ماجرای ترخیص محموله‌ی گوشت پس از 500 روز و بررسی شبهات سلامت آن ؛

ابــهام گوشتـی



طی چند روز گذشته خبری مبنی بر ترخیص گوشت‌های معطل مانده در گمرک بندرعباس  به دستور دادستان بندرعباس و مجوز اداره  کل دامپزشکی هرمزگان منتشر شده که ابهام‌ زیادی در مورد سلامت این گوشت ها در اذهان  عمومی وجود دارد. طبق اعلام اداره دامپزشکی هرمزگان این گوشت ها حدود 16 ماه پیش وارد ایران شده است و تا همین چند روز پیش در محل بندر شهید رجایی بندرعباس نگهداری شدند. «مصطفی فخرآبادی پور»، مدیر اداره کل دامپزشکی هرمزگان در مورد روند تایید سلامت  این محموله اعلام کرد که اطلاع رسانی در این باره از طريق اداره کل روابط عمومی سازمان دامپزشکی ایران  باید صورت بگیرد که متاسفانه روابط عمومی سازمان دامپزشکی ایران، پاسخگوی تماس‌های صبح ساحل برای چگونگی تایید سلامت این محموله نبودند. در مصاحبه‌های منتشر شده از مدیر روابط عمومی  سازمان دامپزشکی ایران اعلام شده است که از لحاظ سلامت، گوشت‌ها سالم و قابل مصرف است و طی مدت این یکسال هم بر اساس استانداردهای لازم نگهداری شده‌اند و هیچ نوع افت کیفیت و سلامت ندارند، اما بیشتر این گوشت‌ها برای مصرف خانگی مناسب نیستند و باید  وارد صنعت برای مصرف در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) شوند. با وجود این اظهار نظر اما همچنان تائید سلامت محموله گوشتی که 500 روز مانده و حالا قرار است به فرآورده‌هایی چون کالباس و سوسیس تبدیل شود برای همگان مبهم است.
  

 یک پزشک: مصرف گوشت‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود 

«محسن نقاشی»، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران نظر دیگری دارد. این مقام مسئول با اشاره به اینکه محموله گوشتی مذکور برای سلامت خانوارها مناسب نیست، اعلام کرد:«متاسفانه هر زمان چنین مشکلی به وجود می‌آید، این صنعت، چوب آن را می‌خورد. گوشتی که برای افراد و خانوارها به لحاظ سلامت مناسب نیست چرا باید در صنعت استفاده شود». 
نقاشی با بیان این که از این دست اتفاق‌ها بارها رخ داده است، گفت: «شرایط نگهداری گوشت برای صنایع غذایی دارای استانداردهایی است و نمی‌توان با سردخانه‌های معمولی گمرکات انتظار داشت یک سال گوشت در این سردخانه‌ها بماند و به لحاظ سلامت مشکلی نداشته باشند». واضح است که ضد ونقیض‌ها درباره سلامت محموله گوشتی در ابهام است. در همین رابطه دکتر «حمیدرضا خدایی» دکترای تخصصی فیزیولوژی دام و طیور اظهار کرده است که مصرف انسانی این گوشت‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود مگر اینکه به صورت حرارت دیده باشد. 
  

 دامپزشکی هرمزگان: کالا ازنظر سلامتی هیچ مشکلی ندارد

دامپزشکی یکی از مراجع ذی ربط برای تائید سلامت محموله گوشتی است. به همین علت با «فخرآبادی پور» مدیرکل سازمان دامپزشکی هرمزگان  گفت و گو کرده‌ایم. وی افزود: تمامی محصولاتی که دامپزشکی بر آن‌ها نظارت دارد، دارای یک کد رهگیری هستند تا اگر آلودگی در یک محصول رخ دهد، محصول از طریق کد رهگیری از بازار جمع‌آوری شود. مطابق ضوابط بهداشتی واردات گوشت منجمد؛ کلیه واردکنندگان موظف هستند پس از اخذ مجوز واردات در کشتارگاه‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور اقدام به تولید گوشت و الصاق برچسب به نام مجوز گیرنده و همچنین دریافت کد رهگیری به منظور امکان ردیابی کالا در مراحل حمل‌ونقل، نگهداری و عرضه می‌باشند و ازآنجایی‌که امکان ردیابی این محصول وجود ندارد بحث توزیع به‌صورت خانوار منتفی است و برای مصرف سریع در مراکز مجاز تحت نظارت فرستاده شود یا برای مصرف حرارت دیده ارسال شود. به‌طورکلی این محموله قابلیت مصرف خانوار را دارد اما چون قابلیت رهگیری آن ممکن نیست به دلیل سلامت جامعه مجوز توزیع خانوار لغو می‌شود و به همین دلیل تصمیم بر این شد که این محصول برای مصرف حرارت دیده ارسال شود.
فخرآبادی پور در خصوص سلامت این کالا گفت: «این کالا بعد اظهار به سردخانه‌ای تحت نظارت گمرک فرستاده شد و کارشناسان سازمان دامپزشکی محموله را تفکیک کرده‌اند. در بازدید دامپزشکی از محموله 200 تنی گوشت منجمد نمونه‌برداری لازم شده و آزمایش‌های AhP دامپزشکی صورت گرفته همچنین بازدید ارگان لیپتیک انجام شد (اول سلامت ظاهری محصول تایید و بعد به مرحله آزمایش فرستاده می‌شود) و محموله ازلحاظ سلامت مورد تائید سازمان دامپزشکی قرارگرفته است. اما اسناد آزمایش‌های انجام‌شده در مورد سلامت این محموله موجود است و کالا ازنظر سلامتی هیچ مشکلی ندارد. شایعات ایجادشده پیرامون سلامت این محصول صحت ندارد و سال گذشته 17 هزارتن گوشت مرغ را و 30 تن گوشت ترخیص شده تمام مراحل زیر نظر دامپزشکی رصد می‌شود و کوچک‌ترین مشکل را تائید نمی‌کنید، چون سلامت جامعه خط قرمز ماست».
اگر کلاه خود را قاضی کنیم، به نظر نمی‌رسد که محموله گوشتی که یک سال در گمرک مانده است از سلامت و کیفیت لازم برخوردار باشد. انتظار می‌رود وزارت بهداشت و مسئولین سازمان غذا و دارو به این مسئله ورود کنند و تدبیری برای ترخیص به موقع اینگونه محموله‌ها بیاندیشند. یا آنکه جلوی ورود این گوشت‌ها را  به  بازار مصرف بگیرند.
 
   

تعلل صاحب محموله در ترخیص 

حال علت ترخیص این محموله گوشت پس از 500 روز چه بوده است؛ این موضوع را ازسرپرست معاونت امور گمرکی و واردات حوزه نظارت استان جویا شدیم. «فریبرز گرگی»، در گفت وگو با صبح ساحل گفت: در تاریخ 10.11.1401 اسناد گوشت‌های منجمد با وزن ناخالص 115 تن و وزن خالص حدود 111 تن در سامانه جامع امور گمرکی بارگذاری و این گوشت ها وارد گمرک شده است.وی افزود: از تاریخ 1401/11/10 با توجه به این که گوشت‌ها مشکلاتی را با سازمان دامپزشکی داشته‌اند نتوانستند مجوز این سازمان را اخذ کنند و نهایتا در تاریخ 1402/4/25 سازمان دامپزشکی مجوز خود را در سامانه بارگذاری کرده و با فاصله یک روز در تاریخ 1402/4/26 محموله از گمرکات خارج شده است.   وی ادامه داد: صاحب کالا از زمانی که کالا را از کشتی تخلیه کرده تا زمانی که به اداره بنادر مراجعه کرده که قبض انبار را دریافت کند 11 ماه دچار مشکل بوده و این 11 ماه متوجه خود شرکت صاحب کالا بنام شرکت ایران گارمنت است که در این مدت هیچ ارسالی نه برای ما  و نه برای سازمان دامپزشکی نداشته‌اند.  
  

 گمرک هیچ گونه قصور و تعللی نداشته

گرگی گفت: تعللی که از تاریخ ورود این گوشت‌ها تا تاریخ 1402/4/25 بوده تا مقداری مربوط به خود شرکت و مقداری مربوط به سازمان دامپزشکی بوده است و دلیل آن لیبل گذاری‌های اشتباه از طرف خود شرکت بوده که به اشتباه بر روی بسته بندی کالاها اسم شرکت های دیگر را درج کرده بودند. وی ادامه داد: در این قضیه فرستنده‌ای که برای همه شرکت‌ها گوشت منجمد را ارسال کرده، به اشتباه لیبل شرکتی دیگر را درج کرده بود که با اسم اصلی شرکت مغایرت داشت از این رو دامپزشکی تاییدیه را صادر نمی کرد و برای رفع این مشکل گوشت‌های منجمد از تاریخ 10.11.1401 تا 25.4.1402 در سامانه جامع ما ماندگار شدند. گرگی در پایان افزود: آنچه که مسلم است خود گمرک در این زمینه هیچ گونه قصور و تعللی نداشته و اگر گمرک اجازه ترخیص را بدون مجوز دامپزشکی صادر می کرد تخلف قانونی صورت می گرفت ولی در این باره ما به وظایف قانونی خود عمل کرده و با فاصله یک روز بعد از آنکه کلیه مجوز ها در سامانه قرار گرفته تشریفات ترخیص را انجام داده‌ایم .
پرنیان بلوچی
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها