13

مهر

1403


سلامت

04 شهریور 1402 08:20 0 کامنت

سردرد یکی از مشکلاتی است که همه افراد در طول زندگی خود حداقل آن را یک بار تجربه کرده‌اند. شاید سردرد در نگاه اول مشکل چندان پیچیده‌ای نباشد اما در شرایطی که فرد دائما دچار سردرد شود، کیفیت زندگی را با مشکل مواجه می‌کند. همیشه سردرد را نمی‌توان نادیده گرفت و گاهی علت به وجودآورنده سردرد ممکن است جدی باشد. «دکتر عبدالرسول صداقت»، متخصص رادیولوژی به مسئله سردرد و ضرورت تصویربرداری در برخی موارد خاص سردرد،می‌پردازد.

 

خیلی از افراد تصور می‌کنند که سردرد به تنهایی یک بیماری است، این باور چقدر می‌تواند درست باشد؟
بسیاری از افراد تصور می‌کنند سردرد بیماری است اما سردرد به عنوان بیماری شناخته نمی‌شود و یک نشانه به حساب می‌آید. در واقع سردرد می‌تواند ناشی از این مسئله باشد که در بدن مشکلی وجود دارد. دلایل زیادی برای بروز سردرد وجود دارند که برخی از این دلایل چندان جدی و نگران کننده نیستند اما تشخیص علت سردرد به ویژه سردردهای خاص و طولانی مدت بر عهده پزشک است و نباید این مسئله را نادیده گرفت.
 
 چه عواملی می توانند باعث بروز سردرد شوند؟
همان طور که اشاره شد، دلایل بروز سردرد بسیار زیاد هستند اما به طور کلی، آن دسته از افرادی که دچار مشکلات بینایی (به ویژه آستیگماتیسم) هستند و از عینک نیز استفاده نمی‌کنند، بیش از سایر افراد ممکن است به سردرد دچار شوند. گاهی عفونت گوش باعث بروز سردرد خواهد شد، همچنین گرفتگی عضلات گردن یا مشکلات این ناحیه، در بروز سردرد نقش دارد. سردردهایی که منشاء آن‌ها گردن است، معمولا در پشت سر ایجاد خواهند شد. سردرد گاهی می‌تواند با دهان و دندان مرتبط باشد به عبارت روشن تر، درد در ناحیه حلق، حنجره و دندان می‌تواند باعث بروز سردرد شود. 
این موارد تنها برخی از دلایل بروز سردرد هستند و علل زیادی برای این مسئله وجود دارد.
 
 آیا عوامل دیگری برای سردرد وجود دارد، مثلا کم خوابی می‌تواند منجر به سردرد شود؟ 
کم خوابی یکی از عواملی است که می تواند باعث ایجاد سردرد شود. علاوه بر این، مواردی چون کار کردن بیش از اندازه با تلفن همراه یا رایانه، ممکن است باعث بروز سردرد شود. حتی دیدن بیش از اندازه تلویزیون باعث بروز سردرد خواهد شد.
 برخی افراد زمانی که دچار گرسنگی می‌شوند، سردرد را تجربه می‌کنند. افراد مبتلا به میگرن نیز دچار سردرد می‌شوند که علت اصلی این نوع سردردها دقیقا مشخص نیست که همین مسئله کار درمان را سخت تر می‌کند. 
 
 چقدر استرس در بروز سردرد نقش دارد؟
یکی از دلایلی که می تواند باعث بروز سردرد شود، استرس است. به طور کلی، افراد ساکن در شهرهای بزرگ به دلیل سبک زندگی و محیط، بیش از سایر افراد مستعد سردردهای ناشی از استرس هستند. برخی افراد به دلیل استرس، خواب‌های آشفته می بینند که این مسئله ممکن است با بروز سردرد بعد از بیدار شدن همراه باشد. 
به سردردهای ناشی از استرس چه در بیداری و چه در خواب ایجاد شوند، سردردهای عصبی یا تنشی می‌گویند.
 
به طور کلی، چه سردردهایی جدی محسوب می‌شوند؟          
سردرد از هر نوعی که باشد، بر کیفیت زندگی افراد اثر می‌گذارد اما به طور کلی، برخی از سردردها جدی محسوب می‌شوند و نباید آن ها را نادیده گرفت.
 برای مثال، سردردهایی که به دلیل ضربه به سر (تروما) ایجاد می‌شوند، جدی هستند. همچنین آن دسته از سردردهایی که در اثر شکستگی استخوان جمجمه، خونریزی داخل مغز یا تصادفات به وجود می‌آیند، اهمیت دارند. گاهی وجود تومور در داخل مغز می‌تواند فشار داخل جمجه را بالا ببرد و باعث سردرد شود. درگیری ساختمان اطراف جمجمه مانند سینوس‌ها نیز در بروز سردرد نقش دارد. به عبارت روشن‌تر، سینوزیت یکی از عوامل سردرد به ویژه در فصول سرد مانند پاییز و زمستان می‌تواند باشد.
 
در چه شرایطی تصویربرداری برای تشخیص عامل سردرد ضرورت دارد؟        
تقریبا از هر 100 بیماری که به مراکز تصویربرداری مراجعه می‌کنند، 90 نفر آن‌ها ام.آر.آی (MRI ) و سی تی اسکن (CT scan ) طبیعی دارند. افراد در شرایطی باید از سوی پزشک برای انجام تصویربرداری ارجاع داده شوند که دلیل مشخصی پس از معاینات دقیق، برای سردرد آن‌ها مشخص نشده باشد. همچنین آن دسته از سردردهایی که با درمان مناسب بهبود نیافته‌اند و مقاوم به درمان هستند نیز باید برای تصویربرداری ارجاع داده شوند. در برخی موارد خاص که حتی سردرد وجود ندارد، انجام تصویربرداری ضروری است که ضربه به سر (به ویژه در تصادفات) در این گروه قرار می‌گیرد. آن دسته از بیمارانی که به سرطان پستان یا پروستات مبتلا هستند و دچار سردرد شده‌اند، باید تصویربرداری انجام بدهند. سردرد در بیماران مبتلا به نقص ایمنی و بیماران کلیوی حائز اهمیت است و باید برای تصویربرداری ارجاع داده شوند. در نهایت در صورت بروز اختلال در بینایی و دوبینی همراه با سردرد، باید از تصویربرداری برای تشخیص کمک گرفت. اگر سردرد ناشی از مشکلات گردن باشد، این احتمال وجود دارد که تصویربرداری از گردن و حتی مغز انجام شود که البته تشخیص ضرورت انجام هم زمان این تصویربرداری‌ها با پزشک است.   
 
روزنامه صبح ساحل                          
دیدگاه ها (0)
img