مهدی تاج:

رونالدو هم به فوتبال ایران بیاید رشد نمی‌کنیم



رئیس فدراسیون فوتبال با بیان این که استقلال و پرسپولیس از حضور در بورس هیچ سودی نبرده اند و زیان ده هم شده اند، گفت: رونالدو هم به فوتبال ایران بیاید رشد نمی‌کنیم!

   

به گزارش صبح ساحل، مهدی تاج در مورد قوانین جدید نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال گفت: قوانین نقل و انتقالاتی از تمام اطلاعاتی که در مجوز حرفه‌ای کسب کردیم، برآمده است. این اطلاعات بارگذاری شده و توسط تیمی در حال بررسی است تا ببینیم از باشگاه‌ها چه تحویل گرفتیم. اولین مورد جدی کردن ایفمارک برای همه بود. بازیکنان خارجی قراراداد می‌بستند اما پس از مدتی دچار مصدومیت یا مجروحیت می‌شدند. دومین مورد آپشن ۲۰ درصد قراردادها است. پشت برخی قراردادها آپشنی‌هایی وجود داشت. مثلاً می‌گفتند اگر گل زدی اینگونه است یا حق فسخ قرارداد، رضایت مدیرعامل و.... وجود داشت. به قول ما عمه بزرگ‌تر از خاله. یعنی خود قرارداد از آپشن‌ها کمتر بود.

قراردادها باید با پول رایج ممکلت بسته شود نه ارزی!

تاج گفت: به ما گفتند بیشتر از ۲۰ درصد برای هر قرارداد نمی‌توانید آپشن بدهید. مورد دیگر مربوط به انعقاد قرارداد دسته جمعی اعضای کادرفنی بود که همه با هم با یک باشگاه قرارداد می‌بستند و اگر یک نفر دچار مشکل می‌شد، همه قهر کرده و می‌رفتند. ما گفتیم باید قراردادها تک تک بسته شود و شرایط متفاوت باشد. بحث دیگر هم انعقاد قرارداد ارزی، یورویی و دلاری با داخل کشور بود. در داخل کشور هرگونه معامله ارزی ممنوع است. در ایران کسی نمی‌تواند بگوید پرتغال کیلویی ۷ یورو است. بنابراین قراردادها از امسال باید با پول رایج مملکت بسته شود. در کمیته وضعیت پرونده‌ای موجود است که گفتند می‌خواستیم ریالی محاسبه کنیم اما طرف پرونده دلاری قرارداد بسته بود. این هم از رسیدگی کمیته وضعیت خارج است و باید به فیفا، یوفا و دادگاه CAS برود. مورد دیگر ممنوعیت قرارداد یک ساله بازیکنان با باشگاه‌ها به صورت یک ساله بود.

بازیکن خارجی باید ۱۸۷۰ دقیقه در لیگ بازی کند

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به مخالفت دلال‌ها با این قوانین خاطرنشان کرد: در هفت یا هشت مورد این قوانین، پای دلالان در میان است که رسانه و برنامه دارند و در همه جا فشار می‌گذارند. البته نمی‌گویم همه مخالفان ما دلال هستند. بازیکن وقتی یک ساله قرارداد می‌بندد، ایجنت امسال و سال بعد از او پول می‌گیرد. وسط کار هم با او مذاکره کرده و می‌گوید تا آخر فصل بازی نکن. به همین دلیل گفتیم باید قراردادها ۲ ساله به بالا بسته شود تا استخوان‌بندی تیم‌ها تقویت شود. اینکه بازیکن را لژیونر کنیم و با قرضی ۵ برابر قرارداد اصلی بازگردانیم هم ممنوع شد. بازیکن خارجی هر تیم باید در ۶۰ درصد بازی‌ها حضور داشته باشد. یعنی باید ۱۸۷۰ دقیقه در لیگ برتر ایران بازی کند. بازیکن خارجی یعنی به نسبت بازیکن داخلی، مزیت بهتری داشته که او را جذب کردیم. نه اینکه بازیکن خارجی را ۲۰ دقیقه درون زمین بگذارید.

نباید بازیکن خارجی بیاوردیم که وضعش از ایرانی‌ها بدتر باشد

رئیس فدراسیون گفت: ۱۰ بازیکن خارجی داشتیم که اصلاً بازی نکرده‌اند. وقتی محصولی وارد کشور می‌شود برای آن مزیتی قائل هستیم. مثلاً می‌گوئیم باید تعرفه‌ای بدهد یا از تولید داخلی‌مان باید خیلی بهتر شود. با این جمعیت ۸۰ میلیونی نباید بازیکنی بیاوریم که وضعیتش از ایرانی‌ها بدتر است و حاضر نیستیم او را در زمین بگذاریم. به همین دلیل گفتیم اگر بازیکن خارجی ۶۰ درصد بازی نکند، یک سهمیه خارجی باشگاه کم می‌شود یا سال دیگر به او مجوز نمی‌دهند.

تاج در مورد بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور، توضیح داد: آنها نمی‌توانند قرضی بیایند و پول مضاعف بگیرند.

هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات بازیکن یا کادرفنی را پرداخت کند

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد کسر مالیات در قراردادها که بعضاً برخی باشگاه‌ها آن را برعهده می‌گیرند، عنوانکرد: هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات را برعهده بگیرد. در قوانین مالیات برعهده فردی است که پول را می‌گیرد نه اینکه بگوییم باشگاه مالیات بازیکن یا کادرفنی را برعهده بگیرد. این اشتباه را در گذشته داشتیم اما الان مالیات برعهده خود فرد است.

با قوانین جدید لیگ جوان شد نه پیر

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اظهارنظر محمدرضا ساکت مبنی بر اینکه قوانین باعث شد تا میانگین سنی در لیگ برتر بالا برود، عنوان کرد: در گذشته هر تیم ۳۸ بازیکن را در لیستش وارد می‌کرد که آمار بازی کردن این نفرات را دارم اما به دلایلی نمی‌گویم. البته از این ۳۸ نفر به ندرت جوانان را بازی می‌دادند و برخی باشگاه‌ها صفر دقیقه به جوانان بازی می‌دادند. برخی هم ۲۰ دقیقه یا ۲ بازی از جوانان استفاده کردند. ایجنت‌ها تعداد زیادی بازیکن به باشگاه برده و ۳۸ قرارداد می‌بستند. ممکن است به این قوانین ایراداتی باشد که مشغول رسیدگی به آنها هستیم اما این بار گفتند ۱۹ بازیکن بالای ۲۳ سال که بزرگسالان هستند و سایر نفرات زیر این سن. این اتفاق لیگ را جوان می‌کند و پیر نمی‌کند. اگر منظورشان تعداد بازیکنان است، همه آن ۳۸ نفر که بازی نمی‌کردند و در مجموعه خود فعال نبودند.

مجوز حرفه‌ای شرایط باشگاه‌ها را از نظر مالی به روز می‌کند

تاج در واکنش به این موضوع که باشگاه‌های خصوصی به رعایت سقف بودجه اعتراض دارند، گفت: ۱۳ باشگاه ما دولتی هستند و تنها سه باشگاه خصوصی هستند؛ یعنی این ۱۳ باشگاه دست‌شان در جیب دولت است، اما در همین باشگاه‌ها هم می‌بینیم بدهکاری زیاد است. ما با ارفاق به ۶ باشگاه لیگ برتری، ۲ باشگاه دسته اولی و ۲ باشگاه بانوان مجوز حرفه‌ای دادیم وگرنه همه باشگاه‌ها مقروض بودند. همین الان هم هستند. وقتی قرض‌ها روی هم بیاید، کار سخت می‌شود. مجوز حرفه‌ای یعنی باشگاه را از لحاظ مالی به روز کرده و از هر حیث به لحاظ مالی، ورود به مسابقات حرفه‌ای لیگ قهرمانان را دارد.

نباید یک تیم هزینه‌اش ۲۵ میلیارد و دیگری ۴۵۰ میلیارد باشد

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم لیگ ما مثل انگلیس جذاب باشد، باید قراردادها به هم نزدیک باشد تا همه تیم‌ها بتوانند بازیکن خیلی خوبی بگیرند. وقتی ۴ تیم بیش از ۶۶ درصد هزینه‌های کل لیگ را در اختیار داشته باشند، درست نیست. نباید یک تیم هزینه‌اش ۲۵ میلیارد و دیگری ۴۵۰ میلیارد باشد. این رقابت مثل مقایسه پیکان و پراید است. همه جای دنیا این کار را می‌کنند. ما چیزی را ابداع نکردیم. توسعه ناگهانی شروع نمی‌شود بلکه از جایی شروع و به جایی ختم می‌شود.

برخی باشگاه‌ها حتی نمی‌دانستند چقدر بدهکاری دارند!

رئیس فدراسیون خاطرنشان کرد: ممکن است برخی‌ها مخالف فدراسیون باشند اما مخالف فوتبال که نیستند، باشگاه‌ها باید بدهی نداشته باشند تا بتوانند مجوز حرفه‌ای بگیرند. قطعاً باید منابع درآمدی‌شان احصا شود. وقتی باشگاهی نمی‌دانست چه قدر بدهکاری دارد نمی‌توان روی آن حساب کرد. الان دست کم همه باشگاه‌ها می‌دانند چه قدر بدهکار هستند.

باشگاهی را در بورس عرضه کردیم که زیان‌ده است!

تاج در مورد مشکوک بودن کنترل سقف بودجه، گفت: باشگاه‌ها عدد ثابتی دارند. بنا نیست ملوانی که حدود ۵۰ میلیارد هزینه کرده، ناگهان ۳۰۰ میلیارد هزینه کند. روی این باشگاه‌ها اصلاً حرف نداریم اما ۶_۵ باشگاه دانه درشت داریم. برخی باشگاه‌ها مشکل مالی ندارند. همین استقلال و پرسپولیس که به بورس رفته‌اند، باید داده‌ها، ستاده‌ها و ارزش افزوده را به بورس ببرند. در واقع باید سازمان و مؤسسه سودده را به بورس ببرید نه زیان‌ده. باشگاهی را در بورس عرضه کردیم که زیان‌ده است. یعنی اگر هزار سهم داشته باشید، به همان اندازه ضرر کردید. باید جایی جلوی این کار را بگیریم.

برگزاری بازی تدارکاتی تیم ملی در تهران

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد برنامه‌های تیم ملی عنوان کرد: تیم ملی فوتبال ایران علاوه بر بازی تدارکاتی با بلغارستان در فیفادی شهریور ماه، یک بازی تدارکاتی با تیم آفریقایی کیپ ورد برگزار خواهد کرد. این مسابقه قرار است در تهران انجام شود. همچنین تیم ملی در تورنمنتی در کشور اردن حضور می‌یابد. ایران ۲۱ مهرماه با عراق بازی خواهد کرد و سه روز بعد در صورت برتری به مصاف برنده اردن و قطر خواهد رفت.

برخی مواقع مدیرعامل باشگاه‌ها پای قرارداد را امضا نمی‌کرد

وی افزود: اکنون پرسپولیس، استقلال، سپاهان، گل‌گهر و.... سقف بودجه خود را به ما می‌دهند که ۲ راه کنترلی خیلی قوی داریم. برخی مواقع مدیرعامل باشگاه‌ها پای قرارداد را امضا نمی‌کرد که نمونه‌اش را در بحث مجوز حرفه‌ای داشتیم. اکنون به جز مدیرعامل، همه اعضای هیأت مدیره و رئیس مجمع باید امضا کنند. دومین مورد این است که به دلیل دولتی اداره شدن باشگاه‌ها به موجب قانون، سازمان بازرسی کل کشور نیز با مستقر شدن در مجموعه‌ها وظایف بازرسی خودش را انجام می‌دهد.

نمی‌دانم چرا حواله خودرو به بازیکنان سر و صدا کرد

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اهدای حواله خودرو به بازیکنان تیم ملی گفت: نمی‌دانم چرا «حواله خودرو» سر و صدا کرد؟! همه ورزش‌ها قابل احترام است ولی فوتبال در تمام کشورها با بقیه رشته‌ها فرق می‌کند و گردش مالی متفاوتی دارد. این حواله‌های خودرو فقط برای بازیکنان است و به کادر فنی و یا اطرافیان تیم ملی داده نشده است.

باید کمک کنیم استقلال سال آینده مجوز حرفه‌ای بگیرد

تاج در مورد گلایه هواداران استقلال مبنی بر عدم صدور مجوز حرف‌ای این باشگاه گفت: همه باید کمک کنیم استقلال سال آینده مجوز حرفه‌ای بگیرد. برای مجوز حرفه‌ای ۳۵ مورد داریم که پس از پایان مدت، استقلال فقط ۱۹ مورد را جواب داده و بارگذاری کرده بود. من خودم پیگیر هستم اما یکی از مشکلات استقلال بدهی استراماچونی بود که پس از بسته شدن پنجره آن را پرداخت کردند. باید پرسید آنهایی که پول را دادند، چرا زودتر این کار را انجام ندادند.

امید دارم استقلال دیگر از آسیا حذف نشود

وی در مورد حذف استقلال از آسیا گفت: الان خطیر که یک فرد فرهیخته و دانشگاهی است به استقلال آمده او مدرک دکترای دانشگاه صنعتی شریف را دارد او اطلاعات خیلی خوبی دارد. خودش جز افرادی است که بحث قانون سقف بودجه و قوانین نقل و انتقالات را دنبال کرد. فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش باید بدانند یک قدرت و توانمندی برای کشور در آسیا است. همه باید تلاش کنیم موانع این باشگاه را رفع کنیم تا سال بعد حتماً مجوز بگیرد. اطمینان دارم این اتفاق می‌افتد. من نمی‌توانم بگویم استقلال قطعاً دیگر حذف نخواهد شد اما اطمینان دارم با فرآیندی که این باشگاه دنبال می‌کند، امید داریم دیگر حذف نشود. باید بدهی‌هایش را شناسایی و برای پرداخت آن برنامه‌ریزی کند. در برخی کشورها درآمد حق پخش تلویزیونی بین ۶۲ تا ۷۳ درصد متفاوت است.

اگر رونالدو هم به فوتبال ایران بیاید رشد نمی‌کنیم

وی در مورد جذب ستاره‌ها از سوی عربستان گفت: عربستان یک بودجه کلانی درنظر گرفته تا علاوه بر ورزش و فوتبال، گردشگری و سینمایش را هم توسعه دهد تا از پول نفت بی‌نیاز شود؛ این شیوه برای ما شدنی نیست و از طرفی توسعه خریدنی نیست. ما اگر کریستیانو رونالدو را هم بیاوریم فوتبال‌مان خیلی توسعه پیدا نمی‌کند. عربستان اگر خودش بیاید به ایران می‌بازد؛ ولی در لیگ قهرمانان آسیا که محل تقابل پول‌هاست، داستان فرق می‌کند.

اردوی تیم امید دیر شروع شد

تاج در مورد وضعیت تیم فوتبال امید گفت: برنامه‌های تیم امید دیر شروع شد، اما به‌خاطر ارتباط خوبی که با AFC داریم، به‌جای کافا در تورنمنت غرب آسیا حضور داشتیم وبازی‌های خوبی هم داشتیم. تیم امید به ترکیه می‌رود و با ازبکستان هم بازی می‌کند. ما یک تیم برای حضور در بازی‌های آسیایی به چین می‌بریم و تیمی که در این مسابقات شرکت می‌کند، شرایط سنی متفاوتی دارد. این مسئله را پیش‌بینی کرده‌ایم. تلویزیون به خاطر فوتبال در خانه مردم است.

رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با حق بخش تلویزیون و اینکه مدیران صداوسیما از مشکلات مالی خود صحبت می‌کنند، گفت: یکی از شرایط صدور مجوز حرفه‌ای، قرارداد با تلویزیون خواهد بود. مدیران صداوسیما می‌گویند پول نداریم. روزی فوتبال با تلویزیون به خانه مردم رفت؛ حالا تلویزیون به‌خاطر فوتبال در خانه مردم است. باید با فدراسیون فوتبال تعامل کنند و این یک الزام است. سقف بودجه برای تیمهای لیگ برتری وضع شد.

تاج اظهار داشت: تیمی که کل پول خود را از صنعت می‌گیرد، بنا نیست بودجه دولت و صداوسیما را به آن بدهیم و باید فکری برای تخصیص درآمد حق پخش کنیم. باشگاه‌ها می‌توانند در رده پایه و آکادمی هر رقمی را هزینه کنند. اصلاً می‌توانند سه ورزشگاه بسازند. سقف بودجه برای تیم‌های لیگ برتری وضع شده است. موضوع تراکتور فردا بررسی می‌شود.

تاج درباره اینکه باشگاه تراکتور نمی‌تواند محمد نادری را به‌خاطر قوانین جدید به خدمت بگیرد، عنوان کرد: فردا جلسه‌ای در همین خصوص خواهیم داشت ما در تلاش هستیم تا لیگ را اصلاح کنیم و چنین حرف‌هایی وجود دارد. تراکتوری‌ها روی قرارداد لژیونرها موضوعی را اعلام کردند که حرف بی ربطی نیست. قانون سقف بودجه روی سایر بندها سایه انداخت.

رئیس فدراسیون در ادامه افزود: تراکتوری‌ها می‌گویند ملیت را در نظر بگیریم، اما چون ITC بازیکن از کشور دیگر می‌آید، او بازیکن خارجی محسوب می‌شود قصد ما جلوگیری از ولخرجی است و نمی خواهیم مقابل هم بایستیم. در قوانین جدید آمده اگر بازیکن پُست بی‌ربطی بگذارد، از قراردادش کسر می‌شود. با این حال قانون سقف بودجه روی سایر بندها سایه انداخت. در مورد سقف بودجه باشگاه ها هیچ تفاوتی با هم ندارند.

رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به اینکه آیا باشگاه سپاهان قانون سقف بودجه را رعایت کرده عنوان کرد: قراردادهای سپاهان نیامده و باید تا روز یکشنبه بیاید. هیچ فرقی بین باشگاه‌ها گذاشته نمی‌شود و همه به‌صورت یکسان دیده می‌شوند. به خاطر تحریم برای VAR مشکل داریم.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد طلب باشگاه‌ها از فیفا گفت: ما روابط خوبی داریم اما قدرت ما محدود است، من نمی‌توانم مسئله تحریم را حل کنم و به همین خاطر برای VAR مشکل داریم. پول ما را به هیچ وجه به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه نمی‌دهند و تحریم‌هایی که از زمان ترامپ وضع شده، کم نشده است. اینفانتینو می‌گفت نمی‌توانیم این موانع را برداریم. به حسابی که به نام ایران باشد پولی پرداخت نمی‌شود.

وی تأکید کرد: در فوتبال پای فیفا درمیان است شاید در برخی حوزه‌ها معاملات بین‌المللی انجام می‌شود اما شرایط فوتبال فرق می‌کند. این فدراسیون قبلاً پول را به واسطه منتقل می‌کرد، اما الان باید همه حساب‌های مقصد را بنویسد و به حسابی که به نام ایران باشد، پولی پرداخت نمی‌کند. ما در فدراسیون فوتبال محدودیت‌های زیادی داریم اما پذیرفتیم و اداره می‌کنیم.

تاج در مورد ورود کمک داور ویدیویی (VAR) به ایران عنوان کرد: با اینفانتینو صحبت کردیم و مبلغ سه میلیون یورو پروژه «فوروارد» دو سال گذشته،‌ در پروژه کمک داور ویدیویی هزینه می‌شود. از پنج شرکت مد نظر فیفا برای سیستم VAR، یک شرکت اسرائیلی و یک شرکت آمریکایی بود. یک شرکت هم در آمریکا ثبت شده و کارهای لازم را برای شرکت ABS انجام دادیم. اما متأسفانه در داخل کشور شیطنتی شد و گفتند بیش از 12 درصد دستگاه‌های VAR، متعلق به کشور آمریکاست. طبق قوانین تحریم‌ها ورود محصولاتی که بیش از 12 درصد تجهیزات آن آمریکایی باشد، ممنوع است. 20 درصد نتایج بازی‌ها با اشتباه داوری رقم خورده و بانوان هم باید به ورزشگاه‌ها بیایند. ورزشگاه آزادی پر از سنگ است.

تاج در مورد حضور بانوان در ورزشگاه برای تماشای رقابت‌های لیگ برتر گفت: خدا را شکر این مسئله حل شده و باید به سراغ زیرساخت‌ها برویم تا ورزشگاه‌ها آماده حضور بانوان شوند. در حال حاضر ورزشگاه‌های گل‌گهر و فولاد تقریباً آمادگی کامل دارند، اما ورزشگاه آزادی هنوز شرایط لازم را برای ورود بانوان ندارد و پُر از سنگ است. همه نهادها کمک می‌کنند و اگر کمک داور ویدیویی نباشد، جو ورزشگاه ملتهب می‌شود. شاید VAR توسط فیفا تامین شود.

تاج در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل ورود VAR به ایران حل شده یا خیر، اظهار داشت: برای این مشکل راهی پیدا شده اما از گفتن آن معذروم. ممکن است این دستگاه‌ها توسط فیفا تأمین و وارد کشور شود. قرارداد قلعه نویی تا جام جهانی است.

تاج در مورد وضعیت قرارداد مربیان تیم‌های ملی و امید ایران و اینکه آیا در قرارداد قلعه نویی بابت موفقیت در لیگ ملت‌ها شرط و شروطی قید شده، عنوان کرد: قرارداد قلعه‌نویی و کادر فنی تیم امید را بستیم. شرایط قرارداد را نمی‌توان اعلام کرد، اما قرارداد قلعه‌نویی تا جام جهانی است. فوتبال باید از حق پخش درآمد داشته باشد.

در ادامه برنامه ورزش و مردم سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما روی خط برنامه آمد، تاج در رابطه با حق پخش تلویزیون گفت: در بندهای AFC حقوق شناخته شده فوتبال را در آیتم‌های مالی ببینید. فوتبال نباید محلی دیده شود. در اساسنامه فدراسیون فوتبال این فدراسیون را موسسه‌ مستقلی دانسته که با قوانین فیفا اداره شود. در بندهای AFC هم آمده که فوتبال باید از 6 منبع مالی اداره شود، یکی از اینها حق پخش تلویزیونی است، بقیه موارد مثل تبلیغات دور زمین، روی پیراهن، ترانسفر بازیکنان، درآمدهای حاصل از برگزاری بازی است. درآمد باشگاه‌ها تنها از اسپانسرهاست.

وی گفت: عمده درآمد باشگاه‌ها در سال گذشته از اسپانسرها بوده است در حالی که AFC تأکید کرده که در بحث مجوز حرفه‌ای باید 6 منبع مالی را داشته باشید. این موضوع را قبول دارم که طرح باید به صورت قانونی به مجلس برده شود. در ابتدا موضع شورای نگهبان این بود که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شود. مجمع تشخیص نیز پس از رأی اولیه دوباره به مراجع پایین دستی ارجاع داد. حق پخش فوتبال داده شود از بودجه دولتی دست می کشیم.

تاج گفت: پیشنهادم این است که موضوع حق پخش در برنامه هفتم دیده شود. فدراسیون فوتبال و صداوسیما باید با هم پیش بروند. پولی در اختیار صداوسیما قرار بگیرد و بگوییم این پول شناخته شده فوتبال است. وقتی این پول به فوتبال داده شود ما هم از بودجه دولتی دست می‌کشیم و فوتبال را از حقوق خودمان اداره می‌کنیم. با این کار تیم‌هایی در استان‌ها و شهرها داریم که کارخانه دارند و در واقع کارخانه‌ها تیمداری می‌کنند، در حالی که در دنیا این تیم‌ها هستند که کارخانه‌داری می‌کنند. با گرفتن حق فوتبال، استان‌های شیراز، کردستان، سیستان و بلوچستان و ... که کارخانه ندارند، یک روزی امیدوار به تیمداری می‌شوند. ما باید این حق را سر جایش بنشانیم. برای مجوز حرفه‌ای باید با صدا و سیما قرارداد بسته شود.

تاج با بیان اینکه این لایحه را قرار است به صحن مجلس برده شود، گفت: به دلیل تاسوعا و عاشورا این طرح دو هفته برای رفتن به صحن مجلس به تعویق افتاد، ما زمان‌مان کم است. قوانین فوتبال در اختیار فدراسیون فوتبال نیست. به باشگاه‌ها برای گرفتن مجوز حرفه‌ای برای گرفتن مجوز حرفه‌ای فشار می‌آوردند تا با صدا و سیما قرارداد داشته باشند. اگر در قرارداد با صداوسیما، عدد صوری ثبت شود سندسازی محسوب می‌شود و محروم خواهیم شد. امسال این کار انجام نشد و برخی باشگاه ها حذف شدند. این حرف هم درست است که تلویزیون مسابقات را رایگان پخش می‌کند. قبل از اینکه تاوان بدهیم باید برای حق پخش فکری کنیم.

تاج اظهارداشت: در دنیا شاید برای حق پخش پولی هم بگیرند اما تماشاگران فوتبال غیرقابل شمارش هستند. اگر فوتبال را از صداوسیما بگیرید، برای پخش چه چیزی دارد؟ حتی خیلی از برنامه های تلویزیون پس از پخش فوتبالی ساخته می‌شود بنابراین این موضوع اهمیت زیادی دارد و باید برای آن فکری کرد.من نمی‌توانم قانون را تغییر دهم. دیر یا زود ابلاغ خواهد شد. قبل از اینکه تاوان بدهیم، باید راه حلی پیدا کنیم! اگر صداوسیما اعلام آمادگی کند، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ آماده برگزاری نشست‌هایی برای حل حق پخش تلویزیونی است. مدیران را به بی لیاقتی متهم کردند اما پول داشتند که ندادند.

تاج خاطرنشان کرد: این لایحه باید به مجلس برده شود اما آن‌ها هم حرف خودشان را می‌زنند. مجلس می‌گوید چرا فلان تیم صنعتی باید این همه پول بدهد. ما راه حل دادیم و گفتیم، پول اضافه‌ای نمی‌خواهیم بدهیم. فوتبال باید از حقوق شناخته شده خودش اداره شود. این همه مدیران را به خاطر پرونده ویلموتس، استراماچونی و ... به بی‌لیاقتی متهم می‌کنیم، ولی آیا داشتند که ندادند؟ درآمدی نبود که پول آنها را بدهند. بانوان 6 پله صعود داشتند و باید بیشتر توجه کنیم.

در ادامه رئیس فدراسیون فوتبال به وضعیت تیم ملی بانوان اشاره کرد و گفت: تیم بانوان در رنکینگ شش پله صعود کرد. باید فوتبال بانوان به صورت جدی پیگیری شود. اردوهایی برای تیم ملی بانوان تدارک دیدیم که آنها را دنبال خواهیم کرد. باید بیشتر به بانوان توجه شود. فقط سرمربی حق اعتراض دارد.

وی در واکنش به جرایم سنگین کمیته انضباطی در سال گذشته گفت: باشگاه ها اگر همه شرایط را رعایت کنند هیچ جریمه‌ای متقبل نمی‌شوند. امسال قوانین سفت و سخت تر خواهد بود و تنها سرمربی حق اعتراض دارد. باقی نفرات هر کسی اعتراض کند، همان شب محروم می‌شود همه بازی‌ها رصد می شود. ناظر بازی پس از هر دیدار در همان ورزشگاه وارد سیستم می‌شود و گزارش می‌دهد. این گزارش برای کمیته انضباطی قابل رویت است و همان جا می‌تواند تصمیم بگیرد. الان این مسیر کوتاه شده و شرایط تغییر کرده است. داوران نمی‌توانند بگویید اشتباه کردیم چون حقوقمان کم است.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اعتراض باشگاه‌ها به اشتباهات داوری در فصل گذشته خاطرنشان کرد: هیچ کدام از داوران حق ندارند بگویید اشتباه می کنیم چون حقوقمان کم است، چون آن‌ها پذیرفتند که وارد زمین شوند. البته برخی اشتباهات داوری جزو لاینفک بازی است و حتی در جام جهانی قطر با وجود سیستم VAR اشتباهات داوری دیده شد. اشتباهات را توجیه نمی‌کنم. ما سهمیه داوران را کم کردیم. داور با کیفیت باید قضاوت کند چون اگر این نباشد ناسزایش را ما می‌خوریم.

تاج در مورد برگزاری بازی‌های لیگ در وسط هفته گفت: برای برنامه‌ریزی مسابقات لیگ چند مورد باید لحاظ شود، یکی مناسبت‌هاست، دیگری بازی‌های تیم ملی و بعدی بازی‌های تیم فوتبال امید. بازی‌های تیم امید در فیفادی نیست و به باشگاه‌ها فشار وارد می شود،اگر یک روز بازی‌ها عقب بیفتد، فیفادی را از دست می‌دهیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها