معمای جنجالی قیمت دنا پلاس/ قیمت دنا در شورای رقابت بررسی می‌شود



 قیمت های جدید شورای رقابت برای محصولات ایران خودرو محل بحث شد. خریداران دنا پلاس بعد از اعلام قیمت این خودرو در مقابل شورای رقابت تحصن کرده و خواستار شفاف شدن قیمت دنا پلاس شدند. پس از آن مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت از بررسی قیمت خودروی دنا در این شورا خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل،  قیمت اعلامی برای دنا پلاس جنجال به پا کرد. قیمت این خودروی سدان کار را به جایی رساند که خریداران آن جلوی شورای رقابت تحصن کرده و خواستار تعیین تکلیف و شفافیت قیمت این خودرو شدند. چندی پیش شورای رقابت به استناد استانداردهای جدید خودرویی و الزام شرکت های خودروساز به اعمال این استانداردها روی محصولات تولیدی خود قیمت های جدیدی را برای محصولات ایران خودرو اعلام کردند. اعضای شورای رقابت 28 محوصل ایران خودرو را در دور جدید قیمت گذاری کردند. نکته قابل توجه اینکه از این تعداد خودرو، سه محصول شامل دنا پلاس، پژو 207 با موتور TU3 و پژو 207 معمولی افت قیمت را به نسبت قیمت های پیشین به خود دیدند. دنا پلاس رکورد افت قیمت را کسب کرد و براساس قیمت های جدید ایران خودرویی ها باید این خودرو با افت 43 میلیون تومانی به نسبت قیمت های پیشین برای مشتریان فاکتور می کردند.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت در این رابطه گفت: از آنجایی که شورای رقابت طبق مصوبه ۵۴۳ موظف به نظارت بر رویه فروش است و همچنین باید به شکایت مردم رسیدگی کند، قیمت خودرو دنا را مورد بررسی قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، به‌ دنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو با توجه به افزوده شدن استانداردهای اجباری، در ظاهر دعوتنامه‌هایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن قیمت‌ها مدل بالاتر فاکتور شده است؛ بر اساس مصوبه فروردین‌ماه شورای رقابت، قیمت دناپلاس ۲۸۱ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۳۸ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان از قیمت این خودرو کاسته و قیمت نهایی این خودرو۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان فاکتور شود.

از سوی دیگر قیمت دناپلاس توربو بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، ۳۹۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۶۵ تومان تعیین شده بودکه پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۱۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۶۱۷ تومان به قیمت این خودرو افزوده شود. بنابراین قیمت نهایی این خودرو ۴۰۸ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۲ تومان نهایی می‌شود.

نکته اصلی موضوع این‌جاست که طبق اعلام مشتریان دناپلاس که هر روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود، ایران‌خودرو برای مشتریان دناپلاس (معمولی) دعوتنامه برای تکمیل وجه ارسال کرده است، اما به‌جای آنکه ۴۳ و اندی میلیون تومان را کاسته و مابه‌التفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه (۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) را مطالبه کند؛ از قیمت دناپلاس توربو که ۳۹۰ و اندی میلیون تومان است، ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان را کاسته و به جای قیمت دناپلاس برای مشتری فاکتور کرده است.

بدین ترتیب با یک حساب ساده می‌توان گفت: پس از اصلاح قیمت خودروی دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول ۲۳۷میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان خواهد بود و با توجه به ۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداختی مشتریان، اکنون بایستی حدوداً ۱۰۴میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۴ تومان دیگر واریز کنند؛ اما در دعوتنامه ارسالی، قیمت نهایی فاکتور ۳۷۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۰۰ و مبلغپرداختی (مابه‌التفاوت برای تکمیل وجه) ۲۴۰ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۰۰ اعلام شده است.

 

پاسخ ایران خودرو به مشتریان دنا: محصولی که تولید نمی‌شود را نمی‌توان مبنا قرار داد

به دننبال اعتراضات به قیمت خودروی دنا، در ابتدا ایران‌خودرو به اعلام این موضوع بسنده کرد که "قیمت‌ها منطبق بر مصوبه شورای رقابت بوده و تنها میزان افزایش یا کاهش بر مبنای قیمت محصول پایه است."

اما پس از آن در اطلاعیه‌ای، موضوع پیش آمده را ناشی از یک اشتباه در کد محصول اعلام کرده و معتقد است که مشتریان قیمت محصولی را مدنظر قرار داده‌اند که از مهر ماه سال گذشته متوقف شده و آپشن کمتری دارد. 

در اطلاعیه مذکور قید شده است:

"تولید محصول دناپلاس با کد ۷۰۴۰۸ از زمان آغاز تولید تاکنون به صورت مستمر ادامه داشته و طبق مصوبه ۵۴۷ شورای رقابت به بهای کارخانه‌ای ۳۹۰ میلیون تومان به عنوان محصول پایه و مبنای قیمت‌گذاری درنظر گرفته شده است؛ بر همین اساس و طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ به میزان ۴۳.۸ میلیون تومان کم‌تر از قیمت محصول مبنا، به قیمت ۳۴۷ میلیون تومان تعیین نرخ شده است.

علت سوء برداشت مشتریان را مبنا قرار دادن محصول دناپلاس با کد ٧٠٣١٧ برای قیمت‌گذاری دناپلاس با کد ۷۰۳۲۳ دانسته و تاکید می‌شود که تولید محصول ٧٠٣١٧ از مهر سال ١۴٠١ متوقف شده و آخرین تولیدهای این محصول در نیمه اول سال ١۴٠١، مربوط به تعهدات ایجاد شده پیش از سال ١۴٠٠ بوده است.

در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بر اساس اعلام از سوی نهادهای ذیربط و ضرورت افشای اطلاعات، بهای کارخانه‌ای محصولات را بر اساس صورت‌های مالی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ که به تایید مراجع ذیربط رسیده بود، ایران‌خودرو منتشر و در سایت کدال افشا کرده است و به همین دلیل دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ در لیست قیمت فروردین‌ماه شرکت اعلام شده و به علت توقف تولید، از فهرست قیمت اردیبهشت و خرداد حذف شده است‌.

در مورد مشخصات دو خودرو و تفاوت‌های موثر در قیمت‌گذاری می‌توان گفت که دناپلاس دستی کد ٧٠٣٢٣ دارای تفاوت‌هایی از جمله توربوشارژ، سانروف، رینگ آلومینیومی و اکسل عقب دیسکی است که سبب کاهش حدود ۴۴ میلیون تومانی آن نسبت به خودروی مبنا شده است. قیمت‌گذاری محصولات بر اساس مصوبات نهادهای ذیربط صورت می‌گیرد و به طور حتم این شرکت خود را ملزم به تبعیت از ضوابط جاری قیمت‌گذاری می‌داند."

 

منابع: ایسنا، اکوایران

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها