تلاش امارات برای احداث مزرعه ۴۰۰ هکتاری گندم در بیابان شارجه



امارات متحده عربی به منظور بهبود امنیت غذایی در این کشور- که حدود نود درصد از مواد غذایی خود را وارد می کند- برای کشت گندم در بیابان شارجه تلاش می کند.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از وبسایت رادیو مونت کارلو، این مزرعه گندم اکنون در هشت منطقه سرسبز بیابان شارجه در حال بررسی به منظور اجرای پروژه کشت گندم است.

دولت امارات روند آماده سازی  این مزرعه را سال گذشته در زمینی به مساحت چهارصد هکتار در منطقه ملیحه آغاز کرده و با استفاده از نمک زدایی آب دریا به دنبال آبیاری آن است.

این اقدام امارات در پی نگرانی این کشور از آشفتگی های ناشی از جنگ و ویروس کرونا که منجر به افزایش از دست رفتن زمین های زراعی شده، صورت گرفته است.

خلیفه الطنیجی رئیس دایره کشاورزی و ثروت حیوانی در شارجه امارات گفت: مشکل زنجیره تامین مواد غذایی که در سال های گذشته به دلیل همه گیری کرونا و جنگ روسیه و اوکراین  ایجاد شده، انگیزه کشت گندم در این منطقه شده است.

آمار و ارقام دولتی در امارات نشان می دهد که این کشور ۱.۷ میلیون تن گندم در سال ۲۰۲۲ وارد کرده که سهم شارجه ۳۳۰ هزار تن بوده است.

انتظار می رود سهم مزرعه ملیحه به جدود ۱۶۰۰ تن در سال برسد که بیانگر گامی به سوی بلندپروازی های بیشتر این کشور نفت خیز حاشیه خلیج(فارس) برای افزایش کشاورزی است.

الطنیجی افزود: «ممکن است مشکل اصلی ما در این پروژه مشکل آب باشد که از طریق نمکزدایی و شیرین سازی مرتفع شده است.»

هدف از طرح مورد نظر در مزرعه ملیحه که عاری از آفت کش ها، مواد شیمیایی و بذرهای اصلاح شده ژنتیکی است، گسترش آن به ۱۴۰۰ هکتار تا سال ۲۰۲۵ میلادی  و در نهایت ۱۵۰۰ هکتار است.

در این مزرعه از هوش مصنوعی و تصویربرداری حرارتی به منظور جمع آوری داده های مربوط به آب و هوا و خاک به هدف تنظیم نرخ ابیاری و نظارت بر رشد استفاده می شود.

قرار است در این مرزعه به صورت آزمایشی حدود ۳۵ نوع گندم از سراسر جهان در زمینی به مساحت دو هکتار زیر کشت برود تا نوع گندم سازگار با خاک و آب و هوای امارات مشخص شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها