13

مهر

1403


شهرستان‌ها

28 تیر 1402 10:07 0 کامنت

 رییس تبلیغات اسلامی قشم با اشاره به برنامه های پیش بینی شده برای ماه محرم، گفت: امسال ۵۹ هیات مذهبی در این شهرستان مرزی مراسم‌های عزاداری این ایام را برگزار می‌کنند.

        

به گزارش صبح ساحل، حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی روز چهارشنبه گفت: این تعداد هیات مذهبی در ایام ماه محرم در اجرای برنامه‌های سوگواری و عزادارای سرور و سالار شهیدان در سطح این شهرستان و جزیره قشم مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه ۴۰ نفر از روحانیون مبلغ و مبلغه نیز در هیات‌های مذهبی، مساجد و حسینیه‌ها شهرها و روستاهای این جزیره حضور یافته و در آیین‌های این ایام به سخنرانی می‌پردازند، گفت: همچنین ۱۰۰ مداح در برنامه‌های این ایام به نوحه خوانی و مداحی می پردازند.

رییس تبلیغات اسلامی قشم با اشاره به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی همزمان با سراسر کشور در این جزیره توضیح داد: این همایش اولین جمعه ماه محرم در مصلی امام علی (ع) این شهرستان مرزی برگزار خواهد شد.

کاظمی یادآور شد: همچنین در این ایام ۱۰ هیات به صورت دسته روی برنامه های مذهبی این شهرستان را پوشش می‌دهند، ضمن اینکه در حاشیه برنامه‌های دسته روی ۳۰ ایستگاه صلواتی دایر بوده و به عزاداران خدمات ارایه می‌دهند.

وی با بیان اینکه تجمیع برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورا در ظهر عاشورا در سه نقطه این شهرستان اجرا می‌شود، اظهار داشت: برگزاری نماز ظهر عاشورا نیز به صورت هماهنگ با سراسر کشور در سرزمین آب و آفتاب اجرا می‌شود که در این زمینه با تمامی هیات مذهبی هماهنگ شده است.

به گفته رییس تبلیغات اسلامی قشم در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان در ۲۵ هیات مذهبی این جزیره پخت غذا و پذیرایی از عزاداران حسینی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: به مناسبت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) عده ای از مبلغین اعزامی از قم نیز در جزیره هنگام فعالیت می کنند.

شهرستان قشم دارای ۲ بقعه متبرکه، حدود ۳۲۰ مسجد، ۲۰ حسینیه و تکایا و یک مهدیه است.

مُحَرَّمُ الحَرام نخستین ماه سال شمار هجری قمری است و دلیل نامگذاری این ماه، حرام بودن جنگ در آن ذکر شده است.

واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین (ع) و یارانش شد، در ماه محرم سال ۶۱ قمری اتفاق افتاده است.

شیعیان هر ساله دهه اولِ این ماه را برای امام حسین (ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین (ع) (بیستم ماه صفر) به مدت ۵۰ روز ادامه دارد.

دیدگاه ها (0)
img