 هم  پرداخت می کرد ولی بعد از آن برای  پرداخت وام ازدواج بودجه ای به این صندوق اختصاص داده نشد وخود بانکها متقبل این کار شدند . هم اکنون  حدود 500  میلیون دلار با موافقت مقام معظم رهبری  از صندوق توسعه ملی مقرر است که  به صندوق مهر و بانکهای دیگر داده شود که با یک فوریت آن در مجلس موافقت شده است . انشاءالله به محض اینکه  این بودجه داده شود مجددا ما شروع به پرداخت وام ازدواج  به ازای هر نفر بین 3تا 5 میلیون تومان خواهیم کرد .  5 میلیون  برای افرادی که با شرایط خاص ودر اعیاد خاص ازدواج میکنند  و3 میلیون برای ازدواجهای  دیگرمی باشد . هم اکنون عمده فعالیت صندوق مهر امام رضا در زمینه اشتغال جوانان است .

شاخص فعالیت های سازمانی شما چیست ؟ما تمام وامهایی که پرداخت کردیم واقعا به صورت قرض الحسنه بوده ، یعنی از سود وکار مزد0تا4درصد بوده وکلا سقف کارمزد تسهیلات صندوق مهر امام رضا(ع) 4درصد  می باشد وادعا میکنیم که یکی از صندوقهایی هستیم که بانکداری اسلامی را سرلوحه دستور کار خود داشتیم. عملکرد شاخص ما هم پرداخت وام قرض الحسنه  بدون سود تا سقف 100 میلیون تومان با توجه به تورم موجود می باشد. ما امسال که در سال جهاد اقتصادی هستیم به مدیران شهرستانی توصیه کردیم که واقعا جهادی کار کنند والان اگر توجه کرده باشید پرسنل ما از صبح اول وقت تا نزدیک شب یکسره مشغول به کار هستند وبا تعداد  بسیار کم نیروی کاری که ما داریم سعی کردیم صندوقی چالاک داشته باشیم دومین :با توجه به اقتصاد مقاومتی سعی کردیم  هزینه های سربار واضافی صندوق را به نحو چشم گیری کاهش دهیم بر خلاف سالهای قبل که هزینه های اضافی زیادی انجام می گرفت  کلا ما مدیریت هزینه ها در سازمان خود داریم .

نکته قابل تامل در حوزه مدیریت سازمانی شما چیست ؟ما در مدیریت این صندوق شاهد تغییر و تحولاتی بودیم که روند خدمت ما را ملموس تر نمود . در دولت قبل پرداخت وام ها به صورت وام های خود اشتغالی وکار فرمایی بود ، به این صورت که افراد بیکار می آمدند ودرخواست می دادند و یک وام در 2یا 3 مرحله به آنان داده میشد اما در دولت جدید اعطای تسهیلات تغییر عمده ای پیدا کرد به این صورت که وام های ما بایستی  منجر به تولید شود. جهان امروز جهان تغییر است و این تغییر ضرورت  بقای هر سازمانی می باشد .

این رویکرد تغییر وتحول چه نتایجی را دربرداشت؟سابق بر این با دادن وام نه تنها تولید صورت نمیگرفت که  افراد در باز پرداخت آن هم مشکل داشتند ولی هم اکنون این تغییر روش  به کمک تولیدآمده است .  به عنوان مثال در استان هرمزگان وام خوشه خرما مصوب شد یعنی از زمانی که باغدار می خواهد تولید کند تا فردی که می آید و از آن خریداری می کندو  بعداز آن که در کارخانه می فروشد و کارخانه دار بسته بندی می کند و بعد وارد بازار فروش می شود همه اینها را ماداریم پرداخت تسهیلات انجام می دهیم. در مورد وام های مشاغل خانگی (3تا5 میلیون تومانی)هم تغییر عمده ای کرده و به صورت وام  های پشتیبان در آمده یعنی اینکه  قبلا افراد مراجعه می کردند برای تولید صنایع دستی وام می گرفتند الان میگویم ما به اندازه کافی تولید داریم  وافراد باید برای فروش صنایع دستی یا تولیدی به دنبال مکانی جهت فروش محصول در بازار باشند وتعدادی را زیر مجموعه خودشان قرار دهند.  مواد اولیه رادر اختیار زیر مجموعه خودش قرار دهد وتولید کنندگان در خانه اقدام به تولید کنند و فردی که نسبت به راه اندازی مکان فروش اقدام کرده  با توجه به سابقه و آشنایی که دارد در بازار فروش اقدام به فروش وعرضه محصولات تولیدی می کند.این روند باعث می شود در سازمان ما(صنوق مهر امام رضا(ع) ) از حیف ومیل  کردن پول بیت المال جلوگیری شود.  قبلا  به این صورت بود که به ما می گفتند باید200هزار فرصت شغلی ایجاد شودو به عنوان مثال فردی که وام 3میلیون تومانی می گرفت، ما میگفتیم که یک فرصت شغلی ایجاد شده واصلا هم به تولید و بعد از آن هم فکر نمی کردیم یعنی نمی گذاشتند فکر کنیم می گفتند . شما باید این مقدار بودجه را هزینه کنید (در قالب پرداخت وام)  ولی هم اکنون در دولت جدید دنبال آمار وارقام  نیستیم  و واقعا می خواهند  این پول در جای خودش و در وقت خودش هزینه شود وگرهی از کار خانواده رفع بکند و بنده شخصا به این موضوع اعتقاد دارم و به همه مدیران شهرستانی هم گفته ام که باید کار واقعی ایجاد شود.  اگر ده تا کار واقعی در یک شهرستان ایحاد شود خیلی بهتر است که زمانی بگویند 100تا کار ایجاد شده ولی کاری انجام نشده باشد . ما در حال حاضر به افرادی وام می دهیم که واقعا بخواهند وبتوانند در تولید خانگی استفاده کنند واز سودی که از قبال آن می برند چرخ خانواده را بچرخاند اعتقاد من براین است که اینجا باید مدیریت شود که تسهیلات در جای خودش ودر وقت مناسب به دست تولید کننده واقعی برسد.

خوصیات مدیر موفق چیست و شما چه تجربیاتی در این خصوص دارید ؟به نظر بنده ریسک پذیربودن یکی از مهمترین خصوصیات می تواند باشد .در واقع قدرت ریسک پذیری بالا یکی از شاخصه های موفقیت هست.دومین مورد پاک دست بودن هست وسومین مورد تعهد ووجدان کاری ومشتری مداری هست در واقع یک مدیر در بحث مشتری مداری وتکریم ارباب رجوع می تواند خودش را جای مشتری قرار دهد  وهر برخوردی که دوست دارد با خودش صورت بگیرد آن هم همان برخورد را با ارباب رجوع داشته باشد بنده خودم شخصا در زمینه های مختلف کار کردم نزدیک به21 سال هست که در استان هرمزگان زندگی می کنم واز سطوح پایین شروع کردم ومی شود گفت از صفر والان در این نقطه هستم.اکثرا هم بامدیریتهای شهرستان آشنا هستم چون خودم آنجا بودم ودر واقع گیرهای قانونی که قبلا به نوعی بود توی شهرستان ودر واقع توسط مدیر استان قابل حل بود والان خودم به این قسمت  رسیدم سعی میکنم اینها را باتفویض اختیاربه خود مدیران شهرستانی که کار را در همان شهرستان به نتیجه برسانند ودیگر طول نکشد که کار به استان برسد وما تصمیم بگیریم بیشتر اعتقادم این هست که باتفویض اختیار به مدیرانی که شناخت دارم کار مردم را راحت تر بتوانیم انجام دهیم وبا سرعت بیشتر.

ارتباط شما  با رسانه ها چگونه است ؟شخصا استقبال می کنم وهر جا که پیشنهادی بوده از طرف رسانه ها  اسقبال کردیم  ویکی از سیاستهای ما در  دولت جدید این است که طرحهایی را که موفق بوده اند  وافرادی را که در واقع با دست خالی امدند ولی یک ایده خوب داشته اند وما به انان وامهای به صورت قرض الحسنه پرداخت کردیم والان به موفقیت های بزرگی رسیده اند  را اطلاع رسانی بکنیم ونشان بدهیم ولی متاسفانه تا کنون رسانه های استانی کسی سراغ ما نیامده وما اعلام آمادگی می کنیم که هر رسانه ای که درخواست داشته باشد و اعلام آمادگی کند ما آماده همکاری هستیم تا طرحهای موفقمان را به مردم شریف استان نشان بدهیم. صبح ساحل هم تنها نشریه ای هست که ما اشتراک داریم و هر شماره اینجا به دست ما می رسد .بسیار نشریه خوبی هست و من از تلاش همه عزیزان این مجموعه تشکر وقدردانی می کنم .

دیدگاه ها (0)
img