13

مهر

1403


اقتصادی

18 شهریور 1402 08:43 0 کامنت

حدود ۲۳ درصد از بازار سرمایه کشور را شرکت‌های پتروشیمی تشکیل می‌دهند و با توجه به این حجم قابل توجه، نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها موضوع بسیار بااهمیتی تلقی می‌شود. پیش‌تر قرار بود نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ ثابت هفت هزار تومان معامله شود اما این موضوع باعث زیان‌ده شدن شرکت‌های اوره‌ساز، پتروشیمی‌ها و متانولی‌های بورس می‌شد لذا دولت تصمیم گرفت تا تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به حالت فرمولی قبل برگرداند. حالا این تصمیم موجب سودآوری شرکت‌های پتروشیمی می‌شود. برای اطلاع از جزئیات این مصوبه و بررسی تاثیر آن بر شرکت‌های بورسی به سراغ کوروش گرامی، تحلیل‌گر بازار سرمایه رفته‌ایم تا در این خصوص با ایشان گفتگو کنیم.

 

جزئیات مصوبه جدید نرخ خوراک چیست؟ 
مصوبه جدید هیات وزیران در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ گاز سوخت صنایع است. در این مصوبه خوشبختانه از در نظر گرفتن نرخ ثابت برای خوراک پتروشیمی‌ها صرف نظر شده و مجددا نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به صورت فرمولی درآمده است. لازم به ذکر است که فرمول نرخ خوراک، پیش‌تر در دی ماه سال ۹۴ به تصویب رسیده بود. در خصوص فرمول محاسبه قیمت گاز نیز باید گفت که از مجموع نرخ گاز داخلی و میانگین چهار هاب بین‌المللی بدست می‌آید و در فرمول محاسبه آن‌ به‌ یک وزن ۵۰ درصد داده می‌شود. و اما تفاوت ویژه‌ای که مصوبه جدید هیات وزیران ایجاد کرده است؛ در خصوص حدودی است که برای سقف و کف قیمت در بخش دوم فرمول در نظر گرفته شده است. منظور بخشی است که میانگین چهار هاب بین‌المللی را محاسبه می‌کند. روش محاسبه نیز به این صورت که کف قیمت برای این بخش پنج هزار تومان و سقف آن نرخ گاز صادراتی ایران، در نظر گرفته شده است که در حال حاضر در محدوده ۲۶ سنت است.
 
 ️این مصوبه بر روی کدام شرکت‌های بورسی تاثیرگذار است؟
از بعد اثرگذاری باید گفت که بیشترین تاثیر این مصوبه بر روی شرکت‌های پتروشیمی است که خوراک گاز در آنها به عنوان ماده اولیه مصرف می‌شود. این شرکت‌ها عمدتا متانول سازها و اوره‌سازها را شامل می‌شود. از بعد هزینه سوخت نیز باید گفت که این مصوبه به‌نوعی بر روی تمام صنایع و بیش از همه بر روی صنایع پتروشیمی، فولادی و پالایشی تاثیرگذار خواهد بود.
 
 به نظر شما در یک سناریوی منطقی، نرخ خوراک برای سال جاری چه قیمتی خواهد بود ؟
از جنبه سودآوری وضعیت صنایع به وخامت مصوبه قبلی و نرخ ثابت هفت هزار تومان نخواهد بود. در یک سناریوی منطقی، در حالتی که قیمت گاز در پایین‌ترین سطوح باشد و دلار ۲۸هزار و۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شود؛ نرخ خوراک، بین سه هزار و ۵۰۰ تومان تا حداکثر هشت هزار تومان خواهد بود. اما در بدبینانه‌ترین سناریو که نرخ خوراک هشت هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ ملاک محاسبه نرخ دلار نیمایی است و قیمت گاز نیز در شرایط جهش قیمتی در بازارهای جهانی ارزش‌گذاری می‌شود. اما به نظر می‌رسد نرخ خوراک شش هزار تومانی را بتوان به عنوان سناریوی واقع بینانه برای میانگین سال جاری در نظر گرفت.
 
 ️نرخ کرک اسپرد پالایشی‌ها چه تاثیری بر گزارشات فصل تابستان این شرکت‌ها دارد؟
همان‌طور که در نمودار شاخص کرک اسپرد پالایشی‌ها مشخص است؛ پتانسیل رشد در این صنعت بسیار بالا است. در صورتی‌که حاشیه سود محصولات رشد مناسبی داشته باشد می‌تواند نوید بخش گزارشات بسیار خوبی برای فصل تابستان این شرکت‌ها باشد.
 
️  آیا پتروشیمی‌ها می‌توانند به عنوان لیدر دربازار سرمایه عمل کنند و باعث رشد بازار شوند؟
لیدر شدن پتروشیمی‌ها را احتمالا بعد از پالایشی‌ها می‌توان در نظر داشت؛ چرا که اگر نرخ دلار ۲۸هزار و۵۰۰ تومان حذف شود؛ بیشترین تاثیر مثبت این موضوع شامل حال پالایشی‌ها خواهد شد. در شرایط حال حاضر بازار، پالایشی‌ها اولین کاندیدا برای لیدر شدن به نظر می‌رسند.
 
 بورس برای رشد به چه محرکی نیاز دارد؟
 محرک اصلی بورس در کوتاه مدت همین تغییر نرخ تسعیر ارز و حذف دلار ۲۸هزار و۵۰۰ تومانی است و در میان‌مدت آزاد شدن فنر فشرده شده دلار در بازار آزاد، محرک بورس برای رشد خواهد بود که با افق یک‌ساله به احتمال نسبتا بالایی اتفاق خواهد افتاد.
 
 از روی چه فاکتورهایی می‌توان به آغاز روند صعودی در بازار سرمایه پی برد؟
اولین نشانه برای رشد بازار سرمایه رشد ارزش معاملات خرد و ورود پول حقیقی به بازار خواهد بود که در پی تغییر و بهبود عوامل فاندامنتال مذکور رخ خواهد داد.
 
 
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (0)
img