12

مهر

1403


اجتماعی

01 بهمن 1401 09:27 0 کامنت
تصور کنید در یک اتاق سرد تکه یخی را روی میز جلوی شما قرار داده‌اند. دمای اتاق منفی 4 درجه‌است و به آهستگی بیشتر و بیشتر می‌شود. منفی سه، منفی دو، منفی یک، صفر و وقتی دما به یک درجه می‌رسد، یخ به آرامی شروع به ذوب شدن می‌کند. شاید تا مدتی بعد متوجه تغییرات دما و ذوب شدن یخ نباشید، اما اگر شرایط همینطور ادامه پیدا کند، اتفاقات قابل مشاهده‌ای رخ خواهد.
 
تغییرات رفتاری و روانی در زندگی روزمره هم به همین شکل است. هیچ رفتاری یا هیجانی یک شبه و به شکل فاحشی تغییر نمی‌کند، بلکه به مرور زمان و با تغییرات مبهم دگرگون می‌شود. نکته‌ی مهم‌تر اینکه یخ و تغییر حالت آن از جامد به مایع یک عینیت قابل مشاهده است، می‌توان آن را دید، اندازه کرد و تغییرات آن را بررسی کرد. اکثر مراجعینی که به اتاق درمان می‌آیند و وارد فرایند روان‌درمانی می‌شوند، خیلی زود از درمان خسته شده و عقب می‌کشند. حتی کسانی که با استفاده از روش‌های خودیاری تلاش برای بهبود شرایط روانی تلاش می‌کنند، بعد از مدت کوتاهی همه‌چیز را زمین گذاشته و از کوره در می‌روند که این روش‌ها پاسخگو نیست. برای به دست آوردن استمرار در کمک به خویشتن، باید شرایط روانی یا رفتاری مورد نظر را مانند یخ در اتاق سرد رو‌به‌روی خود بگذاریم، تا اول از همه قادر باشیم تغییرات را ببینیم و دوم توانایی صبر کردن برای پیدایی تغییرات را به دست بیاوریم. اما چگونه؟
فرض کنید مساله‌ی شما خشم مکرر و متناوبی است که در موقعیت‌های مختلف اجتماعی تجربه می‌کنید. بعد چند جلسه مشاوره یا استفاده از روش‌های خودیاری به این نتیجه می‌رسید که خشم‌تان هیچ تغییری نداشته و همچنان عصبی و خشمگین هستید. شما به کلیت ماجرا نگاه می‌کنید، در حالی که باید رفتارها و هیجانات را درجه بندی کنید. برای مثال ممکن است در روز پنج بار پرخاشگری با درجه‌ی هشت را تجربه کنید، اما بعد از مدت کوتاهی تلاش برای تغییر چهار بار در روز پرخاشگری با درجه‌ی شش را داشته باشید. چنین تغییرات مهم و آهسته‌ای با نگاه کلی نگر به چشم نمی‌آیند و شما را دچار این سوءگیری می‌کنند که هیچ تغییری اتفاق نیفتاده، در حالی که مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام‌ها برداشته‌ شده‌اند. بنابراین اگر خواستار تغییر چیزی هستید، ابتدا موضوع را قابل اندازه‌گیری و عینی کنید، به یاد داشته باشید که آنچه قابل سنجش و اندازه‌گیری نیست، هرگز قابل تغییر هم نخواهد بود. 
 
روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img