واکنش رئیس‌ کل بانک مرکزی قطر به ادعای مسدود کردن دوباره ۶ میلیارد دلار ایران در قطر



شیخ بندر بن‌محمد بن سعود آل ثانی رئیس‌ کل بانک مرکزی قطر در دیدار فرزین تاکید کرد: قطر به کلیه تعهدات خود با ایران پایبند است و هیچ مانعی در توسعه روابط بانکی دو کشور وجود ندارد.
   
به گزارش صبح ساحل، در روز‌های گذشته، روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست مدعی شده بود؛ آمریکا و قطر توافق کردند تا زمان انجام تحقیقات در مورد حمله حماس به اسرائیل، جلوی دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار موجود در بانک‌های قطر گرفته شود.
پس از این ادعای عجیب، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، ادعای روزنامه آمریکا واشنگتن پست را مبنی بر توافق آمریکا با قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار ایران را رد و اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه دار می‌کند.
 
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران همچنین در واکنش به یادداشت این روزنامه آمریکایی نوشت: سناتور‌های مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی‌توانند از توافق عقب نشینی کنند. این پول حقا متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیاز‌های ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد.
 
پس از این نیز ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران) در گزارشی نوشت: "با رایزنی‌های بانک مرکزی، علاوه بر آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی که به قطر منتقل شده، هم‌اکنون ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی در عراق نیز در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است. ۱۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق، صرف واردات نهاده‌ها و کالا‌های اساسی خواهد شد. ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در قطر در اختیار چند بانک ایرانی قرار گرفته و صرف تامین ارز واردات کالا خواهد شد. "
 
در این شرایط، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان که برای شرکت در اجلاس سالانه IMF و رایزنی در راستای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی دو و چندجانبه به مراکش سفر کرده است، روز گذشته در حاشیه اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول، دیداری با همتای قطری داشت.
 
واکنش «رئیس‌ کل بانک مرکزی قطر» به ادعای «مسدود کردن دوباره ۶ میلیارد دلار ایران در قطر»
 
در این دیدار، موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک پس از انتقال ۶ میلیارد دلار به بانک‌های ایرانی در قطر را که محقق شده است بررسی و راهکار‌های توسعه روابط با استفاده از این منابع را نیز مورد گفتگو و رایزنی قرار گرفت.
 
دکتر شیخ بندر بن‌محمد بن سعود آل ثانی رئیس‌کل بانک مرکزی قطر در این دیدار تاکید کرد: قطر به کلیه تعهدات خود با ایران پایبند است و هیچ مانعی در توسعه روابط بانکی دو کشور وجود ندارد.
 
رئیس‌کل بانک مرکزی قطر با اشاره به اقدامات اساسی و خوبی که طی روز‌های گذشته درباره استفاده از منابع ارزی ایران در قطر انجام شده است گفت: شایعات مطرح شده در این باره طی یکی دو روز گذشته ارزش واقعی ندارد و بیشتر یک شوخی و بازی رسانه‌ای بود.
 
فرزین رئیس کل بانک مرکزی کشورمان نیز در این دیدار تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع ارزی آزاد شده ایران در قطر از طریق سوئیفت و با گشایش‌های LC قابل استفاده است لذا هم اکنون ارتباطات فنی بین بانک‌های قطری و ۶ بانک ایرانی در حال جریان است و بانک‌های عامل با برقراری این ارتباطات فنی، دستور پرداخت‌های لازم را ارسال و عملیاتی می‌کنند.
 
رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان با اشاره به محور‌های توافق قبلی ایران با قطر درباره نحوه استفاده از این منابع ارزی در ۶ بانک ایرانی در قطر، بر تسریع موضوع به منظور شروع پرداخت در هفته آینده تاکید کرد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها