ابتلای سه هزار نفر به تب مالت از ابتدای امسال/ لبنیات پاستوریزه مصرف کنید



رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: لبنیات غیر پاستوریزه مصرف نکنید.

 

به گزارش صبح ساحل، محمدرضا شیرزادی، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته حدود ۲۲ هزار نفر به بیماری تب مالت مبتلا شدند که این آمار از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۳۰۰۰ نفر به ثبت رسیده است.

به گفته وی مصرف فرآورده های لبنی بستر ابتلای انسان به بیماری تب مالت را افزایش می دهد و به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که افراد از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودداری کنند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  بیان کرد: دامداران  باید در هنگام کار از وسایل محافظتی مانند ماسک و دستکش و همچنین چکمه استفاده کنند و پس از پایان کار لباس های خود را عوض کنند.

او گفت: بیماری تب مالت باکتریایی است که توسط میکروب تب مالت از خوردن شیر پستانداران یا زخم به انسان منتقل می شود. علامت حاد بیماری تب مالت بدن درد است. 

 

سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر به تب مالت مبتلا می‌شوند

رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بیماری تب مالت در آن شایع است، گفت: تقریبا سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر به تب مالت مبتلا می‌شوند.

«محمدرضا شیرزادی» ادامه داد: معمولا یک مورد سقط جنین در دام دیده خواهد شد. البته دام ممکن است سال‌ها باکتری تب مالت را از طریق شیرش منتقل کند بنابراین باید مطمئن باشیم شیری که مصرف می‌کنیم، آلوده به باکتری تب مالت نیست.

رئیس گروه بیماری‌های بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر در مناطق روستایی زندگی می‌کنیم شیر را باید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به حالت جوش قرار دهیم نه این که صرفا ۵ دقیقه شیر را گرم کنیم. در گذشته اعتقاد بر این بود که ۲۰ دقیقه شیر را بجوشانند، اما در مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که ۵ تا ۱۰ حالت جوش هم کفایت می‌کند.

شیرزادی تاکید کرد: همچنین توصیه می‌کنیم از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه به طور جدی برحذر باشید، گاهی اوقات تصور می‌شود ماست به دلیل اینکه شیر جوشانده می‌شود، فرآیند تولید ماست باعث انتقال تب مالت نمی‌شود. اما متاسفانه در خیلی از مناطقی که ماست سنتی تولید می‌کنند از خامه یا سرشیر برای ماست نیز استفاده می‌کنند و این خامه یا سرشیر ممکن است آلوده به باکتری تب مالت بوده و ماست هم باعث انتقال بیماری تب مالت شود.

 علائم بیماری تب مالت

این بیماری با ضعف، تب، بی‌حالی و تعریق شروع می‌شود، ممکن است گرفتگی مفاصل و استخوان‌ها را ایجاد کند و ممکن است به ندرت گرفتگی قلب هم ایجاد کند.

تب مالت یا همان بروسلوز، بیماری عفونی است که بین حیوانات و انسان قابل انتقال است و عامل این عفونت باکتری بروسلا است ‌که بین حیوانات و انسان‌ها به صورت مشترک بیماریزا است.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران، ایلنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها