رشد چشمگیر صادرات زعفران/ رقابت تنگاتنگ امارات و چین در خرید زعفران ایرانی



بررسی تجارت خارجی ایران در فروردین ماه نشان می‌دهد که صادرات زعفران رشد چشمگیری نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ داشته است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در نخستین ماه امسال ۱۲ تن و ۳۱۶ کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف کمتر از ۱۰ گرم، ۱۰ تا ۳۰ گرم و بیشتر از ۳۰ گرم و البته پودر زعفران به ۲۹ کشور صادر شده که ارزشی بالغ بر ۵۳۵ میلیارد و ۹۰۱ تومان معادل ۱۴ میلیون و ۳۶۴ هزار دلار داشته است.

این آمار نشان دهنده افزایش ۵۴ درصدی از نظر وزنی، رشد ۱۱۷ درصدی از نظر ارزش ریالی و افزایش ۴۱ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته است.

کشورهای اسپانیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا، بحرین، بوسنی و هرزگوین، تایلند، تایوان، چین، رومانی، ژاپن، سنگاپور، سوئیس، سوئد، عراق، عمان، فرانسه، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، موریس، نیوزلند، هلند و هند ۲۹ مشتری زعفران ایرانی در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به شمار می روند.

 

امارات و چین بزرگترین خریداران طلای سرخ

در میان مشتریان زعفران ایرانی، امارات با خرید سه تن و ۹۱۴ کیلوگرم به ارزشی بالغ بر چهار میلیون و ۵۴۴ هزار دلار بزرگترین وارد کننده این محصول کشاورزی از ایران به شمار می‌رود و پس از آن چین با فاصله اندکی در رتبه دوم قرار دارد. چرا که بیش از سه تن و ۷۶۴ کیلوگرم زعفران به ارزش چهار میلیون و ۶۵۳ هزار دلار خریداری کرده است که البته از نظر ارزشی چین در رتبه نخست قرار می‌گیرد.

دیگر مشتری عمده زعفران ایرانی در فروردین ماه امسال اسپانیاست که با دو تن و ۳۴۱ کیلوگرم به ارزشی بالغ بر دو میلیون و ۵۶۲ هزار دلار در رتبه سوم قرار گرفته است.

 

کمترین زعفران به کجا صادر شده است؟

البته در میان ۲۹ مشتری زعفران ایرانی برخی کشور ها در قعر جدول صادرات این محصول ارزآور قرار می‌گیرند، استرالیا و موریس کشورهایی هستند که با خرید تنها یک کیلوگرم در این وضعیت قرار دارند. البته پس از آن‌ها کشورهایی مانند آفریقا و ژاپن با خرید دو کیلو گرم و سه کیلوگرم پس از استرالیا و موریس کوچکترین مشتری طلای سرخ ایرانی به شمار می‌روند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها