سویه جدید ویروس کرونا جهان را در حالت آماده‌باش قرار داد



سویه جدید ویروس کرونا، اپیدمیولوژیست‌های سراسر جهان را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

        

به گزارش صبح ساحل به نقل از یورونیوز، سازمان بهداشت جهانی که چندی پیش رسما پایان دوره اضطراری همه‌گیری را اعلام کرده بود، از کشورها خواسته است که سیستم‌های هشدار اولیه، نظارت و گزارش‌دهی را برای ارزیابی سطح خطر فعلی کووید-۱۹حفظ کنند.

این سویه جدید با نام علمی BA.۲.۸۶ که برای نخستین بار در سرزمین‌های اشغالی شناسایی شد و از اواسط مرداد در اروپا، آفریقا، آمریکا و آسیا نیز دیده شد. به این ترتیب به‌عنوان سویه تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است. این سویه بیش از ۳۰جهش در پروتئین سنبله در مقایسه با گونه‌های XBB دارد که در حال حاضر در ایالات متحده و در سراسر جهان غالب هستند. به‌دنبال نامگذاری سویه‌های مختلف کرونا به الفبای یونانی، نام این سویه نیز اریس انتخاب شده است.

سویه BA.۲.۸۶ برای کارشناسان نگران‌کننده است چراکه داده‌های بسیار کمی برای ارزیابی تأثیر بالقوه آن وجود دارد. ردیابی، ارائه مراقبت‌های اولیه بالینی، تجویز تقویت کننده‌های واکسن برای گروه‌های پرخطر، رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه دیگر مانند سابق از سوی مردم پیگیری نمی‌شود.

توقف نظارت کشورها بر سویه‌های جدید و ارائه داده‌ای کافی درباره آن از نگرانی‌های سازمان جهانی بهداشت در دوره پسا بحران کرونا بود. این سازمان به‌طور رسمی مرحله اضطراری این همه‌گیری را در ۵می‌پایان یافته اعلام کرده بود، اما تأکید کرد که کووید همچنان یک تهدید بزرگ است.

بسیاری از کشورها سیستم‌های نظارتی خود را برچیده و آزمایش و اندازه‌گیری داده‌ها را به‌شدت کاهش داده‌اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در به‌روزرسانی جدید خود گفت: میزان توالی ‌یابی ژنومی ویروس SARS-CoV-۲ در سطح جهان نسبت به سال‌های گذشته به میزان قابل ‌توجهی کاهش یافته است، به این معنی که سویه‌های بیشتری ممکن است ظاهر شوند و برای مدت طولانی‌تری بدون شناسایی منتشر شوند. در حال حاضر خیلی زود است که بگوییم آیا این سویه جدید ممکن است در مقایسه با انواع قبلی باعث بیماری شدیدتر شود یا نه.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها