12

مهر

1403


اقتصادی

30 فروردین 1402 11:18 0 کامنت

قیمت خودروهای مونتاژی در سال جدید دستخوش قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند. اما با احتمال کاهش قیمت‌ها به نظر می‌رسد برخی از خودروسازان از زیان خود جلوگیری کرده و در افزایش قیمت پیش‌دستی کرده‌اند. شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به سازمان حمایت و همچنین وزارت صمت بر این نکته تاکید کرد که افزایش قیمت محصولات مغایر با فرمول شورا مجاز نیست.

 

به گزارش صبح ساحل، شورای رقابت در نامه‌ای با امضای محمود دودانگه، نایب رئیس این شورا خطاب به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین رونوشت به معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت بر این نکته تاکید کرد که هرگونه رویه‌های مغایر با دستورالعمل ۵۴۳ و مصوبات این شورا از جمله تعیین یا افزایش قیمت محصولات خودروسازان توسط ایشان مجاز نیست.

 

در این راستا، سپهر دادجوی توکلی با اشاره به تعیین میزان افزایش قیمت محصولات داخلی خودروسازان توسط شورای رقابت عنوان کرد: هنوز میزان افزایش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت تعیین تکلیف نشده است و در این میان برخی شرکت‌ها در افزایش قیمت خودروهای مونتاژی پیش دستی کرده و قبل از دستورالعمل شورا اقدام به افزایش قیمت این محصولات کرده‌اند. درحالی که این اقدام مجاز نیست.

وی ادامه داد: افزایش قیمت باید طبق فرمول باشد و باید تا زمانی که شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام می‌کند، صبر کنند.

 

گفتنی است که ظهرروز گذشته اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت در گفتگویی اعلام کرد: فعلاً در حال محاسبه هستیم، اما به احتمال زیاد عصر امروز قیمت خودروهای مونتاژی نهایی و اعلام خواهد شد و در صورت عدم دستیابی به نتیجه نهایی، قیمت‌ها هفته آینده اعلام می‌شوند.

اما همچنان خبری از اعلام قیمت‌های جدید نیست.

 

پیش‌دستی مونتاژکاران در بالابردن قیمت خودرو

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که خودروسازان طی روزهای گذشته فهرست‌ قیمت‌های جدید محصولات خود را منتشر کردند که افزایش قیمت قابل توجهی را به همراه داشت. اما آیا این بدان معناست که خودروسازان خصوصی قرار است در دو مرتبه قیمت محصولات خود را افزایش دهند؟

سپهر دادجوی توکلی، روابط عمومی شورای رقابت، به تجارت‌نیوز گفت: قیمت‌های جدید نیز صرفا بالاتر از قیمت‌های قبلی نیستند. اما اعلام قیمت‌های جدید توسط مونتاژکاران ارتباطی با شورای رقابت ندارد و شورا دستورالعملی را جدای از این افزایش قیمت‌ها اعلام می‌کند.

طبق اظهارنظر این مسئول شورای رقابت، به نظر می‌رسد خودروسازان خصوصی به نوعی در برابر احتمال کاهش قیمت‌ها پیش‌دستی کرده‌اند. البته احتمال کاهش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت پایین است و به احتمال زیاد محصولات مونتاژی کشور در سال جاری با دو مرتبه افزایش قیمت همراه می‌شوند.

به نظر می‌رسد خودروهای مونتاژی در بازار آزاد تحت تاثیر این افزایش قیمت، رشد مجددی را در قیمت‌ها تجربه کند. اما این مساله که احتمال افزایش دوباره قیمت خودروهای مونتاژی در سال جاری وجود دارد، موج مجدد گرانی را در پی دارد.

 منابع: ایسنا، تجارت نیوز

دیدگاه ها (0)
img