ادامه اعتراضات مردم به حیوانات رها شده سطح شهر:

جولان گله‌ای سگ‌های ولگرد در کوچه پس کوچه‌های بندرعباس


نویسنده: معصومه نعمتی

جولان سگ‌های ولگرد چندین سال است که مورد اعتراض مردم بندرعباس بوده و بارها در رسانه‌های استان نیز مطرح شده است. باوجود اینکه وعده‌های فراوانی برای برطرف کردن این معضل داده شده اما همچنان صدای سگ‌ها در کوچه‌های شهر شنیده می‌شود.

 


به گزارش صبح ساحل، مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است.
طی چندوقت اخیر مردم بندرعباس، چندین بار نسبت به افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد و مواجهه با آن‌ها در سطح شهر گلایه داشته‌اند. این به آن دلیل است که سگ‌ها دارای پتانسیل تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش می‌یابد که خطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.
معمولا در هنگام صبح یا شب که از منزل خارج می‌شوید، سگ‌هایی را می‌بینید که به صورت گله‌ای در حال پرسه‌زدن در خیابان‌ها هستند و ممکن است به سمت شما هجوم بیاورند، در این حالت یا باید دونده ماهری باشید و خود را از معرکه نجات دهید، یا دل را به دریا زده و آماده مقابله شوید. البته این‌ها در صورتی ممکن است که شما فردی بزرگسال و دارای توانایی جسمی بالا باشید. مسلم است که کودکان در چنین شرایطی بسیار در خطر هستند.
یکی از اهالی محله پیامبراعظم (ص) در گفت‌وگو با صبح ساحل، ‌گفت: سگ‌های ولگرد در محله بسیر زیاد هستند و رفت و آمد کوکانمان با مشکل مواجه شده است.
او با اعلام نارضایتی از حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر گفت: این سگ‌ها محیطی پر از ترس را برای ما ایجاد کرده‌اند و از طرفی خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک به واسطه این حیوان وجود دارد.
این شهروند از مسئولان مربوطه خواست که هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند؛ چرا که هجوم سگ‌های ولگرد به کودکان هنگام رفتن به مدرسه، کودکان و والدین آن‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.
پیش از این نیز یکی دیگر از اهالی این محله در گفت و گو با صبح ساحل، گفته بود: چند روز پیش فرزندم مورد حمله این سگ‌ها قرار گرفته است؛ باید مسئولین مربوطه هرچه سریعتر نسبت به جمع‌آوری این سگ‌های ولگرد در شهرک پیامبراعظم اقدام کنند.
به گفته کارشناسان، نمی‌توانیم سگ‌های ولگرد را از چرخه طبیعت حذف کنیم، زیرا نابودی سگ‌ها منجر به از بین رفتن اکوسیستم شهری خواهد شد؛ اما افزایش جمعیت این حیوانات و جولان سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در شهرها، سبب بروز مشکلات بزرگ و اساسی می‌شود، چرا که ممکن است وجود این سگ‌ها منجر به ایجاد بیماری‌های خطرناک شود و سلامت عمومی شهروندان را تهدید کند. بنابراین ضروری است که ارگان‌های مسئول نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر و مناطق مسکونی و همچنین عقیم‌سازی آن‌ها اقدام کنند.

منتشر شده: 1
علوی
۱۷ اسفند ۱۴۰۱
سلام لطفا ورود پسماندهای خطرناک به استان هرمزگان و بندرعباس بررسی و اطلاع رسانشود. ورود پسماندهای خطرناک از استان های دیگر از جمله یک بار ۳۰۰۰ تنی که قراره جدیدا از پالایشگاه تهران به بندر عباس ارسال
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها