استیضاح در یک قدمی وزیر بهداشت/ نماینده مجلس: وزیر بهداشت قبل از استیضاح، استعفا کند



بازار دارو متلاطم شده؛ برخی از داروهای ساده و صادراتی گذشته در داروخانه ها کمیاب شده اند. نماینده اسفراین در مجلس با بیان اینکه وضعیت دارو در کشور بسیار نامناسب است گفت: برخی از داروهای تولید داخل ۶۰۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ وزیر بهداشت قبل از اینکه مجلس او را استیضاح کند، استعفا دهد.

 

به گزارش صبح ساحل، امان‌الله حسین پور در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) در تذکری به وزیر بهداشت گفت: وضعیت دارو در کشور بسیار نامناسب است؛ چرا این وضعیت پیش بینی نشد؟ حال بیماران و سلامت مردم شوخی بردار نیست. برخی از داروهای تولید داخل ۶۰۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، متاسفانه آقای وزیر توان ساماندهی ندارد. پس قبل از اینکه مجلس شما را استیضاح کند، استعفا دهید.

وی همچنین بیان کرد: درمان کشور، وضعیت نامناسبی دارد. طرح دارویاری را اجرا کردیم تا وضعیت بهتر شود اما با ناکارآمی و نبود نظارت بهتر نشد.

 

«وزیر بهداشت در حوزه دارو تصمیم‌گیری‌های مناسبی نمی‌کند»

بر اساس گزارش های منتشره، پرستاران در بعضی از بیمارستان ها ناچار به این شده اند که هر شربت آنتی بیوتیک را برای چند نفر به طور همزمان مورد استفاده قرار دهند. از طرفی هر چند وقت یک بار خبرهایی منتشر می شود که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معاون قبلی خود را به دلیل استعفا یا غیر کنار گذاشته و فرد دیگری را به عنوان معاون و رئیس سازمان غذا و دارو برگزیده است.

حسن کربکندی، عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان و فعال حوزه دارو با اشاره به طرح استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی به بازار می گوید: پرسش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از وزیر به جا و درست است؛ چرا که او همانطور که فعالان صنعت دارو اظهار می کنند با تصمیماتی که گرفت و صحبت هایی که کرد مشخص شد که در حوزه دارو تصمیم گیری های مناسبی نمی کند.

وی با اشاره به تغییر دارایی رئیس سازمان غذا و دارو و تغییر دوباره بیگلر سرپرست این سازمان در کمتر از یک ماه اضافه می کند: اگر الان معاون های وزیر عوض می شوند نمی توان انتظار خاصی از صنعت دارو داشت؛ چرا که به نظر می رسد شخص وزیر باشد که توانایی کامل را برای مدیریت صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ندارد. همچنین در مورد دارو هر چند عده ای را قربانی کردند اما مشکل اصلی از مسئولان دولتی بوده که می خواستند دارو را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به صورت دستوری حفظ کنند در حالی که نه ارز مواد اولیه دارویی تامین شده بود و نه تامین مواد دیگر از جمله بسته بندی و مواد جانبی همچون گذشته بود.

عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا طرح استیضاح وزیر بهداشت در چنین شرایطی که بازار دارو بهم ریخته ضرورت دارد یا بیشتر موجب مشکلات این حوزه می شود؟ می گوید: به نظر می رسد با این شرایط حتی نمایندگان مجلس هم از وزیر رضایت ندارند و شاید اگر او تغییر کند بتوان اقدامات اصولی تری در صنعت دارو انجام داد و با هیات دولت توافق های بهتری حاصل شود تا اتفاقاتی همچون کمبود دارو تکرار نشود.

 

سناریوی کمبود دارو نباید عادی قلمداد شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص کمبود دارو اظهار کرد: مشکلات شرکت‌های داخلی و نبود مدیریت درست معاونت غذا و دارو در وزارت بهداشت سبب ایجاد خلأ مشهود برخی از اقلام دارویی در کشور شد، که نارضایتی‌هایی را به دنبال داشت بنابراین ناچار به تأمین داروی مورد نیاز این فصل از کشورهایی شدیم که از نظر پزشکی سطح پایین‌تری از ما قرار داشتند.

حسین رجایی با اشاره به بررسی این موضوع در صحن علنی مجلس افزود: کمبود دارو در قالب صحبت‌ها و نطق‌های نمایندگان و تذکر به دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت بهداشت مطرح شد، همچنین سوال از وزیر در دستور کار قرار گرفته و در حال گذراندن مراحل نهایی آن است، این احتمال وجود دارد که وزیر بهداشت استیضاح شود.

رجایی با تاکید بر اینکه نباید به سادگی از این موضوع گذشت، گفت: این اتفاقات نباید یک مسئله عادی قلمداد شود بلکه به طور قطع یک سناریو از پیش طراحی شده بوده است بنابراین این کوتاهی‌ها موضوعی نیست که به سادگی از آن بگذریم.

وی با اشاره به ورود به موقع رئیس جمهوری به موضوع و دستور عزل مسئولان مربوط اظهار کرد: با وجود این افرادی که پست‌های معاونت غذا و دارو به آنها واگذار شده است، مسئول وضع کنونی هستند و باید پاسخگوی اتفاقات اخیر کمبود دارو باشند، به نظر می‌رسد با وجود اقدام مناسب دولت در تغییر مدیران خاطی اما انتخابی که پس از آن صورت گرفته است یعنی واگذاری مسئولیت به افراد مؤثر در اتفاقات ماه اخیر خوشایند نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: افرادی که مقصر کمبود دارو هستند باید کنار گذاشته و با فرد دیگری جایگزین شوند، زیرا اینکه مسئول تأمین نیازهای دارویی کشور از این جریانات بی اطلاع بوده یا عمدی در کار بوده است دلایل قابل قبولی نیستند.

 

منابع: ایسنا،بازار، ایمنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها