نگاهی به واردات خودرو در دوسال گذشته؛

دستور ترخیص هزار دستگاه خودروی وارداتی از بنادر هرمزگان، صادر شد



رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور دستور قضایی برای ترخیص هزار دستگاه خودروی خارجی وارد شده در بنادر استان خبر داد.

             

به گزارش صبح ساحل، مجتبی قهرمانی صبح امروز (۱۰ مردادماه) با اشاره به گزارش‌های واصله مبنی بر واردات حدود هزار دستگاه خودروی هیوندای النترا، توسان، کریتا، اکسنت و سان‌یانگ به کشور و معطلی چندماهه آن‌ها در بنادر استان هرمزگان، با صدور دستور ویژه قضایی از مدیران کل استاندارد، بنادر و دریانوردی و گمرکات استان خواست ضمن پیگیری موضوع به سرعت جهت تعیین تکلیف و ترخیص این خودروها اقدام کنند. 
 
وی به دادستان مرکز استان هرمزگان و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز مأموریت داد به منظور جلوگیری از احتکار و سوء استفاده‌های احتمالی با ورود به موضوع تأخیر به وجود آمده در ترخیص خودروهای وارداتی، شرکت‌های واردکننده را مکلف کند به نحوی عمل کنند که در حداقل زمان ممکن، فرآیند ترخیص این خودروها انجام شود.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین از دادستان مرکز استان هرمزگان و مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خواست با اتخاذ تمهیدات لازم بر روند ترخیص این خودروها تا زمان تحویل آن‌ها به مشتریان واقعی نظارت کنند.

   

واردات و عرضه پنج مدل هیوندای مشخص شد

ماه گذشته برنامه واردات و عرضه پنج مدل هیوندای مشخص شد و بنا شده بود ترخیص محموله اصلی این پنج مدل از گمرکات کشور آغاز شود که در گام نخست هیوندای اکسنت، کونا، النترا، سان یانگ و کریتا ترخیص می‌شوند و سپس محموله هیوندای توسان به مرحله ترخیص رسمی می‌رسد.

باتوجه به اطلاعات بدست آمده نزدیک به ۹۰۰ دستگاه از خودروهای هیوندای النترا، کونا، کرتا و اکسنت در گمرکات کشور است که تمامی آنها به ترتیب ترخیص و به انبار شرکت وارد کننده فرستاده می‌شوند.

همچنین قرار است تا به زودی بیش از هزار دستگاه هیوندای به اولویت‌های سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی اختصاص پیدا کند.

به نوشته آخرین خبر، گفته می‌شود که به دلایل مختلف هنوز چالش‌هایی برای واردات جدید خودروهای کره ای وجود دارد و در این بین متولیان واردات خودرو به دنبال آن هستند که موانع ثبت سفارش جدید و عرضه خودروهای کره جنوبی حل شود.لازم به ذکر است که در صورت حل چالش‌ها، مدل‌های بیشتری از برند هیوندای امکان حضور در بازار ایران را پیدا می‌کنند و با افزایش سهم خودروهای کره ای در دوره واردات جدید می‌توان حال و هوای بازار صفر کیلومتر های کشور را که بیشتر دارای خودروهای چینی هستند تغییر داد.

گمرک ایران اعلام کرده است در بهار امسال ۲۴۱ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶/ ۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است. همچنین عمده خودروهای وارداتی شامل «آمبولانس» و خودروهای سواری با برند «ZOTYE»، «چانگان» و «بنز» بوده است. وجود بنز در جمع خودروهای سواری وارداتی به کشور در حالی است که سقف قیمتی ۲۰ هزار دلاری برای ورود خودرو به کشور در نظر گرفته شده و باید دید آیا مدل وارداتی، این سقف را رعایت کرده است؟

چه تعداد خودرو در دوسال گذشته وارد کشور شده است؟/ رقابت پارس‌خودرو و کرمان‌خودرو در واردات خودروهای خارجی

 در بازه زمانی ابتدای بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ تا ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۲، تعداد ۲۴۶ دستگاه خودرو وارد کشور شده که در این بین، عمده خودروهای سواری واردشده توسط «پارس خودرو» به تعداد ۹۰ دستگاه و ارزش ۹۶۶ هزار دلار بوده است. بنابراین سهم پارس‌خودرو از واردات بهار امسال بالغ بر ۹۶/ ۱۷ درصد از ارزش و ۵۹/ ۳۶ درصد از تعداد کل خودروهاست. شرکت‌های «پاکرو سبز قشم» و «مهندسی مانی مهر آب خاک» نیز پس از آن، به ترتیب در جایگاه‌های دوم و چهارم جدول واردات سواری قرار دارند. همچنین از اول بهمن‌ماه ۱۴۰۱ تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲، براساس آخرین اطلاعات استخراج‌شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، ۷۶۸ دستگاه خودرو به ارزش ۵/ ۱۲ میلیون دلار به دلیل عدم دریافت مجوزهای ترخیص، عدم صدور کد رهگیری بانک یا عدم پرداخت حقوق ورودی در جریان انجام تشریفات ترخیص هستند. از این تعداد خودرو بیشترین میزان به لحاظ ارزش، متعلق به «شرکت تجارت بین‌المللی و پشتیبانی کرمان‌خودرو» به تعداد ۳۰۰ دستگاه بوده است که سهمی بالغ بر ۴۸ درصد از ارزش و ۳۹ درصد از تعداد خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص را تشکیل می‌دهد.

پس از آن، «شرکت سایپا» با ۳۲۷ دستگاه خودرو و با سهم ۲۹ درصد از ارزش و ۴۳ درصد از تعداد و «بازرگانی کوشا خودرو نگین» با ۵۳ دستگاه خودرو، با سهم ۹ درصد از ارزش و ۷ درصد از تعداد، در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. عمده خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص طی مدت مورد بررسی نیز متعلق به گمرکات «شهید باهنر بندرعباس»، «غرب تهران» و «تهران امور واردات» به ترتیب با سهم‌های ۴۸، ۳۰ و ۷ درصد از ارزش دلاری خودروها بوده است. در آمار منتشره خودروهای وارداتی برخی بازیکنان تیم ملی فوتبال نیز به چشم می‌آید، آن هم در حالی که قیمت آنها بسیار بالاتر از سقف تعیین‌شده است. به عنوان مثال، خودروی وارداتی توسط یکی از بازیکنان، بالغ بر ۱۱۵ هزار دلار قیمت دارد که تقریباً شش برابر سقف تعیین‌شده است. عدم رعایت سقف قیمتی البته در مورد برخی از شرکت‌های واردکننده نیز صدق می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها