اقتصاد جهانی و الزام به بازگشت به فرمول صلح در بحران اوکراین



 سرمقاله// پس از تهاجم روسیه، غرب طیف وسیعی از تحریم ها را بر ضد روسیه تصویب کرد. اما این تحریم ها و اقدامات تلافی‌جویانه مسکو بر اقتصاد جهانی تأثیر منفی گذاشت.  در واقع تحریم های اقتصادی و شرایط جنگ اوكراین، هم برای اقتصاد روسیه  مضر  بوده و  هم سبب تورم شدید، بی‌ثباتی‌های مالی و افزایش نوسانات در زنجیره تامین کالای جهانی شده است.
از نگاهی جنگ اوکراین هنوز هم می تواند بیشتر  از همه‌گیری کرونا اقتصاد جهانی را به‌شدت آسیب‌پذیر کند. این امر سبب توجه  نهادها و بازیگران بسیاری به مساله آتش‌بس و صلح شده است؛ چنانچه روسیه وقتی مشارکت خود در قرارداد کریدور غلات دریای سیاه را لغو کرد قیمت غلات رشد بالایی پیدا کرد. هر چند برخی بهترین کار برای صلح را افزایش حمایت نظامی، اقتصادی و بشردوستانه از اوکراین می‌دانند تا  کیف بتواند از موضع قدرت مذاکره کند. در واقع اوکراین حق  قانونی و اخلاقی برای بازپس‌گیری خاک خود را می‌داند و هر مصالحه‌ای فقط باید با تصمیم مستقل اوکراین باشد. 
اما واقعیت آن است که کیف به تنهایی نمی‌تواند همه مناطق خود را آزاد کند و اگر هم بخواهد بر نبرد متمرکزتر شود باید سلاح‌های مدرن، نیروگاه های برق، وضعیت مالی و اقتصادی خوب داشته باشد.
با این حال فشارها بر دولت اوکراین و روسیه برای تعامل و مذاکرات و گفتگوها بیشتر شده است. در واقع  فقدان اراده برای آتش‌بس و گفتگوهای صلح چالش مهمی است. 
وقتی جنگ به صلح نزدیک‌تر نمی‌شود و نیتی برای پذیرش میانجیگری وجود ندارد شاهد عمیق‌تر شدن زخم‌ها  خواهیم بود.
مذاکره روس و اوكراین پس از آغاز جنگ شروع و سپس با نوسان‌ها و موانعی همراه  شد. توافق‌نامه صلح برای پایان دادن به جنگ نیازمند نزدیك شدن دیدگاه در مورد برداشتن پیش‌شرط‌ها و پذیرش طرف مقابل است. 
تجربه نشان داده است بسیاری از فرآیندهای صلح دچار رکود، پسرفت یا تزلزل شده‌اند. همچنان که تمدید ابتکار کریدور عبور غلات دریای سیاه برای کمک به جلوگیری از بحران غذایی برای میلیون‌ها نفر حیاتی است؛ نیاز به صلح در حال افزایش است و باید تفسیر دو طرف در مورد صلح عادلانه، مبتنی بر اصول حاکمیت و تمامیت ارضی و از موضع قدرت تغییر کند و به هم نزدیک تر شود. 
در این حال همچنان که قبلا اوکراین و روسیه درباره مسائل بشردوستانه مذاکره کرده‌اند، بدون اعتماد کامل هم می توان توافق کرد و به تعهدات عمل کرد.
با این حال  هر چند دامنه اختلاف در مورد تضمین امنیت، بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین و پیگرد جنایات جنگی بالا است اما آتش بس و آغاز گفتگو می‌تواند گامی برد-برد باشد. نتیجه‌ای که هم اوکراینی‌ها احساس کنند «برنده» شده‌اند و هم روس‌ها احساس کنند «بازنده» نشده‌اند.
     
فرزاد رمضانی بونش

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها