شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خبر داد:

ذخایر آبی هرمزگان در وضعیت خوب/ ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌های هرمزگان در دستور کار



مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: با توجه به بارندگی های سال گذشته و همچنین بارندگی‌هایی که در تابستان امسال در شرق استان هرمزگان و به‌خصوص در منطقه بشاگرد رخ داد آبگیری سد جگین که در منطقه باشاگرد و جاسک قرار دارد در وضعیت مطلوبی است.


به گزارش صبح ساحل، «جمشید عیدانی»، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در حال حاضر استان هرمزگان به لحاظ ذخایر منابع آبی نسبت به سایر استان های کشور رتبه نخست را به خودش اختصاص داده است و سدهای استان هرمزگان نیز در وضعیت مطلوب قرار دارند و خوشبختانه تامین آب شرب ، کشاورزی و صنعت به شکل پایداری در حال تامین است و در آینده نیز با مشکل جدی روبرو نخواهیم شد.


وی با اشاره به وضعت مطلوب آبگیری سد ها تاکید کرد: هر چند هرمزگان در حال حاضر از لحاظ ذخابر آبی جایگاه خوبی را دارد ولی مشکل کم آبی ، موضوعی جدی است لذا توجه به عدم اسراف در استفاده از منابع آب، اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی و تغییر الگو های کشت در بخش کشاورزی و صنعت می بایست در اولویت های همه شهروندان، کشاورزان و صنعت گران عزیز باشد.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان توضیح داد: در حال حاضر در سد جگین 92 درصد، سد استقلال میناب 63 درصد، صد سرنی 50 درصد و سد شمیل و نیان نیز 44 درصد آب مورد نیاز استان را در خود ذخیره کرده اند.

 

لایروبی و ساماندهی رودخانه های استان برای کنترل سیلاب‌ها

ساماندهی و لایروبی بسیاری از رودخانه‌ها استان هرمزگان و مسیل‌های عبور سیلاب در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان است و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل‌شده است.


به گزارش صبح ساحل، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: بسیاری از رودخانه‌های استان با تعیین اولویت در حال ساماندهی و لایروبی هستند به‌طوری‌که برخی از آن‌ها با پیشرفت‌های 100 درصدی همراه بوده‌اند و تعدادی دیگر نیز مراحل کار آن با درصدهای مختلف پیشرفت در حال اجرا است.


جمشید عیدانی با اشاره به اهمیت ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها و تأثیر آن بر کنترل سیلاب‌های احتمالی و کاهش خسارات مالی و جانی به روستائیان گفت: متأسفانه برخی از افراد محلی و بومیان از روی بی‌اطلاعی و برخی نیز باهدف تصرف اراضی ملی که شامل حریم یا بستر رودخانه‌ها می‌شود؛ اقدام به تصرف این اراضی باهدف کشاورزی یا ساخت‌وساز می‌کنند که همین موضوع باعث تغییر در مسیر رودخانه‌ها می‌شود و در زمان سیلابی شدن رودخانه‌ها باعث بروز خسارت‌های جدی می‌شود. وی تأکید کرد: شرکت آب منطقه‌ای در راستای اجرای وظایف قانونی خود و با طی مراحل قانونی و هماهنگی با دستگاه قضا و نیروی انتظامی، اقدام به رفع تصرف و آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها می‌کند.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اعلام کرد: در حال حاضر 13 پروژه در بخش ساماندهی رودخانه‌ها در حال اجرا است که هرکدام بنا بر اولویت‌های تعیین‌شده و اعتبارات اختصاص‌یافته در حال اجرا هستند.


عیدانی ادامه داد: از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در بحث ساماندهی رودخانه‌های استان در حال اجرا است می‌توان به پروژه‌های ساماندهی رودخانه بر دول پارسیان به طول 750 متر با پیشرفت فیزیکی 95 درصد، پروژه فاز 1 رودخانه رویدر به طول 4/4 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 100 درصد، پروژه فاز 1 رودخانه نلنگ به طول 5.5 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 100 درصد، پروژه گابریک و سدیج به طول 1/3 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 60 درصد و فاز اول ساماندهی رودخانه گز به طول 2/6 کیلومتر و پیشرفت 94 درصدی آن اشاره کرد.


وی خاطرنشان کرد: ساماندهی رودخانه‌های میناب، رودان، جاماش، جلایی، گرندو و تعدادی دیگر از رودخانه‌ها نیز به‌طورجدی در حال انجام است. وی در خصوص لایروبی برخی از رودخانه‌ها نیز توضیح داد: مهم‌ترین پروژه‌های لایروبی رودخانه‌ها نیز شامل رودخانه‌های برتمب، هشت بندی فاز 2، هشت بندی فاز 3، زرتوجی، تل قلعه، هدیش، راونگ است که بسیاری از آن‌ها به‌طور کامل، برخی دیگر مراحل میانی کار را طی می‌کنند.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در خصوص برخی از اهداف ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها گفت: ساماندهی و لایروبی این رودخانه‌ها باهدف تأمین امنیت منازل، تأسیسات و معابر شهری و روستایی، ایمن‌سازی مراکز جمعیتی حاشیه رودخانه‌ها، کنترل و مهار سیلاب‌ها انجام می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها