هزینه ماهانه یک زندگی ساده چند؟

هشدار تورمی گزارش جدید بانک مرکزی


نویسنده: مریم دهقان

درحالی که رکورد جدید پایه پولی در کشور شکسته شده است؛ دولت مدعی کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۷.۵ درصد است. طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲ رشد نقطه به نقطه پایه پولی در این ماه نسبت به سال گذشته به ۴۵ درصد رسیده است. در کنار این موضوع، نسبت پول به نقدینگی نیز به ۲۶ درصد رسیده که بیشترین میزان تاریخی خود را نشان می‌دهد. این داده نشان‌دهنده این است که مردم به‌جای اینکه پول خود را به‌صورت بلند مدت سپره‌گذاری کنند؛ مایلند آن را در حساب‌های قرض الحسنه یا سپرده‌های کوتاه مدت در بانک نگه‌داری کنند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که انتظارات تورمی بالا است و پول، نزد مردم مانند گلوله‌های یک تفنگ آماده به شلیک است. این پول، وارد هر بازاری شود؛ باعث افزایش تورم در آن می‌شود. متاسفانه طبق آمار، مردم دهک‌های پایین نسبت به دهک‌های بالا افزایش تورم بیشتری را در مخارج ماهانه خود تجربه خواهند کرد. بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که مخارج خانوارها در ماه‌های آینده افزایش پیدا کند. این درحالی است که برای پنج ماه اول سال یک خانواده سه نفره بیش از 22 میلیون و 500 هزار تومان در ماه، هزینه‌کرد ضروری داشته‌است. یعنی بر مبنای حداقل حقوق مصوب، در یک خانواده سه نفره تمامی افراد بایستی شاغل باشند تا بتوانند هزینه زندگی را تامین کنند.

 

هزینه زندگی چقدر افزایش داشته است؟
متاسفانه در پنج ماه اول سال، مخارج ماهانه ضروری خانوارها افزایش چشمگیری داشته است؛ به‌طوری‌که کالاهای خوراکی، از مرغ، تخم مرغ و پنیر گرفته تا نان؛ تقریبا همه گران شده‌اند. هزینه‌های مسکن و اجاره خانه به شدت افزایش داشته است. هزینه‌های حمل‌و‌نقل عمومی خیلی بیشتر از میزان افزایش دستمزد بالا رفته است. تعرفه‌های پزشکی و خدمات درمانی نیز افزایش یافته است. برایند تمام این موارد، نشان می‌دهد که هزینه ضروری زندگی برای یک خانواده سه نفره، به بیش از ۲۲ میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. این رقم در سال گذشته حدود 12 میلیون تومان بوده است.
 
حداقل هزینه خورد و خوراک ماهانه یک خانواده سه نفره
هزینه موادغذایی صبحانه، ناهار و شام یک خانوار ۳ نفره در ماه بدون احتساب مواردی نظیر ادویه‌جات و سایر ملزومات تهیه غذا مانند هزینه انرژی و ....، حدود 9 میلیون تومان خواهد بود.
در حال حاضر قیمت یک پاکت شیر 18 هزار تومان، یک قالب پنیر 48 هزار تومان، یک کیلو قندو شکر 40 هزار تومان، چای کیلویی 230 هزار تومان، قیمت نان بربری 3000 هزار تومان است. همچنین قیمت یک کیلو گوشت خورشتی گوسفندی به بیش از 520 هزار تومان رسیده است. قیمت مصوب نرخ یک کیلو مرغ نیز 63 هزار تومان، تخم مرغ کیلویی 54 هزار تومان، برنج پاکستانی کیلویی 50 هزار تومان، ماکارانی بسته‌ای 27 هزار تومان و ماهی کیلویی 180 هزار تومان است.
 
هزینه259 هزار تومانی یک صبحانه ساده در هفته
وعده‌ غذایی صبحانه: با احتساب قیمت‌های نوع خوراکی و مقدار مصرف هفتگی آنها مانند شیر، 5 پاکت،90 هزار تومان- چای، 100 گرم، 23 هزار تومان- نان، 12 عدد، 36 هزار تومان- قند و شکر، 350 گرم، 14 هزار تومان- پنیر، دو قالب، 96 هزار تومان؛ جمع کل هزینه یک خانواده سه نفره مبلغی معادل 259 هزارتومان در هفته خواهد شد. لازم به ذکر است که مجموع این هزینه ها در سال ۹۷ کمتر از ۵۷ هزار تومان بوده است. 
 

 

نوع خوراکی

مقدار مصرف هفتگی

هزینه‌کرد

شیر

5 پاکت

90 هزار تومان

چای

100 گرم

23 هزار تومان

نان

12 عدد

36 هزار تومان

قند و شکر

350 گرم

14 هزار تومان

پنیر

دو قالب

96 هزار تومان

جمع کل

259 هزار تومان

 
 
هزینه یک میلیون و 655 هزار تومانی برای وعده‌ ناهار و شام هفتگی
یک خانواده باید برای تهیه ۱۴ وعده غذایی خود (در ۷ روز هفته) به غیر از صبحانه، مبلغی معادل یک میلیون و ششصد و 55 هزار تومان هزینه کند. این مبلغ با توجه به هزینه‌ مواد اولیه وعده‌های غذایی که به طور معمول توسط یک خانواده مصرف می شود، بدست آمده است. اما هزینه‌های دیگری نیز برای تامین مواد غذایی مورد نیاز یک خانواده وجود دارد که بر مبنای آن، برای تهیه میوه مورد نیاز خانواده معادل 500 هزار تومان در ماه، رب گوجه ۸۰۰ گرمی معادل ۴۰ هزار تومان درماه، لبنیات معادل ۳۵۰ هزار تومان در ماه، سبزیجات معادل ۳۰ هزار تومان در ماه، روغن ۱.۵ لیتری معادل 95 هزار تومان درماه، پیاز و سیب زمینی نیز معادل 200 هزار تومان در ماه و ۷۰ قرص نان  210 هزار تومان در ماه است که معادل یک میلیون و 435 هزار تومان می‌شود. در‌نتیجه، هزینه موادغذایی صبحانه، ناهار و شام یک خانوار ۳ نفره در ماه، مبلغی معادل 9 میلیون و 79 هزار تومان خواهد بود. این نشان می دهد حداقل هزینه خورد و خوراک یک خانواده سه نفره در ماه از جقوق مصوب یک کارگر متاهل با فرزند در سال ۱۴۰۲ نیز فراتر می‌رود. اگر ماهانه 6 میلیون تومان برای هزینه‌های مربوط به مسکن،500 هزار تومان هزینه ارتباطات، دو میلیون و 500 هزار تومان هزینه حمل و نقل، یک میلیون تومان هزینه بهداشت و درمان، یک میلیون تومان آموزش، 500 هزار تومان هزینه تفریح، یک میلیون تومان پوشاک، یک میلیون تومان هزینه‌های متفرقه نیز در کنار هزینه غذای حداقلی در نظر بگیریم؛ یک خانواده سه نفره در ماه حداقل 22 میلیون و 500 هزار تومان هزینه خواهند داشت که با توجه به حداقل حقوق مصوب در سال جدید، بایستی تمام اعضای خانواده برای تامین مخارج خانوار شاغل باشند.

 

 

نوع خوراکی

مقدار مصرف هفتگی

هزینه مواد اولیه لازم

هزینه‌کرد کلی

پلو و مرغ

« ۱ وعده»

یک مرغ کامل ۲.۵ کیلویی ،400  گرم برنج پاکستانی

180 هزار تومان

پلو و ماهی

«۲  وعده»

400 گرم ماهی+ 100 گرم سبزی+ 400 گرم برنج پاکستانی

190 هزار تومان

کوکو سیب زمینی

«۲  وعده»

برای هر وعده: چهار عدد سیب زمینی+ 6 عدد تخم مرغ+ چهار عدد نان

110هزار تومان

کتلت یا شامی

« ۱ وعده»

دو عدد سیب زمینی و پیاز+ ۱۰۰ گرم گوشت+ دو عدد تخم مرغ+ دو عدد نان

120 هزار تومان

عدس پلو

« ۱ وعده»

۱۰۰ گرم گوشت، ۱۰۰ گرم حبوبات، ۴۰۰ گرم برنج پاکستانی

 

100هزار تومان

املت

« ۱ وعده»

6 عدد تخم مرغ، یک کیلو گوجه، 3 عدد نان

45 هزار تومان

هواری

«۲  وعده»

برای هر وعده: 250 گرم گوشت، دو عدد سیب زمینی، 100 گرم حبوبات، 400 گرم برنج پاکستانی،

450 هزار تومان

ماکارانی

«۲  وعده»

برای هر وعده: یک بسته ماکارونی رشته ای ۵۰۰ گرمی، ۱۰۰ گرم گوشت چرخ کرده

160 هزار تومان

پلو خورشت

«۲  وعده»

            ۱۵۰ گرم گوشت برای هر وعده خورشت، ۱۰۰ گرم حبوبات، ۴۰۰ گرم برنج پاکستانی،

300 هزار تومان

جمع کل

یک میلیون و 655 هزار تومان

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها