سودجویی دلالان در التهاب بازار خودرو


نویسنده: مریم دهقان

چندی پیش خبر درگیری نظامی حماس و اسرائیل در نوار غزه منتشر شد و به ناگاه دلار تا مرز 54 هزار تومان بالا رفت. این شوک ناگهانی به دلار، زمینه ساز التهاب بازار خودرو شد و باعث شد تا دلالان این بازار، به فکر گرفتن ماهی از این آب گل‌آلود بیفتند. تحقیقات از کف بازار خودرو حاکی از آن است که بسیاری از بنگاه‌داران و فروشندگان حقیقی، یا از فروش خودروی خود منصرف شدند و یا قیمت‌های فروش را افزایش دادند. اما غافل از اینکه این التهاب موقت است و قرار است این تب و تاب به سرعت فروکش کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد؛ معاملاتی که بین دلالان و خریداران حقیقی صورت گرفته است غالبا با رفتارهای متقلبانه همراه بوده است. در این مقاله قصد داریم نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم که هنگام خرید خودرو در دام افراد کلاهبردار و سودجو گرفتار نشوید.

     

 هزینه‌های نقل و انتقال خودرو با خریدار است یا فروشنده؟

هزینه‌های نقل و انتقال خودرو شامل مالیات، عوارض شهرداری و خلافی و تعویض پلاک است که غیر از مورد آخر مابقی به عهده مالک خودرو یا همان فروشنده است. مالیات برای خودروهای تولید داخل به میزان یک درصد قیمت کارخانه و برای خودرو های خارجی به اندازه ۲ درصد ارزش گمرکی در نظر گرفته شده است که باید به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز شود و مبالغ تعیین شده برای مالیات نیز به صورت سیستمی مشخص می شود. این هزینه بایستی قبل از تعویض پلاک پرداخت شود و از طریق مراجعه به سایت‌های cartransfer.tax.gov.ir و nobatdehi.epolice.ir فروشنده می‌تواند مالیات نقل‌وانتقال ماشین را پرداخت کند. خریدار نیز جهت اطلاع از وضعیت این پرداخت می‌تواند با مراجعه به سایت cartransfer.tax.gov.ir از آن اطلاع پیدا کند. اما در هنگام نوشتن مبایعه‌نامه خودرو خریدار و فروشنده می‌توانند در صورت رضایت طرف مقابل این هزینه را به یکدیگر منتقل کنند.

  

 مالیات نقل و انتقال کدام خودروها بیشتر است؟

  
  
هزینه مالیات انتقال خودرو به کارکرد و سال تولید آن ماشین هم بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شما قصد فروش ماشینی را داشته باشید که تولید همین امسال است و صفر به حساب می‌آید، مبلغ بیشتری به عنوان مالیات بر دوش شما خواهد افتاد. در واقع هر چه خودرو قدیمی‌تر، مالیات انتقال آن هم تا حدودی کمتر است. بنابراین اگر قصد فروش ماشینی را دارید که سال اول تحویل از رهن شرکت خودروساز را پشت سر می‌گذارد، ملزم به پرداخت هزینه بیشتری با عنوان مالیات نقل و انتقال خودرو و محضر هستید. حتما شنیده‌اید که برگ سبز حکم سند را دارد. اما اگر نمی‌خواهید در آینده برای فروش ماشین شما دردسری به وجود بیاید؛ حتما مالیات خرید و فروش خودرو را پرداخت کرده و سند قطعی محضری آن را در دست داشته باشید.
   

 آیا امکان پرداخت مالیات پس از انجام فرآیند تعویض پلاک وجود دارد؟

در سال‌های قبل، خریدار و فروشنده ابتدا تعویض پلاک را انجام می‌دادند و سپس در هنگام مراجعه به دفاتر اسناد رسمی جهت انتقال سند، این مالیات را پرداخت می‌کردند، اما بر اساس قوانین مالیاتی مصوب فروردین ۱۴۰۱ پیش از پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو تعویض پلاک انجام نمی‌شود و بایستی ابتدا هزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو پرداخت گردد تا امکان تعویض پلاک فراهم شود.
  
  

 مالیات نقل و انتقال خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

  
مالیات نقل و انتقال خودروهای مختلف یکسان نیست و عوامل مختلفی در محاسبه آن نقش دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر مالیات نقل و انتقال، نوع خودرو است. هرچه کلاس خودرو بالاتر و قیمت بیشتری داشته باشد، فروشنده باید هزینه بیشتری بابت مالیات فروشش پرداخت کند. 
عامل مهم بعدی سال تولید خودرو است که یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو هم به شمار می‌رود. هرچه تاریخ تولید به تاریخ جاری نزدیک‌تر باشد، باعث در نظر گرفتن مالیات بیشتری برای خودرو در هنگام نقل و انتقال خواهد شد؛ به عنوان مثال مبلغ مالیات خودرویی که سال ساخت آن ۱۴۰۱ است، نسبت به همان مدل خودرو با سال ساخت ۱۳۹۸ بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از عوامل موثر بر تعیین مبلغ این مالیات کشور تولید کننده آن (ایرانی یا خارجی) است. 
به طور کلی فروشندگان خودروهای خارجی، فارغ از ارزشی که آن‌ها دارند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. 
شما می‌توانید پیش از اقدام به فروش خودرو خود از طریق سامانه‌های محاسبه آنلاین مالیات نقل و انتقال خودرو اقدام به محاسبه مبلغ این مالیات برای وسیله نقلیه خود کنید.
با گذشت 6 سال از تاریخ تولید ماشین، 10 درصد به صورت سالانه، مبلغ مالیات آن کم می‌شود.
برای خودروهای سال ششم به بعد، 40 درصد از مالیات آن‌ها کاسته خواهد شد.
روند کاهش ارزش اتومبیل‌ها پس از 7 سال (و یا بیشتر) از زمان تولید آن‌ها متوقف می‌شود.
 
  

 قانون جدید انتقال بیمه شخص ثالث در هنگام نقل و انتقال خودرو

  
امکان انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو در هنگام فروش آن وجود ندارد. مگر اینکه، مالک خودرو بخواهد سوابق تخفیف خود را به ماشین دیگر یا اعضای درجه یک خانواده خود انتقال دهد. بعد از پرداخت مالیات تعویض پلاک خودرو و تغییر پلاک تخفیفات برای فرد گیرنده حذف می‌شوند.
  

هزینه تعویض پلاک چقدر است؟

در سال گذشته دو نرخ برای تعویض پلاک خودروها وجود داشت؛ خودروهای با ارزش بالای ۳۰۰ میلیون تومان، ۴۱۲ هزار تومان و خودروهای با ارزش پایین تر از ۳۰۰ میلیون تومان باید حدود ۲۶۲ هزار تومان برای شماره گذاری پرداخت می‌کردند. اما در سال جدید نرخ یکسانی برای شماره گذاری خودرو ها تعیین شده است و آن هم ۳۷۳ هزار تومان است. این مبلغ هم برای ماشین‌های داخلی و هم وارداتی بوده که مصوبه مجلس است و دولت به راهور انتظامی ابلاغ کرده است.
  

 عوارض شهرداری چگونه محاسبه می شود؟

در محاسبه عوارض سالیانه خودرو یا همان عوارض شهرداری، هر خودرو هزینه‌ای مختص به خود را داراست. ارزش هر خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌شود و به وزارت اقتصاد ابلاغ می‌گردد. شهرداری‌ها هم در قالب یک دفترچه، ارزش خودروها را از وزارت اقتصاد دریافت می‌کنند. در این ارزش گذاری به مواردی مانند آخرین مدل خودرو توجه می‌شود. برای خودروهای داخلی به قیمت فروش کارخانه هم توجه می‌کنند و برای خودروهای خارجی و وارداتی به جای قیمت فروش کارخانه، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی در نظر گرفته می‌شود.
سپس فرمولی وجود دارد که در آن ارزش خودرو در عدد یک و نیم ضرب و سپس نتیجه بر عدد ۱۰۰۰ تقسیم می‌شود. به عنوان مثال خودرویی با ارزش  ۱۰۰ میلیون تومان، عوارض سالیانه آن معادل این عدد خواهد بود: ۱۰۰میلیون ضرب‌در یک ونیم که معادل است با ۱۵۰۰۰۰۰۰۰ و بعد این رقم بر ۱۰۰۰ تقسیم می‌شود و نتیجه برابر با ۱۵۰۰۰۰ یا ۱۵۰هزار تومان خواهد بود. البته عدد یک و نیم در طی سال‌ها متغیر است و باید دید که برای هر سال شمسی، تعرفه به چه صورت اعلام می‌شود.
  

 جمع بندی

یکی از شگردهای دلالان خودرو این است که خودرویی را از یک فروشنده حقیقی خریداری می‌کنند و یک وکالتنامه یکماهه برای آن صادر می‌کنند اما در این بازه زمانی آن را تعویض پلاک نمی‌کنند. در واقع یک ماه برای خود زمان می‌خرند تا بتوانند آن را به مشتری جدیدی بفروشند. در این حین طبق مبایعه‌نامه‌ای که با فروشنده تنظیم می‌کنند کلیه هزینه‌ها شامل مالیات، عوارض و هزینه صدور وکالت‌نامه را به فروشنده منتقل می‌کنند. پس از آنکه موفق شدند که مشتری جدیدی برای برای آن خودرو پیدا کنند؛ کلیه هزینه‌ها را که قبل یک‌بار آن را دریافت کرده بودند به خریدار منتقل می‌کنند و در واقع هم از خریدار و هم از فروشنده این هزینه‌ها را دریافت می‌کنند. یعنی دلال بدون اینکه هزینه‌ای بابت تعویض پلاک و ... پرداخت کرده باشد؛ کلیه هزینه‌های قانونی را از هر دو طرف دریافت می‌کند و رسیدی نیز بابت آن پرداخت نمی‌کند. برای اینکه در دام این حقه گرفتار نشوید اگر می‌خواهید این هزینه‌ها را نیز قبول کنید؛ بهتر است در مبایعه‌نامه قید کنید؛ در صورتی که هزینه مالیات، عوارض و ... پرداخت نشده بود آن را به‌عهده می‌گیرید. یا پرداخت مبلغی از وجه خودرو را به بعد از تعویض پلاک و دریافت کلیه مدارک خودرو و کارت سوخت موکل کنید و ذکر کنید در صورتی که هزینه‌ها توسط مالک قبلی پرداخت شده بود؛ آن مبلغ از وجه پرداختی شما بابت خودرو کسر خواهد شد. در صورتی که بنا به هردلیلی کارت سوخت خودرو را تحویل نگرفتید حتما پس از تعویض پلاک نسبت به مسدود کردن کارت سوخت قبلی و صدور کارت سوخت جدید اقدام کنید.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها