خرس عروسکی و خندان مریخ با صورتی ۲ هزار متری



به نظر می‌رسید چهره بشاش خرس عروسکی بانمک که روی سطح مریخ، نزدیک‌ترین سیاره به زمین، حک شده است، منتظر بود تا یک ماهواره در حین عبور، آن را کشف کند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، ماه گذشته، هنگامی که مدارگرد شناسایی مریخ مجهز به قدرتمندترین دوربینی که تا به حال قدم به منظومه شمسی گذاشته است، از آنجا عبور کرد، دقیقاً همین اتفاق افتاد. مدارگرد شناسایی مریخ، فضاپیمای چندمنظوره اداره‌کل ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) برای شناسایی و اکتشاف مریخ از روی مدار است.

دوربین های‌ رایز (HiRISE، آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا) بزرگ‌ترین دوربین تلسکوپی است که به خارج از مدار زمین فرستاده شده است و از سال ۲۰۰۶ میلادی دور مریخ می‌چرخد. این دوربین، یکی از ۶ ابزار موجود در مدارگرد شناسایی مریخ است و تصاویری با جزئیات فوق‌العاده از سیاره سرخ ثبت می‌کند که به نقشه‌برداری از سطح آن برای مأموریت‌های احتمالی آینده انسان‌ها یا ربات‌ها در مریخ کمک خواهد کرد.

 

خرس عروسکی و خندان مریخ با صورتی ۲ هزار متری

 

اکنون، دانشمندان با تجزیه‌وتحلیل داده‌هایی که این دوربین به زمین ارسال کرده بود، تصویری از صورت این خرس عروسکی را ساخته و منتشر کرده‌اند. دانشمندان دانشگاه آریزونا در آمریکا می‌گویند: در تصویر، یک تپه‌ با ساختار متلاشی‌شده وی (V) شکل (بینی)، دو دهانه (چشم‌ها) و الگوی شکستگی دایره‌ای (سر) وجود دارد. برای هر یک از اجزای این صورت ۲ هزارمتری توضیحی وجود دارد که نشان‌دهنده این است که سطح سیاره مریخ بسیار فعال است.

آن‌ها می‌گویند: الگوی شکستگی دایره‌ای ممکن است به دلیل نشست رسوب روی یک دهانه برخوردی مدفون باشد. دهانه برخوردی به فرورفتگی، حفره یا گودالی گفته می‌شود که بر اثر برخورد شهاب‌سنگ در خاک اجرام آسمانی پدید آمده است.

 

خرس عروسکی و خندان مریخ با صورتی ۲ هزار متری

 

آن‌ها همچنین احتمال می‌دهند قسمتی که در تصویر به شکل بینی خرس عروسکی به نظر می‌رسد، یک دودکش آتشفشانی و رسوب هم گدازه یا جریان گِل‌ولای باشد.

در طول ۱۰ سال گذشته، اعضای تیم پژوهشی موفق به ثبت تصاویری از بهمن‌های سیاره مریخ شده‌ و جریان‌های تاریکی را نیز کشف کرده‌اند که ممکن است نوعی مایع باشد؛ در هر صورت آن‌ها هنوز موفق به کشف آدم‌فضایی‌ها نشده‌اند!

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها