نقشه خشکسالی هواشناسی در سطح استان‌های کشور منتشر شد

ایران در انتظار یک سال خشک آبی دیگر



سایه سنگین خشکسالی همچنان روی ایران و خاورمیانه سایه انداخته، به گونه‌ای که اثرات تلخ آن را در سال گذشته با کم‌آبی‌های متعدد در گوشه و کنار کشور تجربه کردیم.  نقشه خشکسالی هواشناسی در سطح استان‌های کشور تا اردیبهشت ماه منتشر شد که بر اساس آن بخش‌هایی از استان از جمله حاجی آباد، قیمت‌هایی از میناب، جاسک و حتی مرکز استان دچار خشکسالی شدید است.

   

به گزارش صبح ساحل، براساس شاخص دهک‌ها نقشه خشکسالری هواشناسی ایران را از ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ مشاهده می کنید.

   

مناطق قرمز رنگ: خشکسالی شدیدمناطق سبز رنگ: ترسالی

خشکسالی هواشناسی در سطح استان‌های ایران، از ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ را مشاهده میکند بر این اساس سال آبی ۱۴۰۱-۰۲ یک سال خشک برای ایران محسوب می‌شود.

   

ایران در آینده سرزمینی خالی از سکونت خواهد بود

سراغ احد وظیفه، سرپرست مرکز تغییر اقلیم و خشکسالی هواشناسی معتقد است که اگر تغییری در سیاست‌گذاری‌ها و رفتار مردم در مواجهه با خشکسالی انجام نشود، ایران در آینده سرزمینی خالی از سکونت خواهد بود.

سومین سالی است که ما در خشکسالی پی در پی قرار داریم. در ۲ سال گذشته متوسط بارش در کشور زیر حد نرمال بود البته در برخی نقاط شدت خشکسالی شدیدتر بود و استان‌های جنوب غرب و غرب کشور ۵۰ درصد کم‌بارشی داشتند که در کشوری مثل ایران که بارش متوسط آن یک سوم نرمال جهانی است، کاهش ۵۰ درصدی اثرات ناگواری خواهد داشت.

ذخیرۀ همۀ سدها مطلوب نیست


ایرنا به نقل از روابط‌عمومی وزارت نیرو و از سوی دفتر مطالعات منابع آب نوشت: «میزان کل ورودی آب به سدهای کشور دو درصد افزایش یافته و ۱۵.۰۹ میلیارد مترمکعب است؛ همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن ۲۴.۴۵ میلیارد مترمکعب است که نسبت به حجم ۲۳.۳۹ میلیارد مترمکعبی سال گذشته، پنج درصد افزایش داشته است. با توجه به اینکه ظرفیت کل مخازن سدها ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب است، اکنون ۵۰ درصد از حجم سدها پر شده‌ است».
براساس این گزارش، موجودی مخزن ۳۸ سد در کشور کاهش داشته که از این میان می‌توان به کاهش ۴۲ درصدی حجم «سد ۱۵ خرداد» در حوضۀ قمرود، کاهش ۵۸ درصدی حجم سدهای چاه‌نیمه در استان سیستان‌وبلوچستان و کاهش ۲۸ درصدی حجم مجموع سدهای پنج‌گانۀ تهران اشاره کرد. حجم آب «سد استقلال»، ۳۷ درصد و «شمیل» و «نیان» در استان هرمزگان ۵۷ درصد افت داشت. همچنین، در استان خوزستان حجم «سد دز» ۱۲ درصد و «زنجیره کارون» ۱۹ درصد افزایش یافته است.
حجم آب «سد دوستی» در خراسان‌رضوی کاهش ۴۸ درصدی و آب «سد شیرین‌دره» خراسان‌شمالی کاهش ۳۶ درصدی دارد. همچنین، در حوضۀ قم‌رود حجم آب «سد کوچری» گلپایگان ۱۹ درصد افزایش داشته و در استان کرمانشاه در «سد سلیمان‌شاه» در حوضۀ گاوشان با کاهش ۲۷ درصدی حجم مخازن مواجه هستیم. افزون بر این، در «سد شهر بیجار» استان گیلان نیز وضعیت مخزن نشان‌دهندۀ کاهش ۴۲ درصدی است.
در همدان نیز «سد آبشینه» اکباتان ۴۳ درصد کاهش و در زنجان «سد تهم» ۴۹ درصد و «سد ایلام» ۲۳ درصد کاهش حجم مخزن را تجربه می‌کنند. در مجموع، ۱۳ سد حوضۀ دریاچۀ ارومیه ۱۸ درصد کاهش و «سد یامچی» در استان اردبیل ۱۲ درصد کاهش داشته و «سد ملاصدرا» درودزن در استان فارس ۳۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش مخزن داشته است.
حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۲۶۱ میلیون مترمکعب رسیده که برابر ۲۱ درصد از حجم سد است و نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش را ثبت کرده است. حجم سد زاینده‌رود هفتۀ گذشته ۱۷۴ میلیون مترمکعب بود که در هفتۀ منتهی به ششم اسفندماه ۲۶۱ میلیون مترمکعب رسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها