بازگشت عوارض صادراتی سیب‌زمینی و پیاز؛ وزارت جهادکشاورزی معتقد است این عوارض باید برای تنظیم بازار داخلی باشد



عوارض صادراتی برای سیب زمینی ۱۲ درصد و برای پیاز ۵۰ درصد ارزش پایه صادراتی تعیین شد.

به گزارش صبح ساحل، با وجود اینکه چندی پیش کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد که تعرفه‌ صادرات سه محصول کشاورزی پیاز، گوجه‌فرنگی و سیب زمینی برداشته شده است، اخیر اما نامه‌ای منتشر شده که در آن گمرک عوارض صادرات محصولات  سیب زمینی و پیاز را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده و بر اساس آن  عوارض صادراتی سیب زمینی ۱۲ درصد ارزش پایه صادراتی و عوارض صادراتی پیاز ۵۰ درصد ارزش پایه صادراتی تعیین شده است.

عوارضی که بنابر گفته نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به دلیل تنظیم بازار داخلی و نگرانی‌هایی از این دست وضع شده است.

«صدرالدین نیاورانی»، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس این تعرفه‌ها را حذف کرده  بود مجددا برای صادرات سیب زمینی و پیاز تعرفه صادراتی اعلام شده است، گفت: تا پیش از این عوارض صادراتی برای این محصولات ۱۲۰ و ۷۰ درصد بود ولی در حال حاضر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که این تعرفه‌ها حذف شود ولی وزارت جهادکشاورزی نگرانی‌های خود را در خصوص بازار داخلی مطرح کرد و معتقد است این عوارض باید برای تنظیم بازار داخلی باشد.

اواخر آبان‌ماه بود که وزارت صنعت و معدن برای برخی محصولات صیفی‌جات (سیب‌زمینی، گوجه فرنگی غیر گلخانه‌ای و پیاز) عوارض صادراتی جدیدی تعیین کرد و هدف از این امر را سیاست‌های تنظیم بازار و تامین نیاز داخل کشور مطرح کرد. همچنین میزان عوارض صادراتی جدید از تاریخ ابلاغ تا پایان آذرماه برای برخی محصولات کشاورزی تعیین کرد، بنابراین میزان عوارض (درصد از قیمت پایه صادراتی) سیب‌زمینی 70 درصد، میزان عوارض گوجه فرنگی غیرگلخانه‌ای 100 درصد و میزان عوارض پیاز 120 درصد تعیین کرد. اما «محمدجواد عسکری»، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در اوایل آذرماه درباره اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی، گفته بود که طبق ماده ۲۳ قانون دائمی و همچنین بند (ش) تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی تحت هر شرایطی ممنوع است. بنابراین به دلیل اهمیت موضوع و تولید محصولات کشاورزی در استان‌های خوزستان، فارس بوشهر و هرمزگان اعمال تعرفه بر محصولات کشاورزی برداشته می‌شود و صادرکنندگان به راحتی می‌توانند نسبت به صادرات اقدام کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها