رئیس اتحادیه بارفروشان:

گرمای هوا و ازدیاد عرضه، میوه و صیفی را ۲۰ درصد ارزان کرد



رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: با توجه به گرمای هوا و ازدیاد عرضه، قیمت میوه و صیفی ۲۰ درصد کاهش یافته است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته باشگاه خبرنگاران، مصطفی دارایی نژاد گفت: با توجه به فراوانی عرضه، گرمای هوا و کاهش تقاضا همزمان با آغاز محرم قیمت تمامی اقلام میوه و صیفی ۲۰ درصد نسبت به هفته  گذشته کاهش داشته است.

او قیمت هرکیلو انگور یاقوتی ۳۰ تا ۴۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: نرخ کنونی هرکیلو آلبالو ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان، زردآلو ۲۰ تا ۳۵ هزارتومان، هلو ۱۰ تا ۳۰ هزارتومان، سیب گلاب ۲۵ تا ۴۰ هزارتومان، آلو قطره طلا ۱۵ تا ۳۵ هزارتومان، آلو سانتریزه ۳۰ تا ۴۰ هزارتومان، گیلاس صورتی ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان، گیلاس مشکی ۳۰ تا ۴۰ هزارتومان، گیلاس تکدانه ۸۰ هرارتومان، شلیل شبرنگ ۲۵ تا ۴۰ هزارتومان، خیار درختی ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان، خیار اصفهان ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان و خیار بوته ای ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است.

دارایی نژاد قیمت هرکیلو هندوانه را ۶ تا ۷ هزارتومان، طالبی ۷ تا ۸ هزارتومان، جانا ۸ تا ۱۰ هزارتومان و ملون ۱۰ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی از کاهش ۲۰۰ هزارتومانی هرکارتن آناناس خبرداد و گفت: اکنون نرخ هرکارتن آناناس ۸۰۰ هزارتومان و هرکیلو موز هندی ۴۰ هزارتومان و موزاکوادور ۵۲ هزارتومان است. همچنین جلوی واردات انبه گرفته شده و تمامی انبه های موجود در بازار قاچاق است.

او قیمت هرکیلو پیاز را ۸ تا ۱۱ هزارتومان و سیب زمینی ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان اعلام کرد و گفت: طبق روال همه ساله در ایام محرم تقاضا برای خرید پیاز و سیب زمینی در بازار افزایش می یابد.

دارایی نژاد درباره آینده بازار میوه گفت: برآوردها حاکی از آن است که هفته آینده قیمت میوه و صیفی ۱۰ درصد کاهش یابد.

 

۲۰ درصد از مردم توان خرید میوه را ندارند

گفتنی است که در هفته ابتدایی تیرماه، رییس اتحادیه بارفروشان با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد از مردم توان خرید میوه را ندارند، گفت: قیمت میوه در هفته پیشرو افت ۵۰ درصدی را تجربه کرد اما هزینه حمل و نقل و چیدن گیلاس، آلبالو و زردآلو باعث شده است که در هر کیلو ۲۰ هزار تومان به این قیمت این میوه‌ها اضافه شود. در سال جاری تولید ۲ برابر سال گذشته بیشتر شده است و با کاهش مصرف باید برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم از هفته آینده به دلیل گرمای هوا امکان ریزش مجدد قیمت میوه وجود دارد چراکه میوه محصول فسادپذیر است و فروشندگان برای از بین نرفتن آن قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.

مصطفی دارایی‌نژاد ، با بیان اینکه عربستان متقاضی خرید سیب درختی، کیوی، گیلاس و آلبالو از ایران است، گفت: قطر، عمان، عربستان و سوریه متقاضی خرید میوه از ایران هستند در سنوات گذشته امکان صادرات میوه از ایران به عربستان وجود نداشت اما در حال حاضر زمینه‌ها برای صادرات میوه به این کشور فراهم شده است.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای ارتقا کیفیت بسته‌بندی‌ میوه به عربستان، افزود: بسته‌بندی شکیل برای عرب‌ها حائز اهمیت است از این‌رو برای بالا بردن کیفیت بسته‌بندی‌ها از دانش پژوهان دانشگاه شریف کمک گرفتیم و تلاش داریم از پلاستیک نانو برای بالا بردن ماندگاری میوه‌ها استفاده کنیم.

این فعال صنفی تناژ خرید سیب درختی عربستان از ایران را قابل توجه دانست و بیان کرد: سیب موجود در انبارها نمی‌تواند نظر عرب‌ها را جلب کند چراکه داخل این میوه پوک و قهوه‌ای شده است و زمان ماندگاری آن به اتمام رسیده است؛ احتمال همکاری ایران و عربستان زیاد و موانع پیشروی صادرکنندگان رفع شده است. رایزنی‌ها برای تجارت میوه به عربستان در حال انجام است و به نظر می‌رسد بتوانیم در آینده نه چندان دور میوه‌ به این کشور صادر و سهم ترکیه از بازار عربستان را تصاحب کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها