سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از پیگیری برای رفع کمبود دارو خبرداد؛

افراط گرایی هرمزگانی‌ها در مصرف دارو



این روزها در شرایط شیوع آنفلوانزا و سرماخوردگی، بحث کمبود دارو و افزایش بیماران به‌خصوص در کودکان، بسیاری از خانواده‌های هرمزگانی‌ها را درگیر کرده است.افرادی که برای تهیه دارو به داروخانه‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند تا بتوانند اقلامی مانند سرم و آنتی‌بیوتیک تهیه کنند. هم‌اکنون استان با چالش جدی در تأمین دارو همچون سرم یا آنتی‌بیوتیک‌ها مواجه‌ است و تلاش اکثر بیماران برای یافتن دارو بی‌نتیجه می‌ماند. بیمارانی که به‌اجبار به سمت داروهای قاچاق کشانده می‌شوند. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست خبری کمبود دارو را انکار نکرد و علت کمبود اقلام دارویی را تجویز زیاد دارو و مصرف بالای آن در بین مردم دانست. دکتر غلامعلی جاودان به ورود 162 هزار عدد سرم و 72 هزار و 437 عدد شربت و قطره استامینوفن به استان در نیمه اول آذرماه جاری اشاره کرد و گفت: استان هرمزگان نیز به نسبت کشور دچار چالش کمبود دارو شده است ،درحالی‌که به نسبت جمعیت، ۲ درصد سهمیه دارویی کشور متعلق به هرمزگان است اما در حال حاضر با پیگیری‌های انجام‌شده برای رفع کمبودها 3درصد سهمیه دارویی کشور به هرمزگان اختصاص‌یافته است.

 


سوء مدیریت در مصرف دارو
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بابیان سوء مدیریت و مصرف دارو در استان اظهار کرد: درگذشته به لحاظ پیشگیری از موارد واگیر، خانواده‌ها حداقل مصرف دارو را داشته‌اند، اما اکنون هر شخصی با کوچک‌ترین علائمی که دارد به‌سوی مصرف دارو روی می‌آورد اما این موضوع نیاز به مدیریت دارد. جاودان با وعده افزایش واردات دارو و رفع مشکل آن گفت: تلاش داریم با پیگیری‌ها ، کمبودها را جبران کنیم البته این معضل مقطعی به وجود آمده بستگی به حجم مراجعه بیمار و تجویز غیرمنطقی و فروش داروهای نسخه‌ای دارد. وی یادآور شد: با درمان‌های خودسرانه یا تجویز بیش‌ازاندازه، عوارض دارویی ایجاد کرده‌ایم که گاهی جبران‌ناپذیرند، ضمن اینکه تداخل مصرف برخی از داروها با یکدیگر یا مصرف برخی از داروها در سنین نامناسب خطرآفرین است.جاودان به نقش مؤثر رسانه‌ها در آموزش عدم بی‌رویه مصرف و مدیریت دارو اشاره‌ای داشت و گفت: رعایت بهداشت طبعاً کاهش هزینه درمان و سلامت را در بردارد اگر ویروس آنفولانزا به یک نفر سرایت کند مطمئناً حجم آلودگی این ویروس در خانواده بالا می‌رود و مصرف دارو و هزینه درمان نیز افزایش می‌یابد.وی ادامه داد: در حال حاضر ما با کمبود دارو و افزایش بیماران در کشور مواجه هستیم . جاودان به افزایش سطح سلامت جامعه با همکاری رسانه‌ها تأکید کرد و گفت:امروز رسانه به هر صورت و فضای مجازی ، روی افکار عمومی و فکری جامعه اثرگذار است کشورهای دنیا بر روی رسانه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند که اهدافشان را پیش بروند. وی اظهار امیدواری کرد که با همکاری‌های رسانه‌ای در حوزه سلامت جامعه کیفیت را بالا رود. جاودان افزود: نگاه بنده این است که در همه ابعاد جامعه سلامت را بالا ببریم و درزمینهٔ مطالبه گری منطقی از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی با شرایط موجود کشور، می‌توانیم تیم خوبی را برای کیفی سازی اهداف داشته باشیم.

 


میانگین بالای تجویز اقلام دارویی در هرمزگان
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به میانگین تجویز اقلام دارویی بر اساس نسخ پزشکی گفت: بر اساس شاخص‌ها درمانی در دنیا میانگین تعداد اقلام دارویی در نسخ حداکثر 4 قلم باید باشد . وی افزود: به‌عنوان نمونه می‌توان گفت نسخ حاوی آنتی‌بیوتیک بر اساس سازمان بهداشت جهانی حدود ۳۰ درصد تعیین‌شده که این رقم در هرمزگان حدود ۳۸ درصد است.جاودان ادامه داد:نسخ حاوی داروهای تزریقی در دنیا 20درصد است اما در استان ما 40 درصد یعنی دو برابر است و یا نسخ داروی هورمونی در دنیا 10 درصد است اما در استان حدود 16 درصد است . وی تأکید کرد باید آسیب‌شناسی روحی و روانی ازنظر تقاضای دارو و نسخ پزشکان در هرمزگان صورت گیرد.

 


راه اندازی دانشکده میناب و بندرلنگه
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در ادامه سخنان خود به بحث آموزش و پژوهش و همچنین مطالبات درمانی مردم اشاره ای کرد و گفت: اگر بتوانیم کارشناسان استان خودمان را تربیت نماییم و با برنامه ریزی در آموزش و پرورش، قبولی دانشکده های ما بیشتر بومی و منطقه ای باشد، می توانیم چالش کمبود نیرو در استان را مرتفع کنیم.جاودان، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را داری 9 شامل دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، بهداشت، پیراپزشکی،پرستاری و مامایی ذکر کرد و ادامه داد: دو آموزش عالی سلامت در شهرستان بندرلنگه و میناب داشته ایم و با پیگیری های دکتر فرشیدی، آموزشگاه عالی میناب و بندرلنگه به دانشکده تبدیل شده اند و مجوز فعالیت آنها به صورت دانشکده صادر شد و هم اکنون در بندرلنگه دانشکده پرستاری و در میناب دانشکده بهداشت را راه اندازی کرده ایم ،دانشکده آموزش عالی بستک نیز مجوز آن صادر شده و مشغول به فعالیت است.به گفته وی 330 استاد دانشگاه، 3300 دانشجو و 44 رشته تحصیلی که 5 رسته پی اچ دی و 9 رشته بالینی و 9 رشته کارشناسی ارشد در دانشکده علوم پزشکی استان هرمزگان فعالیت دارند ورشته های زنان، طب کار؛ قلب و ... به صورت تخصصی وجود دارد.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها