13

مهر

1403


اجتماعی

05 اردیبهشت 1394 08:10 0 کامنت

  صبح ساحل ، اجتماعی - مديران/ علي اصغر خليلي : باشگاه ورزشي امروزه نيازمند مديريت قوي جهت رسيدن به اهداف ورزشي خود است، به همين جهت  برآن شديم تا از تجربيات با ارزش  مدير موفق بزرگترين  باشگاه ورزشي استان  استفاده نموده که گفتگوي ذيل حاصل آنست و تقديمتان مي گردد  :

 

در ابتداء خودتان را معرفي کنيد ؟

بنده حسن عزيزي ، کارشناس مديريت و در سمت هاي رئيس اداره و مدير و معاون اداره کل تربيت بدني  سابقه مديريت دارم و در استانهاي مختلف کشور  داراي  30 سال سابقه ورزشي  بوده و از قهرمانان دووميداني کشور و مربي و داور نيز در سطح آسيا هستم .دوره هاي مربيگري و داوري اگثر رشته‌هاي ورزشي هاي را هم گذرانده‌ام و در حال حاضر مدير باشگاه فرهنگي ورزشي آلومينيوم المهدي هرمزگان مي باشم  .

تاريخچه تشکيل سازمان خود را به اجمال تشريح کنيد؟

باشگاه فرهنگي ورزشي آلومينيوم از سال 86 شروع به فعاليت کرد. قبل از اين به صورت باشگاه نبوده است ولي پس از مدتي مسئولين آن زمان علاقه‌مند شده  و احساس ‌کردند که تيم هاي ورزشي مي‌توانند در سطح استان ارتقاءپيدا کنند و تحت پوشش قرار گيرند بنابراين آلومنيوم المهدي توانست به عنوان اسپانسر تيم‌هاي ورزشي در مسابقات قهرماني کشور حضور پيدا کرد  و در پي آن تصميم تشکيل باشگاه گرفته شد وبعد از ثبت در در فدراسيون‌هاي مختلف از جمله فدراسيون جهاني و آسيايي فوتبال و واليبال و دو در سه رشته ورزشي شروع به فعاليت کردند.  اهداف اين باشگاه همچون باشگاه‌هاي ديگر ترويج فرهنگ و ارتقاي رشد توانمندي‌هاي بومي يا غير بومي کشور هست .

مديريت در ورزش به چه صورت است ؟

مديريت در ورزش داشتن علم مديريت و تجربه ،کارآمدي و لازمه آن ايجاد و داشتن يک روند بسيار راهبردي و بسيارمناسب در ورزش است . نظارت ، پيگيري و پيش بيني و اجراي برنامه‌ها با هزينه پايين و کم تر و ايجاد تحرک و بازدهي بيشتر مدنظر مديران کارآمد بايستي باشد .

يک باشگاه موفق بايد داراي چه خصوصياتي باشد ؟

وقتي يک  باشگاه حرفه‌اي  به ثبت مي‌رسد بايستي  داراي يک ساختمان مجهز ، چارت سازماني مشخص و اهدافي را که دنبال مي‌کند براساس آن چارت سازماني باشد و هدف تشکيل آن هم  آن ارتقاي رشد فکري ، فرهنگي ، ورزشي و اخلاقي و استعداديابي و غيره است . يک باشگاه بايد  به سيستم‌هاي روز خودشان را وفق دهند و به خواسته هايي که فدراسيون‌هاي جهاني و حرفه‌اي از آنها  مي‌خواهد عمل کند . ما در استان هرمزگان مجوز حرفه‌اي شدن باشگاه در رشته‌هاي مختلف ورزشي را  گرفته ايم  و فدراسيون‌هاي جهاني ساختار ما را براي حرفه‌اي شدن قبول کرده و به تبع  اين ساختار درراس امور قرار گرفته اما  بايستي وقتي ساختار تعريف شد بايد نيروي انساني و مديران دوره‌هاي لازم را ديده باشند و تجربه‌هاي کافي را دارا باشند که بتوانند سيستم را به آن سمت و سويي که توقعات جامعه  و مسئولين  را برآورده مي کند برسد . باشگاه با توجه به هزينه کردهايي که انجام مي‌شود بايد  به نتايجي برسد که خود باشگاه هم به طريقي درآمدزا شده و  باشگاهي باشد که از قبل تبليغات و يا خريد و فروش بازيکنان درآمدزا شود و تراز مالي آن به گونه‌اي باشد که هزينه‌ها و درآمدها با همه يکي باشد . نمي شود که هر کسي بيايد و بگويد که من کار باشگاه‌داري مي‌کنم و هزينه‌هايي کرده  و آخرش هم هيچ .  به عنوان مثال يک باشگاه ضمن اينکه اهداف قهرماني  و فرهنگي ورزشي را دنبال مي‌کند بايستي تمام مربيان کادر فني و حتي کارکنان باشگاه هم به علم روز  ورزشي دنيا  و مديريت ورزشي آشنايي داشته باشند که بتوانند به آن اهداف  نزديکتر شوند . در غير اين صورت اگر باشگاهي از اين اهداف دور شود ، ضررکرده ايم .  هم ضررهاي مالي  وهم  به ضرر هاي  فکري.  بنابراين نيروهاي مجربي در تمامي زمينه‌ها بايد به کار گرفته شوند تا به اهداف نزديک شويم .

نقاط ضعف باشگاه کجاست  ؟

 در باشگاه آلومينيوم المهدي در ابتدا اهداف مشخصي براي آن تعريف ‌نشده بود. يک باشگاه بايد هيئت مديره منسجمي داشته باشد و اهداف در داخل هيئت مديره مطرح شده و به بحث و تبادل نظر گذاشته شود  و چکيده آن اهدافي که باشگاه دارد براساس علم و قانون در اختيار مديرعامل باشگاه قرار گيرد  تا اجرا شود ولي تاکنون هيئت مديره اکثر باشگاه ها و همچنين اين باشگاه به صورت منسجم حضور نداشته اند و اين باعث مي شود تا ما  از اهداف دور ‌شويم و  وقتي از اهداف دور شديم در تصميم‌گيري‌ها نمي‌توانيم درست عمل کنيم . اگرچند تا فکر باشد قطعا  يک تصميم گيري درستي از آن در مي آيد و اين هست که سيستم باشگاه با هيئت مديره شکل مي‌گيرد. هيئت مديره مدير باشگاه را تعيين سپس  بودجه پيش‌بيني شده  و در طول سال بودجه بر اساس استانداردهايي که تعريف ‌شده است هزينه مي شود .‌ استراتژي هايي مثل اينکه  به ليگ برتر صعود کنيم يا تيم مان را در ليگ نگه داريم و يا  مربيان ما چه کساني باشند ، چه شاخص‌هايي داشته باشيم  و همه اينها بايد توسط باشگاه تعيين شود وهمه اينها باعث مي‌شود که ما به اهداف باشگاه نزديک شويم .

در اين باشگاه چه اهدافي بايستي دنبال شود ؟

يک باشگاه تعريف شده ، از چند بعد اهداف مشخصي را دنبال مي‌کند. بعد فرهنگي ، ورزشي ، قهرماني ، استعداديابي ، تشکيل آکادمي که  مخصوصاً ما در استان هرمزگان نيت مان اين است که بتوانيم در بحث آکادمي (نونهالان ، نوجوانان ، جوانان ) بصورت زيربنايي فعاليت هايي را ‌تعريف کنيم و از افراد متخصص و با تجربه‌، با تحصيلات ودر کلاس مربيگري بالا استفاده کنيم تا بتوانيم افرادي را که استعداد دارند استعداديابي کنيم و استعدادها را شکوفا کرده و بتوانند زير بنايي براي تيم‌هاي  بزرگ ما باشند. بنابراين  يکي از بحث‌هاي مهم باشگاه تشکيل آکادمي است. از ديگر اهداف باشگاه تشکيل بودجه مناسب فعاليتهاست ، درآمدزايي مناسب  و گرفتن اسپانسر است  ، ايجاد نشاط و شادابي بين علاقه‌مندان به ورزش در آن استان و منطقه و در ورزشگاه‌هايي که ساخته مي‌شود است . به هر حال ترسيم اهداف  باشگاه‌داري اهداف زيادي است اجتماعي ، فرهنگي ،تبليغاتي و همه اينها بايد دست‌به‌دست هم دهند و يکپارچه وهم سوباشد که نتيجه بگيرد .

از موفقيت هاي خود از زمان حضور دراين باشگاه بگوييد؟

با حضور بنده در باشگاه تمام اهداف باشگاه که اشتباه ترسيم شده بود اصلاح گرديد . در سال‌هاي گذشته بودجه بسيار بالايي ديده شده بود  و با اين بودجه مي‌توانستند به اهداف بسيار بالاتري برسند و متأسفانه نرسيده بودند و با حضور بنده بودجه‌اي ترسيم شد که به واقعيت نزديک باشد وچيزي نزديک به 5ميليارد تومان در دو سال گذشته ما کاهش بودجه داشتيم و در حقيقت صرفه‌جويي در بودجه را لحاظ کرديم . ضمن اينکه يک تيم ورزشي ديگر به تيمم‌هايمان اضافه کرديم و خود اين بسيار قابل توجه  بود براي باشگاهي که درآمد ندارد و هزينه‌هاي زيادي در بردارد . با اين صرفه‌جويي ما توانستيم موقعيتهاي تيم‌هاي ورزشي مان شان را حفظ کنيم .

ضمن اينکه در برخي از رشته‌هاي ورزشي حتي ارتقا پيدا کرديم. تشکيل آکادمي و استفاده از مربيان بومي  با درجه عالي Aآسياو با تحصيلات خوب از ديگر فعاليتهاي موفق باشگاه بود . فوتسال و مدرسه فوتبال نونهالان، نوجوانان و جواناني که پايه‌گذار فوتبال هستند از مهمترين برنامه ها بود.  تيم نونهالان ما امسال به مسابقات کشوري راه پيدا کرد ، نوجوانان ما هم مقام اول شهرستان بندرعباس را کسب کردند . 

تيم جوانان ما هم در مسابقات ليگ يک کشوري حضور پيدا کرد و تيم بزرگسالان ما با تمام مشکلاتي که داشتيم  در ليگ يک موقعيت خوبي کسب کرد  و تثبيت شد . موضوع ديگر اينکه  ما آمديم نگاه کرديم به فرهنگ و دانش و اخلاق بازيکنان .

ما از مربياني استفاده کرديم که که داراي دانش و فرهنگ بودند و بحمدالله تاکنون مشکل خاصي در رابطه با برخوردهاي فيزيکي که  در داخل ورزش به وجود مي‌آيد نداشتيم . در سال جديد هم کسي را به  عنوان مشاور فرهنگي که تخصص داشته باشد همراه با تيم‌هايمان مي فرستيم و  ان‌شاءالله بحث فرهنگ و دانش و روان‌شناسي هم بتواند در کنار قهرماني دنبال شود .

شاخص سوم که باعث موفقيت در کار ما بود حضور مستمر خودم  در تيم هاي ورزشي  و تشکيل تيم‌هاي ورزشي بود . سعي کرديم با توجه به هزينه‌هايي که انجام مي‌شود از نيروهاي بومي که داراي پتانسيل خوبي هستند در بحث مربيگري ، داوري و بازيکن استفاده کنيم که امسال نسبت به سال گذشته چيزي نزديک به  سه برابر پتانسيل‌هاي بالقوه ورزش استان در تيم‌هاي ورزشي ما استفاده گرديد .

به اين خاطر  که علاقه‌منديم که نيروهاي بومي هم در اين جا از ورزش سهمي ببرند و کساني که علاقه‌مند هستند و استعداد دارند بتوانند در تيم‌هاي ورزشي حضور پيدا کنند.  چهارمين شاخص اين بود که ما نظارت مالي دقيق داشتيم و مديريت هزينه کرديم. اطلاع داريد که در تيم‌هاي باشگاهي حيف وميل هاي زيادي مي‌شود و قراردادهاي زيادي بسته مي‌شود اما ما قراردادها را استاندارد کرديم شايد به جرات بتوان گفت که نسبت به سال‌هاي گذشته امسال بهترين نوع قراردادها از نظر ارقام و سالم بودن و حاشيه نداشتن را در باشگاه داشتيم که خود اين بسيار مهم است .

معمولا هر ارگاني  مي‌بايست همه ساله 20يا 25 درصد  افزايش بودجه داشته باشداما ما  نسبت به سال گذشته ،ضمن اينکه افزايش را لحاظ نکرديم بلکه  به اندازه 30تا40 درصد هم کاهش و صرفه‌جويي داشته‌ايم و به نتيجه معقول هم رسيده ايم و علاقه‌منديم که با توجه به اهداف  باشگاه در سال جديد بتوانيم اسپانسرهايي  علاوه بر خود آلومينيوم به باشگاه ورود پيدا کنند که از محل جذب اسپانسر هم ما بتوانيم يک سري کمک‌هاي مالي براي باشگاه بگيريم که يکي از اهداف باشگاه نيز هست. در بحث نيروي انساني هم در باشگاه سال گذشته چيزي نزديک به 30 نفر مشغول بکار بودند که وقتي بررسي کرديم ديديم که افراد آورده شدند در راس کار کارايي لازمي نداشته و ما  امسال تعديل نيروي انساني داشتيم و الان  پنج نفر در باشگاه مشغول بکار هستند و باشگاه را هدايت مي‌کنند حالا علاقه‌مند هستيم که در سال جديد کارشناسان اهل فن به مجموعه باشگاه بياوريم که در روند کار  نسبت به سال گذشته بهتر شود.

و اما حرف پاياني ؟

هدف باشگاه مشخص شده و راه خودش را جلو مي‌رود . من از مسئولين شرکت آلومينيوم المهدي و مسئولين استان انتظار همکاري و همفکري بيشتري دارم  و با توجه به علاقه‌مندي مردم و هواداران در استان در مورد ورزش  مخصوصاً فوتبال و واليبال ان‌شاءالله يک تصميم خوب و همکاري خوب داشته باشند و ما را ياري دهند مخصوصاً رسانه‌هاي گروهي در جهت اهداف باشگاه صحبت کنند نقد کنند و از کارشناسان دعوت کنند بلکه اين روند که يک روند بسيار خوبي براي جوانان وخانواده ها هست و شور و نشاط اجتماعي ايجاد مي کند ،  قدم‌هاي مثبت‌تري در آينده برداشته شود ان‌شاءالله

صبح ساحل را چگونه مي بينيد ؟

صبح ساحل که مديريت کارآمدي از گذشته داشتند و تا به امروز هم به همين صورت بوده است. من از همه  رسانه‌هاي گروهي استان و مخصوصاً تمامي پرسنل خوب نشريه صبح ساحل تشکر مي‌کنم که در تمام زمينه‌ها  نقد وبررسي جانانه‌اي داشته اند و اين نقد وبررسي ها باعث شکوفايي وارتقاء زمينه هاي مختلف در استان را به وجود آورده است . متشکرم .

دیدگاه ها (0)
img