بازی برد برد 2.5 میلیارد دلاری

«مسـی» اپل را نجـات داد


نویسنده: مریم دهقان

سهام اپل یک روز پس از معرفی آیفون 15 دچار ریزش شد. این اتفاق نادر درحالی رخ داد که وال‌استریت ژورنال از ممنوعیت غیر رسمی استفاده از گوشی‌های آیفون در ادارات دولتی چین خبر داده است.
  
به گزارش صبح ساحل، وزارت خارجه این کشور با رد خبر این ممنوعیت به "حوادث امنیتی" نامشخص مرتبط با آیفون اشاره کرده است و گفته ما اخیراً متوجه شده‌ایم که بسیاری از رسانه‌ها حوادث امنیتی مربوط به تلفن‌های همراه اپل را افشا کرده‌اند. دولت چین برای امنیت اطلاعات و شبکه اهمیت زیادی قائل است. بر اساس آمارها، 62 درصد مردم چین از آیفون استفاده می‌کنند و حالا که استفاده از آیفون در چین محدود شده‌است؛ کاملا واضح است که اپل در یک بازار بسیار بااهمیت خود دچار مشکل شده است و حتی کاهش فروش گوشی‌های آیفون حسابی سر‌وصدا به‌پا کرد. اما نکته عجیب ماجرا آنجاست که با این وجود اپل سودآوری خود را از دست نداده است. راز این سودآوری با وجود کاهش فروش به‌ویژه در چین، فروش نرم افزار و اشتراک تلوزیونی است. اپل در آغاز سال 2023 قراردادی 10 ساله با MLS امضا کرد تا بتواند طرفداران بیشتری را جذب کند؛ سپس با امضای قرارداد با مسی موفق شد تا بستر سودآوری مناسبی را برای خود فراهم کند. فروش حق اشتراک تلوزیونی اپل به‌حدی گل کرد که برنامه جام جهانی تنها چند هفته پس از حضورش در MLS، با فروش فوق‌العاده‌ای مواجه شد. این برنامه مجموعه‌ای از مستند چهار قسمتی است که یک پشت صحنه انحصاری را از مسی و دوران حرفه‌ای او در جام جهانی 2022 قطر نمایش می‌دهد.
لیونل مسی در اوایل سال 2023 یک همکاری 10 ساله با اپل و لیگ برتر فوتبال را آغاز کرد که از فروش آن سهم می‌برد. در واقع این مستند چهار قسمتی یک بازی برد برد هم برای مسی و هم برای اپل بود و باعث شد تا علی رغم کاهش فروش گوشی‌های آیفون، اپل همچنان سودآور باقی بماند.
    
ماجرا از چه قرار است؟
به نظر شما آیا تنها پیشنهاد پول برای جذب بازیکنی که در سال 2023 در فهرست پردرآمدترین ورزشکاران جهان در مجله فوربس با 130 میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفت؛ کافی است؟ چه چیز دیگری می تواند روی میز بیاید تا نظر این فوق ستاره فوتبال را جلب کند و راه رونالدو را در پیش نگیرد؟ به نظر می‌رسد پاسخ باشگاه اینتر‌میامی و MLS به این سوال این بود که شرکای لیگ را وارد ترکیب کنند.
این قرارداد که در ساختار خود منحصر به فرد است؛ اتفاقات جالبی را در مورد تقسیم درآمد، برای ورزشکاران فوق ستاره رقم می‌زند. طبق گزارش اسپورتیکو، قرارداد دو و نیم ساله مسی با اینتر میامی در مجموع 150 میلیون دلار از دستمزد، پاداش امضای قرارداد و سهام او در تیم ارزش دارد. اما این همه ماجرا نیست. علاوه بر این، قراردادهای تقسیم درآمد با آدیداس، اپل و دیگر شرکت‌ها نیز نصیب مسی شده‌است. این قرارداد پیش‌از‌این برای هیچ ورزش دیگری مثل بیسبال، بسکتبال یا فوتبال به کسی داده نشده است؛ بنابراین بسیار منحصر به فرد است.
   
MLS دقیقا چیست؟
 MLS Season Pass، سرویس اشتراک اپل و لیگ برتر فوتبال در برنامه Apple TV است که در بیش از 100 کشور در دسترس است و بیش از یک میلیون مشترک دارد. با اشتراک MLS طرفداران می‌توانند از تمام مسابقات MLS، لیگ برتر و صدها بازی دیگر به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و فرانسوی در تلفن‌های همراه خود از طریق برنامه Apple TV لذت ببرند. قبل از هر مسابقه جام لیگ، بینندگان می‌توانند از برنامه‌های شمارش معکوس جام لیگ‌، نمایش‌های قبل از بازی لذت ببرند. طرفداران می‌توانند خلاصه‌ای کامل از فعالیت روز را از طریق حسن ختام جام لیگ‌ مشاهده کنند. Apple TV با 14.99 دلار در ماه در طول فصل یا 49 دلار برای اشتراک در Season Pass MLS در دسترس علاقه‌مندان است. لازم به ذکر است که سرویس اشتراک  Apple TV  در اوایل امسال و درست زمانی که اپل و MLS همکاری 2.5 میلیارد دلاری خود را آغاز کردند؛ راه اندازی شده است.
   
کدام کشور بیشترین سهم بازار آیفون را در اختیار دارد؟
از ژانویه 2023، در کره‌شمالی درصد کاربران تلفن همراهی که از دستگاه‌های تلفن همراه با سیستم عامل iOS استفاده می‌کنند بیشتر از هر کشور دیگری در جهان است. تا سال 2020، در بازار کره دستگاه‌های iOS تنها31 درصد را در اختیار داشت؛ اما تلفن‌های اپل از آن زمان رایج‌تر شده‌اند. این روند تا حدودی تعجب‌آور است؛ زیرا آیفون‌ها به طور قانونی در کره‌شمالی در دسترس نیستند. با این حال، آیفون‌ها بسیار امن‌تر از تلفن‌هایی هستند که به طور قانونی در این کشور موجودند. در نتیجه یک بازار زیرزمینی قوی برای آیفون در کره‌شمالی به‌وجود آمده است لذا محدودیت‌های کره‌شمالی، زمینه‌ساز سودآوری برای اپل شده است.
    
کشورهای برتر با بیشترین سهم بازار آیفون در دنیا
   
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها