جلسه انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر بندرعباس باردیگر به دلیل عدم حضور 4 عضو و برای سومین بار لغو شد

طناب افول بر گردن پارلمان



وقتی عناوین بر تن یک شورا زار می‌زند چنین می‌شود؛ جلسه انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر بندرعباس باردیگر به دلیل عدم حضور 4 عضو و برای سومین بار لغو شد.

به گزارش صبح ساحل، پارمان ششم با القابی چون جوان، انقلابی و شفاف پا به عرصه گذاشت و حالا یک گسل میان آنچه وعده دادند و واقعیت شورا فاصله است. در کنش اعضای شورای شهر بندرعباس در برهه‌های مختلف از آغاز تاکنون، هیچ درکی از آنچه فلسفه وجودی شوراهاست، دیده نمی‌شود. طناب کشی سیاسی و در اولویت قراردادن منافع گروه بر منافع شهر بزرگترین آسیب شورای ششم است. شورایی که در کشمکش‌های سیاسی همین چندماه پیش، نشان داد حرمت‌ها را نگه نمی‌دارد و اکنون با لغو مکرر جلسات، حرمت شهر و اعتماد مردم را نشانه گرفته است. ترکیب 7 به 4 شورا تغییر کرده و حالا وزنه اکثریت در آن سمت قرار دارد. جدال بر سر این است که چه کسی صندلی ریاست شورا را تصاحب کند و به نظر می‌رسد هیچ کدام از دو گروه حاضر به کوتاه آمدن بر سر این موضوع نیست. گروه اقلیت که شامل «اسماعیل بواشه»، «احمد کناری نژاد»، «احمد عامری»، «اسماعیل رئیسی» و «حسن سالاری» است؛ گفته می‌شود «عیسی عباسی» را تنها گزینه برای ریاست شورا در نظر گرفته‌اند، دلایل این انتخاب مشخص نیست اما به گفته یکی از اعضای شورای شهر، فشارها و تهدیدها بود که عباسی را هفته گذشته راهی بیمارستان کرد، همچنین عباسی به دلایل شخصی حاضر به پذیرش این پیشنهاد نیست.

زمان قانونی انتخاب هیئت رئیسه تمام شده است از همین رو شورا باید وضعیت انتخابات را با برگزاری جلسه اضطراری تعیین کند. در این رابطه «یعقوب دبیری نژاد» عضو دیگر شورا می‌گوید:«ریاست کنونی شورای شهر بندرعباس با عدم برگزاری جلسه در سه شنبه‌ها و موکول کردن آن به روز یکشنبه، قصد طولانی کردن روند انتخابات و تحت فشار قراردادن اکثریت را دارد». گزینه گروه اکثریت «مصیب نظری»، عضو جایگزین جراره است. دبیری نژاد در رابطه با دلایل انتخاب این گزینه توضیح داد:«آقای نظری را پیشنهاد دادیم از این جهت که در هیچ کدام از اختلافات حضور نداشتند و فرد معتدلی هستند تا بدین صورت بین دو طرف توازن برقرار شود و از حاشیه‌ها کاسته شود. حال گروه اقلیت می‌گوید هرکسی را بگذارید، جز آقای نظری و اگر بر این گزینه پافشاری داشته باشید وضعیت شورا به همین منوال ادامه دارد. اما ما می‌گوییم کسی در رای‌دهی‌های گذشته شما دخالت نکرد چرا اکنون به خودتان این اجازه را می‌دهید که بگویید حق ندارید به فلانی رای دهید». به گفته این عضو شورای شهر طی هفته جاری با برگزاری نشست دوستانه با اعضای غایب سعی می‌کنیم این موضوع را حل کنیم.

پای بهره‌برداری سیاسی در میان است

«سید محمدرضا موسوی»، عضو شورای شهر بندرعباس در این رابطه گفت:«وقتی برای بعضی‌ها، شورا مهم‌تر از شهر می‌شود این ماجرا پیش می‌آید؛ وگرنه در شانیت ریاست شورا هیچ چیزی فراتر از سایر اعضا نیست».

وی با بیان اینکه تلاش کردیم کار را به جایی ببریم که درگیر حاشیه نشود اما موفقیت آمیز نبود، عنوان کرد:«ورود به این حاشیه‌ها کار مردم را مختل می‌کند. کلی مصوبه داریم که مربوط به شهرداری است در کمیسیون‌ها رای گرفته است و نیامدن همکاران باعث می‌شود کار جلو نرود».

موسوی با بیان اینکه به زعم من بعضی‌ها می‌خواهند از این قصه هم بهره‌برداری سیاسی کنند، گفت:« اگر موضوع شورا بود با یک تا دو جلسه نیامدن باید به یک تصمیمی می‌رسیدند؛ اگر سه شنبه هم نخواهند بیایند چیزی تغییر نمی کند، حداقل برای آنهایی که انتخاب خود را برای مدیریت شهر انجام دادند».

عضو شورا اضافه کرد:«فکر می‌کنم مردم می‌توانند قضاوت کنند که بعضی‌ها صرفا ادعای کار کردن برای مردم را دارند یا واقعا کار می‌کنند».

رئیس شورا شدن اهمیتی ندارد اما فلانی نه!

وی با بیان اینکه این نیامدن ها در شورا مسبوق به سابقه بوده است، توضیح داد:« در ادوار گذشته شورای شهر، انتخاب ریاست شورا در سال سوم که تداخلی هم با انتخابات‌ها دارد یک سری چالش‌ها را به دنبال دارد. چون امسال سال انتخابات است دغدغه همکاران این است که شورا به سمتی کج و راست نشود. ظرفیت شورا در پیگیری امورات مردمی اثرگذار است و عموم مشارکت‌های شهری هم براساس عملکرد شهرداری‌ها است که مردم را راغب می‌کند در انتخابات حضور داشته باشندیا نداشته باشند؛ این بر انتخاب مردم اثر می‌گذارد».

موسوی با تاکید بر اینکه اگر واقعا برای مردم بود یک تا دو جلسه درگیر این موضوع بودند، افزود:«مخالفت کردند با یک موضوعی باید در صحن اتفاق بیفتد، ترک جلسه نمود خوبی ندارد. مردم به ما رای دادند که اموراتشان شکل بگیرد. وقتی از دو جلسه عبور می‌کند دیگر انتفاع افراد مطرح است تا اصل موضوع».

عضو شورای شهر بندرعباس در پاسخ به اینکه آیا شورا شکل جدید به خود گرفته و ترکیب تغییر کرده است، گفت:«فکر می‌کنم صرفا سر یک موضوع است که به توافق نرسیدیم؛ صحبت‌های عمومی –با اعضای غایب- این است که رئیس شورا شدن اهمیتی ندارد اما فلانی نشود».

لازم به ذکر است که «احمد کناری نژاد»، «احمد عامری»، «اسماعیل رئیسی» و «حسن سالاری» به مانند جلسه نخست در جلسه امروز یکشنبه22 مردادماه حضور نیافتند. علی رغم تلاش های صبح ساحل برای برقراری تماس و انجام مصاحبه هیچ کدام از اعضای مذکور پاسخگو نبودند. گفتنی است جلسه دوم نیز به علت عدم حضور «عیسی عباسی و فریده عامری» و ترک جلسه توسط «یعقوب دبیری‌نژاد و عبدالرضا حیدری سراجی» به حد نصاب نرسید.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها