آخرین آمار کرونا در استان

فوت ۱۴ هرمزگانی در سال جدید



کرونا ویروس از ابتدای امسال تا دوشنبه چهاردهم فروردین‌ماه جاری جان 14نفر از هرمزگانی‌ها را گرفته است ، 9 نفر از فوت‌شدگان آقا و پنج نفر نیز خانم در میانگین سنی 46 تا 92 ساله هستند .

به گزارش صبح ساحل، تمام جان‌باختگان دارای بیماری زمینه‌ای بودند که با وجود بیماری زمینه ایی یا واکسن تزریق نکرده بودند یا دوز کامل واکسن را نداشتند. 8 نفر از افراد فوت‌شده از بندرعباس، 4 نفر میناب و 2 نفر کیش بودند. از اول پاندومی کرونا تاکنون 2 هزار و 687 بیماری کرونایی در هرمزگان جان باختند.

این ویروس با قدم‌های آهسته سیر صعودی پیداکرده و آمار مرگ‌ومیر بیماری کووید نیز یک‌بار دیگر دو رقمی شده است ، درحالی‌که طی ماه‌های گذشته این عدد تک‌ رقمی و حتی در بسیاری از روزها صفر بود. همین مسائل باعث شده تا متخصصان یک‌بار دیگر در مورد ابتلا به کرونا هشدار بدهند.طبق جدیدترین آمار (هفته گذشته ) شهرستان بندر خمیر و کیش در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بندرلنگه، بستک، پارسیان، میناب، سیریک، جاسک و حاجی‌آباد نیز در وضعیت زرد (نسبتا پرخطر) کرونایی قرار گیرند. پنج شهرستان بندرعباس، رودان، قشم، بشاگرد و ابوموسی و هرمز نیز در وضعیت آبی (عادی) کرونایی هستند.در حال حاضر 15 نفر در مراکز درمانی بستری شدند،از این تعداد 3 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بستری و بدحال هستند.

آغاز موج پنجم کرونا در هرمزگان

موج هشتم همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در کشور و موج پنجم نیز در استان هرمزگان آغازشده است.طبق پیش‌بینی مسئولان حوزه سلامت ، آمارهای کرونا در تعطیلات نوروز به علت افزایش ترددها و هیاهوی نوروز ، دیدو بازدید ، همچنین دعوت افطاری‌ها در ماه رمضان و درعین‌حال بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی،عدم زدن ماسک و عدم واکسیناسیون باعث شده است تا این بیماری یک‌بار دیگر در سال 1402 سیر صعودی داشته و باعث سرعت در گردش ویروس و انتقال بیماری شود. طبق گفته دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان،آنچه مسلم است روند ابتلا به بیماری افزایش‌ یافته است که این احتمال وجود دارد با توجه کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم تزریق دوزهای یادآور واکسن طی هفته‌های آینده شاهد اوج‌گیری موارد ابتلا به بیماری باشیم.وی در رابطه با دستورالعمل ممنوعیت تردد افزود:"هنوز دستورالعملی برای ممنوعیت تردد نداریم، با این‌حال ملاحظه‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها باید تشدید پیدا کند".

تأکید بر واکسیناسیون

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بابیان اینکه سوش فعلی کرونا با علائم اولیه مشابه سرماخوردگی و آنفلوانزا ظاهر می‌شود اظهار داشت: همه بیماران نیاز به مراجعه و بستری در بیمارستان‌ها ندارند، اما چنانچه بیماری زمینه ایی دارند و یا خانمهای باردار و سایر افراد با علائمی مانند تب کنترل نشده، گلودرد، گوش‌درد ، علائم گوارشی(اسهال و دل‌پیچه) کنترل نشده، کاهش سطح هوشیاری، تنگی نفس و درد قفسه سینه ، از دست رفتن بویایی مواجه شدند حتماً به مراکز درمانی مراجعه نمایند. دکتر نوروزیان اضافه کرد: نکته‌ای که باید در این وضعیت گفت این است که افراد با ریسک بالا، نیاز به تزریق دز یادآور واکسن کرونا دارند که در صورت ابتلا به فرم شدید بیماری مبتلا نگردند، همانطورکه مشخص است واکسن‌ها از ابتلا به بیماری شدید جلوگیری می‌کنند و بیماران زمینه‌ای حتماً نسبت به تزریق واکسن کرونا بعد از ۶ ماه از آخرین تزریق، اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه هرچند که واکسیناسیون سراسری تا حد زیادی احتمال مرگ‌ و میر بر اثر این بیماری را کاهش داده اما در صورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی احتمال ابتلا به آن همچنان باقی است گفت: در دید و بازدیدها و دعوت افطاری‌ها به‌ ویژه مراقب سالمندان و بیماران زمینه ایی باشید ،اگر علامت‌دار هستید لطفاً در منزل بمانید از دست دادن و روبوسی خودداری کنید بیشتر هم افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای کنترل نشده به فرم شدید مبتلا می‌شوند.

دکتر نوروزیان تأکید کرد: بنابراین مردم باید خیلی مراقب خود باشند و ۳ پروتکل مهم ماسک زدن، شستن مرتب دست‌ها، قرنطینه بیماران را رعایت کنند. وی از فعال بودن مراکز جامع سلامت در هرمزگان برای تزریق واکسن کرونا خبر داد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها