در گفت‌وگو صبح ساحل با معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مطرح شد؛

لزوم برنامه‌ریزی برای آینده سرمایه انسانی هرمزگان



اشتغال از دغدغه‌های بنیادی هرمزگانی‌هاست. باوجود صنایع متعدد و ظرفیت‌های مختلف در استان، ساماندهی این موضوع جای کار بسیار دارد. «محسن خاکی‌نهاد»، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری هرمزگان نیز بابیان اینکه بیشترین مراجعه به حوزه وی حول محور بیکاری و اشتغال جوانان است، این موضوع را تائید می‌کند. حال بحث پرورش نیروی متخصص بر اساس بازار کار یا چشم‌انداز پیش روی استان مطرح است، موضوعی که توجه چندانی به آن نشده است. به‌عنوان‌مثال برنامه‌های توسعه‌ای شرق استان هرمزگان در حال انجام است اما دراین‌بین هنوز فکری برای تأمین نیروی انسانی بر اساس نیاز صنایع در حال احداث نشده است. در همین راستا خاکی‌نهاد با اشاره به این مهم اظهار می‌کند که برنامه‌ریزی برای آینده سرمایه انسانی استان، مهم‌ترین کاری است که مسئولان دانشگاهی، جامعه نخبگان، نمایندگان و مطالبه گران باید به آن بپردازند. او بر تدوین سند توسعه منابع انسانی و تعیین افق 20 ساله برای سرمایه‌های انسانی استان تأکید دارد. گفت‌وگو با معاون استاندار هرمزگان در ادامه می‌خوانید.
    
 برنامه‌ای تحت عنوان حکمرانی متعالی زیر نظر استانداری برگزار شد. توضیحی درباره اجرای این برنامه و دستاوردهایی که داشته بدهید؛ این همان بحث حکمرانی نو است که در کشور مطرح شد؟
نظام ما مبتنی بر شریعت است. در این نظام یک سری کارکردها و خروجی از حکمران انتظار می‌رود. رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به مردم، به‌خصوص جوانانی که در پست و جایگاهی مشغول به خدمت هستند، می‌فرمایند که ما به دنبال تمدن سازی هستیم. تمدن اسلامی الزاماتی دارد که یکی از آن الزامات اصلاح شیوه حکمرانی است؛ حال این مهم تعبیر به «حکمرانی متعالی» شده است. ماهیت قضیه این است. در رابطه با شکل کار، جلسات متعددی تشکیل شد و مسئولیت این همایش را به ما دادند.
حکمرانی که بخواهد به تمدن سازی برسد باید یکسری اصلاحات را اعمال کند. هدف غایی ما ارائه خدمات به مردم و جلب رضایت آن‌ها است، حال لازمه این موضوع افزایش اختیارات حکمران محلی است. تفویض اختیار، تمرکززدایی را شکل می‌دهد، به‌عنوان‌مثال در حال حاضر مردم در حوزه شیلات گلایه دارند؛ تعداد زیادی صیاد داریم که مجوز صیادی به آن‌ها داده نمی‌شود. چراکه عده محدودی در مرکز نشسته‌اند و می‌گویند برای استان هرمزگان کلاً صد سهمیه بدهیم. درحالی‌که نیاز در هرمزگان چیز دیگری است.
هر جا به حکمران محلی اعتماد شده نتیجه رضایت‌بخش بوده است. این موضوع در دنیا هم ثابت‌شده. ما باید تمرکززدایی کنیم. از اختیارات متمرکز در مرکز کم کنیم و تفویض کنیم. حضرت آقا هم فرمودند که استاندار به‌نوعی رئیس‌جمهور آن استان محسوب می‌شود. این سلسله همایش‌ها برای این است که ما به آن هدف که آقا در بیانیه گام دوم انقلاب مشخص کردند، برسیم و بعد از چهل‌وچند سال شرایطی را فراهم کنیم که مردم رضایت بیشتری داشته باشند.
  
 تفویض اختیار کی از گفتمان سازی خارج و عملیاتی می‌شود؟
در دولت سیزدهم این اتفاقات افتاده است. در موضوعات مختلف انجام‌شده. زمانی که درخواستی مکاتبه می‌شود معمولاً موافقت می‌شود. البته تا حدی بستگی به نوع حکمرانانی داریم که در سطح استان فعالیت می‌کنند. به‌طورکلی اشکال در نوع قوانین ما است. یک سری قوانین ما باید اصلاح شود. قوانین سال‌هاست که اصلاح‌نشده‌اند. قوانین دست‌وپا گیر باعث اخلال درروند کار می‌شوند. به‌عنوان‌مثال در بحث واگذاری‌ها یا جذب سرمایه‌گذاری، استاندار تا یک حدودی اختیارات دارد. به‌بیان‌دیگر حکمرانان محلی باید پاسخگوی تصمیماتی باشند که شاید اساساً خودشان موافق آن تصمیم نیستند و با آن مشکل داشته باشند. این موضوع اتفاقی نیست که امروز و فردا رخ دهد، مسیری است که استان را با یک جهش مواجه خواهد کرد.کاری که ما یعنی بچه‌های هرمزگانی باید انجام دهیم، برنامه‌ریزی برای آینده سرمایه انسانی استان است. ببینیم افقمان، نگاهمان، دیدگاهمان برای 20 سال آینده هرمزگانی‌ها چیست؟ ما قرار است در این پهنه‌ی بزرگ جغرافیایی کشور چه نقش‌آفرینی داشته باشیم.
   
 این کار را چه کسی باید انجام دهد؟
این را ما باید انجام دهیم. تکلیف هم نیست همه باید پای‌کار بیایند.
    
 منظور از همه چه کسی است؟
دانشگاه باید کمک کند. خواص باید پای‌کار بیایند.
   
 شما تاکنون این موضوع را مطالبه کردید؟
من در جلسات خصوصی به همه گفته‌ام. این اتفاق باید در هرمزگان بیفتد. سند توسعه سرمایه انسانی استان باید نوشته شود. پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی شد بدون آنکه به تأمین نیروی انسانی آن فکر شود. در شرق می‌خواهیم پالایشگاه‌های متعدد بزنیم بدون آن‌که برای نیروی انسانی آن فکری کنیم. ما نتوانستیم نیاز صنایع را در دانشگاه‌هایمان تأمین کنیم. ما هیچ توضیح منطقی برای رشته‌های دانشگاهی نداشتیم. در بسیاری از استان‌ها این کار را انجام داده‌اند. وقتی‌که یک صنعتی ساخته شد منتظر نمی‌شود نیرو برای آن تأمین کنیم و نیروی موردنیاز خود را جذب می‌کند. از طرف دیگر اگر صنعتی هم می‌خواهد کار جدیدی انجام دهد، اعلام نیاز می‌کند که این نیروها را هم لازم دارم؛ جامعه دانشگاهی استان و نهادهای مرتبط تحصیلی می‌نشینند برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. در استان هرمزگان برای این موضوع حتی امروز هم اگر شروع کنیم خیلی دیر کرده‌ایم. اگر هم شروع نکنیم باز این ناامیدی که در جوانان ما وجود دارد تشدید می‌شود. یکی از مواردی که بیشترین مراجعه رادارند حداقل در حوزه من، در رابطه با بحث اشتغال است. خوشبختانه در همین راستا هنرستان‌های جوار صنایع در حال پیگیری و راه‌اندازی است.
من آماده‌ام برای نگارش سند توسعه انسانی استان بنشینیم و با دانشگاهیان و نخبگان این مهم را رقم بزنیم. نیاز است اصحاب قلم این موضوع را پیگیری کنند. تا الآن اگر این کار را انجام ندادیم خیلی دیر کرده‌ایم. دانشگاهیان، خواص و افرادی که در تصمیم‌گیری‌ها ذی‌نفوذ هستند پای‌کار بیایند. بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما انسان‌ها هستند باید برای آن‎ها فکر و برنامه‌ریزی کنیم. این موضوع اصلاً دغدغه استان نیست. فقط می‌گوییم جوانان بیکار هستند، باید ریشه‌یابی کنیم. انصاف باید داشته باشیم در خیلی از مسائل، آیا ما نیروی متخصص در آن مقطعی که آن صنعت بهره‌برداری شد، داشتیم و نبردیم سرکار؟
     
 یکی از نقدهایی که به مجموعه مدیریتی جناب دوستی وارد است رونمایی از اسناد در حوزه‌های مختلف بدون پشتوانه اجرایی است این بحث سند توسعه منابع انسانی استان فکر می‌کنید در زمان شما اتفاق بیفتد و ضمانت اجرایی داشته باشد؟
ما مجری هستیم. ظرفیت نمایندگان در مجلس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌عنوان مرکز تخصصی بودجه و نیروی انسانی، همه باید پای‌کار بیایند. درواقع متولی اصلی نیروی انسانی و برنامه‌ریزی، این سازمان است. معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری بیشتر نقش نظارتی دارد. ما می‌توانیم این سند را بنویسیم و بر آن پافشاری کنیم. ابتدا این موضوع باید به‌عنوان یک مسئله و دغدغه در استان و شورای اداری مطرح شود. یکی دیگر از مسائل ما ضعف در پیگیری و مطالبه گری ست که علت به سرانجام نرسیدن بسیاری از برنامه‌ها است. وقتی سند جامعی تدوین شود ضمانت اجرای آن را هم می‌توانیم در برنامه‌های توسعه‌ای یا طرح‌ها و لوایحی که به مجلس می‌رود از نمایندگان بخواهیم که این الزامات را پیگیری کنند. به نظرم جامعه نخبگانی استان خیلی می‌تواند روی این موضوع تأثیرگذار باشد. این به‌عنوان یک مطالبه جمعی باید شکل بگیرد. جوانان هرمزگانی قرار است طی سال‌های آینده در کشور کجا بایستند؟ اگر بناست ما کادر سازی کنیم برای انقلاب باید یک سری تلاش‌ها انجام دهیم. من خودم این را به‌عنوان یک گلایه و دغدغه با جامعه دانشگاهی استان مطرح کرده‌ام. 
    
 سخن پایانی.
مجموعه رسانه‌های استان کار ارزشمندی انجام می‌دهند و اسباب هدایت و روشنگری در جامعه را فراهم می‌کنند. یکی از ارکان چهارگانه مردم‌سالاری، مطبوعات است؛ شاید اقبال به روزنامه‌های کاغذی در بین مردم کم شده باشد اما خلأ به‌وسیله رسانه پرشده است. قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، احزاب و مطبوعات-رسانه‌ها- ارکان چهارگانه مردم‌سالاری را تشکیل می‌دهند. ارزشمندی کار رسانه ازاین‌جهت است که باعث رشد و تعالی جامعه می‌شوند، اگر با عینک نقد و انصاف مسائل مردم را مطالبه کنید. اساساً توقع نمی‌رود از یک رسانه که از مسئول تعریف کند اما باید بر مبنای واقعیت‌ها مشکلات را هم ببیند و اگر راهکاری دارد ارائه کند. در جمع مطالبه گران، همین نکته را مطرح کردم که رسانه باید سؤال بپرسد، خروجی این کار باید به اصلاح و دادن امید به جامعه منتهی شود. گاهی ما اشخاص را به‌جای اینکه افعال و خروجی‌ها را بررسی کنیم داوری می‌کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها