12

مهر

1403


اقتصادی

30 فروردین 1402 08:30 0 کامنت
به‌تازگی بانک جهانی از رشد5.4 درصدی اقتصادهای منطقه خاورمیانه در سال 2022 خبر داده است که سریع‌ترین نرخ از سال 2016 است.
کرونا، فشارهای ناشی از افزایش سرسام‌آور قیمت‌ نفت و مواد غذایی ناشی از جنگ در اوکراین، نرخ‌های بهره بالای جهانی و کاهش رشد اقتصادی آمریکا، چین و منطقه یورو باعث عملکرد ضعیف اقتصادی برای اکثر کشورها در سال‌های گذشته شده است و به‌خصوص در خاورمیانه، تورم بالا و افزایش قیمت مواد غذایی چالش جدی، برای اقتصاد این منطقه است. همین موضوع می‌تواند رشد اقتصادی امسال را  از 5.8 درصد در سال 2022 به 3 درصد کاهش دهد و باعث ایجاد شکاف بزرگی بین کشورهای پردرآمد و بقیه منطقه شود. به طوریکه برای سال گذشته، در میان کشورهای عضو شورای خلیج فارس رشد ۷.۳ درصدی ثبت و برای کشورهای در‌حال توسعه رشد ۴.۹ درصدی اعلام شده است و با توجه به نکات ذکر شده، این شکاف اقتصادی برای امسال می‌تواند تشدید شود.
لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۲، بالاترین رشد اقتصادی منطقه به عربستان سعودی با رشد ۸.۷ درصدی اختصاص پیدا کرده است و پس از آن عراق و کویت با رشد ۷.۹ درصدی و مصر و امارات متحده عربی با رشد ۶.۶ درصدی قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی می‌شود؛ در سال جاری میلادی، رشد اقتصادی کشورهای منطقه کاهش یابد و فقط عمان و جیبوتی با رشد ۴ درصدی، عددی بالاتر از سال قبل را تجربه ‌کنند. رشد اقتصادی ایران نیز در سال ۱۴۰۱، ۲.۷ درصد تخمین زده شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به افت جهانی، رشد ایران در ۱۴۰۲ نیز به دو درصد کاهش پیدا کند که پایین‌تر از میانگین منطقه است. 
همچنین انتظار می‌رود رشد سرانه تولید ناخالص داخلی خاورمیانه، که معیار دقیق‌تری از فقر است؛ از 4.4 درصد در سال 2022 به 1.6 درصد کاهش یابد. همچنین نرخ تورم منطقه در سال 2022 به‌ویژه در کشورهایی که کاهش ارزش پول را تجربه کرده‌اند، به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند و تورم سالانه مواد غذایی تقریباً برای همه کشورهای خاورمیانه، افزایش پیدا کند و از هر 16 کشور 14 کشور دچار تورم مواد غذایی بالاتر از تورم اصلی شوند. با نگاهی به آمارها درمی‌یابیم که در میان کشورهای منطقه، عربستان سعودی فعلا بالاترین حجم و اندازه اقتصادی را دارد. این کشور تولید ناخالص داخلی خود را به ۱۰۱۹ میلیارد دلار رسانده است. پس از آن امارات متحده عربی با ۴۸۶ میلیارد دلار و مصر با ۴۷۷ میلیارد دلار قرار گرفته‌اند و اقتصاد ایران نیز با تولید ناخالص ۴۰۷ میلیارد دلار در رده بعدی قرار گرفته است. پس از ایران عراق با ۲۴۷ و قطر با ۲۲۵ میلیارد دلار در رده بعدی قرار دارند. در میان کوچک‌ترین اقتصادهای منطقه نیز جیبوتی با چهار، سوریه با ۱۲، فلسطین با ۱۹ و لبنان با ۲۲ میلیارد دلار قرار دارند. در درآمد سرانه قطر با ۷۸ هزار و ۲۲۰ دلار در صدر قرار دارد و حتی در این حوزه توانسته از ایالات متحده آمریکا نیز عبور کند. امارات متحده عربی، کویت، بحرین و عربستان در رده‌های بعدی قرار دارند و ایران نیز درآمد سرانه ۴۸۰۹ دلاری را به ثبت رسانده است.
  

راز موفقیت اقتصادی عربستان چیست؟

عربستان سعودی طیف وسیعی از اصلاحات را برای کمک به بهبود فضای کسب و کار، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت مشارکت بخش خصوصی در پیشبرد اقتصاد و حمایت از بازار کار اجرا کرده است.زیرساخت‌ها و امکانات کسب‌وکار در این کشور، به دلیل سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی در مقیاس بزرگ، برای طیف گسترده‌ای از بخش‌های اقتصادی، از جمله گردشگری، حمل‌ونقل، انرژی، تولید صنعتی تقویت شده است و چشم‌انداز خدمات تجاری و اقتصادی عربستان امیدوارکننده به نظر می‌رسد؛ به خصوص اگر روند اصلاحات در مسیر خود باقی بماند و منابع مالی به پروژه‌های استراتژیک هدایت شود؛ می‌تواند پایداری اقتصادی ویژه‌ای را برای خاورمیانه به ارمغان بیاورد.
  

رشد شتابان اقتصادی عربستان تا کجا ادامه دارد؟

عربستان سعودی سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ جهان در سال 2022 بود و حتی از غول‌های آسیایی مثل چین، هند، اندونزی و کره جنوبی و گروه G7 و دیگر اقتصادهای بزرگ بهتر عمل کرد. اقتصاد عربستان به سرعت از رکود ناشی از کرونا در سال 2020 خارج شد و در حال حاضر توانسته است از درآمدهای سرشار بهره‌مند شود. جای تعجب نیست که عملکرد اقتصادی عربستان به‌خاطر قیمت‌های بالای انرژی و افزایش تولید نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ در بخش‌های انرژی و غیرانرژی و اجرای موفقیت‌آمیز واکسیناسیون در سال 2022 تقویت شده‌است و تراز حساب جاری مازاد 163 میلیارد دلاری برای خود ایجاد کرده است. اما با این وجود پیش‌بینی می‌شود؛ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی عربستان سعودی در سال 2023 نزدیک به 5 درصد باشد و ممکن است به 3 درصد در سال‌های 2024-2026 کاهش پیدا کند.
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img