دو روی سکه بازار سهام در سال‌جاری


نویسنده: مریم دهقان

این روزها تنور بازار سرمایه دوباره داغ شده است و توجه بسیاری از مردم را دوباره به خود جلب کرده است. عده‌ای که در سال 99 زیان‌های زیادی را از این بازار متحمل شدند به وضعیت الان بازار نیز بدبین هستند و عده‌ای دیگر به رشد بازار سهام خوش‌بینند. اما کدام گروه، وضعیت بازار سهام را درست پیش‌بینی کرده‌اند؟ آیا امسال نیز شاهد رشدهای قابل توجه و سقوط یکباره در شاخص‌های بازار سرمایه خواهیم بود؟ آیا باید هر روزی که بازار بورس قرمز‌پوش می‌شود به دنبال خروج سرمایه از بازار بود یا نه امسال قرار است شاهد افت و خیزهای معقول در این بازار باشیم؟ برای پاسخ به این سوالات به سراغ یک تحلیل‌گر باتجربه بازارهای مالی رفته‌ایم تا با ایشان درباره بورس در سال جاری گفتگویی داشته باشیم.
   
 لطفا خودتان را برای مخاطبین صبح ساحل معرفی بفرمایید.
کوروش گرامی هستم؛ دانش‌آموخته رشته ریاضی در مقطع کاردانی، مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی و مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد هستم. در سال 92 وارد بازار بورس ایران شدم و بیش از شش سال است که سابقه تدریس دوره‌های تحلیل بنیادی، شامل ارزش‌گذاری سهام، مدیریت مالی، اقتصاد و حسابداری را دارم. علاوه بر تحلیل بنیادی مدرس تحلیل تکنیکال نیز هستم. در کنار آموزش این دوره‌ها، یک دهه است که به عنوان تریدر و مدرس بازارهای مالی جهانی فعالیت دارم. همچنین در طول دوازده سال فعالیتم در این حوزه، با شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها و نهادهای قانون‌گذار در کشور همکاری داشته‌ام.
  
 تفاوت وضعیت بورس امسال با سال ۹۹ در چیست؟
در سال 99 تبلیغات گسترده‌ای برای تشویق مردم عادی برای ورود به بازار سرمایه صورت گرفت و همین امر منجر به هجوم عده‌زیادی از مردم به بازار سرمایه شد و پول‌های سرگردان زیادی به بازار تزریق شد. این قضیه تا حدی پیش رفت که بازار با کمبود عرضه مواجه شد و هر روز شاهد صف‌های خرید زیادی بودیم؛ به طوری‌که در ابتدای آن سال با یک رشد یکپارچه، بازار سهام صعود کرد. اما طولی نکشید که این روزهای رویایی با هماهنگی برخی نهادهای دولتی، به یک کابوس بدل شد. در آن زمان، سهامداران عمده با عرضه‌های برنامه‌ریزی شده باعث سقوط بازار سهام شدند. اما وضعیت امروز بازار بورس با سال 99 متفاوت است و دیگر آن ورود پول حقیقی به بازار سهام اتفاق نخواهد افتاد.
   
 آیا ارزش دلاری بازار سرمایه به سال ۹۹ خواهد رسید؟
مسلما ارزش دلاری بازار سرمایه به سال ۹۹ نخواهد رسید چرا‌که هم در سال 99 و هم امسال، وضعیت دلار دچار جهش قیمتی شد و از طرفی نرخ دلار واقعی نیز در قیمت سهام لحاظ شد لذا امسال بازار سرمایه پتانسیل رسیدن به ارزش دلاری سال 99 را ندارد.
   
 پیش‌بینی شما از وضعیت بازار سرمایه چیست؟
در میانگین بازار سرمایه و با نگاهی کلی به قیمت‌های سهام، نرخ دلار نیما برای سال بعد ۴۰ الی ۴۲ هزارتومان ارزش‌گذاری می‌شود و دلار بازار آزاد در محدوده ۵۷ الی ۶۰ هزارتومان در قیمت‌های فعلی لحاظ شده است. در نتیجه؛ اگر قیمت‌های بالاتری را برای دلار متصور باشیم بازار سهام زیر ارزش تلقی می‌گردد و اگر قیمت‌های کمتری برای دلار متصور باشیم بازار سهام نیاز به یک اصلاح قیمتی دارد.
   
 پیشنهاد شما برای یک سبد سهام با بازدهی معقول از کدام صنایع است؟
در حال حاضر نیاز به اصلاح و استراحت در بازار سرمایه را احساس می‌کنم اما پس از آن می‌توانیم منتظر شناسایی فرصت‌های جدید در قیمت‌های مناسب برای خرید سهام کامودیتی محور و دلاری باشیم چرا‌که به لحاظ بنیادی، نرخ کامودیتی‌ها را در یک میانگین تاریخی معقول ارزیابی می‌کنیم و از آنجایی که به نوعی سهام کامودیتی محور برحسب قیمت‌های جهانی ارزش‌گذاری می‌شود و در حال حاضر نیز انتظار کاهش قابل ملاحظه‌ای در بازار‌های جهانی وجود ندارد؛ می‌تواند گزینه خوبی برای بررسی و خرید باشد. لازم به توضیح است که اگر سهام دلاری را سهام کامودیتی محور و صادراتی بدانیم احتمالا این نوع سهام، از سهام ریالی یا داخلی فروش که با مداخله دولت و قيمت‌گذاری دستوری، دست و پنجه نرم می‌کنند بهتر است. اما این مساله را باید دقت داشت که برخی صنایع ریالی هم دارای پتانسیل رشد خوبی هستند و سهام‌های ارزنده‌ای را می‌توان در گروه‌های مختلف مثل گروه دارویی و سیمانی پیدا کرد.
  
در خرید سهام بایستی به چه نکاتی توجه کرد تا ریسک کاهش پیدا کند؟
اولین مساله در خرید سهام وضعیت کلان صنعت است. پس از آن بررسی ارزندگی نمادهای صنعت حائز اهمیت است و نهایتا داشتن صرفه ریسک کافی برای خرید را باید مد نظر قرار داد. نکته مهم بعدی که باید به آن توجه داشت؛ این است که همیشه سهام را فاندامنتال (بنیادی) انتخاب کنید و با استفاده از تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی ورود و خروج خود به آن نماد را انجام دهید.
   
جمع بندی
در حال حاضر بازار سرمایه در انتظار گزارش‌های 12 ماهه شرکت‌ها است و پیش‌بینی می‌شود گزارش‌های خوبی توسط شرکت‌ها ارائه شود. همین موضوع می‌تواند چشم‌انداز مثبتی برای بازار رقم بزند. از طرفی بازار سرمایه طی روزهای گذشته اصلاح مناسبی داشته است و از هیجان خریدها کاسته شده است. حجم معاملات نیز هنوز در وضعیت مناسبی قرار دارد لذا می‌توان در روزهای آتی به دنبال فرصت‌های مناسب برای ورود به سهام‌های ارزنده بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها