بیش از ۱۱هزار سال زندان برای مدیرعامل فراری صرافی ارز دیجیتال در ترکیه!



فاروق فاتح اوزر، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال تودکس در ترکیه و دو تن از اعضای خانواده او، به بیش از 11 هزار سال حبس به‌دلیل کلاهبرداری و پولشویی محکوم شده‌اند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تجارت‌نیوز، فاروق فاتح اوزر، مدیرعامل سابق یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال به‌نام تودکس (Thodex) و همدستان او، توسط دادگاه کشور ترکیه به بیش از 11 هزار سال زندان محکوم شده‌اند.

مدیرعامل 29 ساله این صرافی بزرگ ارز دیجیتال در ترکیه، در سن 17 سالگی ترک تحصیل کرد و در سال 2017 تودوکس را افتتاح کرد. پس از تعطیلی ناگهانی این صرافی در آپریل سال 2021، فاتح اوزر از ترکیه گریخت و ناپدید شد. با دستگیری وی در سال گذشته میلادی و برگزاری دادگاه وی در روز گذشته، این شخص و خواهر و بردار وی، به کلاهبرداری و پولشویی محکوم شدند.


 
ماجرای صرافی بزرگ ارز دیجیتال تودکس در ترکیه

پیش از تعطیلی ناگهانی صرافی تودکس (Thodex) در سال 2021، تودکس یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در کشور ترکیه به‌شمار می‌رفت. در آپریل 2021، فعالیت این صرافی کاملا ناگهانی و بدون اطلاعیه قبلی متوقف شد و 400 هزار کاربر این صرافی، دسترسی به حساب‌های خود را از دست دادند. مجموع دارایی‌های کاربران در این صرافی معادل دو میلیارد دلار برآورد شده بود.

 

ارز دیجیتال
محکومیت عجیب مدیرعامل فراری صرافی ترکیه‌ای ارز دیجیتال به هزاران سال حبس

 

دستگیری مدیرعامل فراری و برگزاری دادگاه

پس از ناپدید شدن فاروق فاتح اوزر در سال 2021، این متهم که به آلبانی گریخته بود، در آگوست 2022 توسط پلیس اینترپل دستگیر شد. این متهم در آپریل سال جاری میلادی به کشور ترکیه منتقل شد و بدو ورود به هفت فقره جرم متهم شد. ایجاد سازمان با هدف کلاهبرداری، بکارگیری سیستم‌های اطلاعاتی در این جهت و پولشویی تعدادی از جرائم وی اعلام شدند.

بر اساس گزارش رسانه داخلی آنادولو، فاروق فاتح اوزر، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال تودکس به‌همراه خواهر و بردارش، مجموعا به 11 هزار و 196 سال و 10 ماه و 15 روز حبس در زندان محکوم شده‌اند. همچنین، این سه متهم، محکوم به پرداخت جریمه 135 میلیون لیر (5 میلیون دلار) نیز هستند. فاروق از جولای سال جاری به‌دلیل فرار مالیاتی در زندان ترکیه به‌سر می‌برد.

در کنار فاورق فاتح و خواهر و بردارش، 83 متهم به همکاری با این صرافی و نقش داشتن در پرونده میلیارد دلاری کلاهبرداری دستگیر و بازداشت شدند. در دادگاه این پرونده، مجموعا 21 متهم حضور داشتند. از این میان، جرم 16 نفر به‌دلیل همکاری در این پرونده کلاهبرداری اثبات شد و مجموعا به بیش از 40 هزار سال حبس محکوم شدند. پنج متهم به‌دلیل نبود شواهد کافی، آزاد شدند.

 

دفاعیه فاروق فاتح در دادگاه

مدیرعامل این صرافی در دفاع از خود در دادگاه اظهار کرد که وی و خانواده‌اش قربانی ناعدالتی شده‌اند. فاتح ادعا کرده است که تودکس تنها یک شرکت ارز دیجیتالی بود که ورکشست شده و هیچ‌گونه انگیزه جرم و کلاهبرداری در این صرافی وجود نداشته است.

فاتح اوزر در دفاع از خود گفت: «من به‌اندازه‌ای باهوش هستم که بتوانم هر شرکتی در جهان را مدیریت کنم. من این شرکت را در سن 22 سالگی افتتاح کردم. اگر این صرافی، یک سازمان غیرقانونی و با هدف جرائم بود، من تا این میزان غیرحرفه‌ای و آماتور عمل نمی‌کردم.»

 

ارز دیجیتال
فاروق فاتح اوزر، مدیرعامل سابق یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال در دادگاه
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها